Politistii incearca sa ia urma unei retele de hoti de masini straine

duminică, 03 august 2003, 23:00
3 MIN
 Politistii incearca sa ia urma unei retele de hoti de masini straine

Valoarea foarte mare pe care o au autoturismele devine o
adevarata tentatie pentru hotii de masini, care profita de orice
neglijenta a proprietarilor pentru a le sustrage. Dupa cum ne-a
declarat subcomisarul Iosif Naita, seful Serviciului de Furturi Auto
din cadrul IJP Bacau, in evidentele politiei bacauane figureaza 36
de autoturisme furate in perioada 1990-2003. „Daca pina acum
hotii se orientau spre Dacii, pe care le spargeau cu usurinta, in
ultima perioada infractorii aleg marci cum ar fi Volkswagen sau
Audi, masini mult mai scumpe si care le ofera cistiguri mult mai
mari”, spune subcomisarul Naita. Numai in ultima luna si jumatate,
din cinci judete ale Moldovei au disparut sapte astfel de
autoturisme, fabricate in 2001 sau 2002, si fiecare cu o valoare de
peste 15.000 de euro. In judetul nostru s-au inregistrat trei cazuri
de furturi de masini de lux: doua la Onesti si unul in municipiul
Bacau. De fiecare data, hotii au spart butucul yalei de la portiera si
au reusit sa porneasca masina, nu inainte de a neutraliza sistemul
de alarma. Politistii cred ca este vorba de o retea de infractori care
actioneaza la comanda, si care scot autoturismele de lux din tara,
cel mai probabil in Republica Moldova.
Pe linga hotii profesionisti, cu vechi state in domeniu, exista si
amatori, pentru care furtul unei masini reprezinta doar o aventura.
Cei mai cunoscuti hoti, care au intrat in legenda orasului Onesti,
sint Vasile Tarita, 20 de ani, si Nicolae Cristea, 19 ani, elev la
scoala postliceala de chimie din localitate, care au furat cinci
autoturisme intr-o singura noapte. Baietii au luat masinile si, dupa
ce au facut cite o plimbare cu fiecare, chiar prin centrul orasului,
le-au abandonat, nu inainte de a le „usura” de casetofoane si roti
de rezerva.
Un alt caz iesit din tipare s-a petrecut la sfirsitul lunii trecute si l-a
avut ca protagonist pe bacauanul Nicolae Pavel, de 44 de ani.
Desi nu avea permis de conducere, el a spart in plina zi un
autoturism Ford Granada, parcat pe strada Milcov, dupa care a
plecat la o plimbare prin oras. Pavel a fost retinut, dupa o urmarire
ca-n filme, pe strada Alecu Russo. Ulterior s-a stabilit ca Pavel
este bolnav psihic, fiind externat recent de la Psihiatrie. De fapt, la
doar doua zile de la aceasta intimplare, Pavel s-a prezentat la
politie, spunind ca a venit sa-si ridice masina.
Acestea sint doar citeva cazuri, in care proprietarii se pot
considera norocosi, pentru ca masinile le-au fost recuperate. Nu
acelasi lucru se poate spune si despre proprietarul unui superb
Lincoln Continental, in valoare de citeva sute de mii de dolari,
care a fost furat acum doi ani din statiunea Slanic Moldova. De
atunci, proprietarul nu a mai aflat nimic despre masina lui.
Paza buna trece primejdia rea
In afara de cei care duc masinile peste granite, tirgul de masini
este locul in care masinile furate isi gasesc repede cumparatorul.
In opinia subcomisarului Naita, piata automobilelor de ocazie
reprezinta o adevarata loterie, cumparatorul trebuind sa fie
constient ca s-a creat o mafie pentru pregatirea masinilor furate,
inaintea vinzarii, pentru a ascunde adevarata identitate si uzura
reala. De multe ori, bucuria cumpararii masinii tine doar pina cind
proaspatul proprietar se prezinta la Registrul Auto Roman, unde
specialistii resping masina, pe motiv ca nu poate fi identificata
seria caroseriei sau a sasiului.
Pentru a nu ingrosa rindul din ce in ce mai mare al celor pacaliti,
cumparatorul masinii de ocazie trebuie sa aiba mare grija atunci
cind da banii. Primele suspiciuni pot aparea daca masina este
oferita la un pret mult scazut fata de pretul pietei, pentru ca este
posibil ca autovehiculul sa fie defect, sa nu fie cel mentionat in
certificatul de inmatriculare sau sa fie furat. In acest ultim caz
exista posibilitatea ca masina sa fie confiscata de politie, iar noul
proprietar sa nu poata fi despagubit. A doua etapa se refera la
verificarea actelor de proprietate. Ca masura de prevedere,
cumparatorul trebuie sa ia masina abia dupa ce a intrat in posesia
cartii de identitate a autovehiculului, care se elibereaza dupa
efectuarea radierii. Ultima etapa, si cea mai importanta, se refera
la identificarea masinii, prin confruntarea datelor inscrise in acte
cu datele constructive reale. (Florin CRACIUN)

Comentarii