Un MiG 21 Lancer s-a prabusit ieri in munti

vineri, 13 iulie 2001, 23:00
3 MIN
 Un MiG 21 Lancer s-a prabusit ieri in munti

Un avion de vinatoare si bombardament de tip MIG 21 Lancer s-a prabusit ieri, in jurul orelor 11,30, in zona muntoasa de la limita judetelor Bacau si Neamt, in apropierea satului Bolatau din comuna Zemes. Aparatul apartinea MApN si se afla intr-un program de incercari in zbor la fabrica de avioane "Aerostar" Bacau. Aeronava, cu simpla-comanda si cu numarul 7017, era pilotata de capitanul-comandor Ioan Viorel Bilu, in virsta de 38 de ani. Acesta a scapat cu viata, reusind sa se catapulteze in timp util, la cererea turnului de comanda. Imediat dupa aflarea accidentului, la fata locului s-au deplasat politisti, pompieri, jandarmi si reprezentanti ai Bazei 95 aeriana de vinatoare si bombardament Bacau. Cum zona este impinzita si de instalatii petroliere, au fost prezenti si specialisti ai SNP Petrom, pentru a vedea daca prabusirea avionului nu a provocat distrugeri.
Citiva lucratori la schelele petroliere, martori ai accidentului, au declarat ca au auzit o bubuitura in aer, dupa care au vazut avionul cazind direct spre pamint, ca o sageata, in timp ce in partea opusa celei in care se prabusea avionul au vazut parasuta pilotului.
Zona muntoasa in care s-a produs accidentul este extrem de greu accesibila, astfel ca, initial, a fost declansata operatiunea de cautare-salvare a pilotului, despre care nu se stia nimic. Nici despre locul in care s-a prabusit avionul nu s-a stiut nimic, astfel ca in zona a fost trimis un elicopter militar al Bazei 95, care a survolat muntii. Abia in jurul orei 14, un jandarm din trupele de cautare a avut surpriza sa se intilneasca in plina padure chiar cu pilotul Bilu, care scapase teafar. El a fost transportat imediat cu o salvare la spitalul din Moinesti, acesta fiind unitatea spitaliceasca cea mai apropiata. Medicul de garda Ion Ivan a constatat ca pilotul nu este ranit si ca are doar citeva zgiriieturi, provocate de corzile parasutei. De la Moinesti, comandorul a fost luat cu elicopterul si dus la Spitalul Judetean Bacau, pentru investigatii suplimentare amanuntite.
Din aparatul MiG 21 Lancer nu a mai ramas practic nimic intreg. El s-a dezintegrat in intregime, iar cele mai mari bucati mai erau o parte din motor si o bucata de fuselaj. Celelalte resturi depaseau citiva centimetri si s-au imprastiat pe o arie de citiva kilometri patrati. Cea mai palpabila marturie a accidentului este aspectul padurii din zona, unde copacii au virfurile retezate la diferite inaltimi, dupa cum le-a taiat avionul in picaj. Zona a fost incercuita de politisti si jandarmi.
Potrivit unui comunicat al MApN, cauza prabusirii ar fi blocarea motorului, insa ancheta comisiei desemnate sa se ocupe de caz va stabili exact motivele accidentului. De mentionat ca cpt. comandor Bilu este un vechi pilot de incercare al aparatelor de tip MIG 21 si 29 si nu a mai suferit nici un accident pina acum.
Aerostar SA ne-a informat, prin purtatorul sau de cuvint, Doina Matanie, ca a fost constituita o comisie de ancheta interna, sub conducerea vicepresedintelui CA, Mihai Ciobanu, care isi va pune concluziile in cel mai scurt timp.
Ultimul accident asemanator din zona s-a petrecut in august 1999, cind un MIG 21 Lancer apartinind Flotilei de aviatie s-a prabusit la trei kilometri de Aeroportul Militar Bacau, in incinta Unitatii de Jandarmi, la citeva secunde dupa decolare. Si atunci, pilotii – comandor Victor Berca si lt. Cristi Andries – au scapat cu leziuni minore, prin catapultare. O comisie care a investigat conditiile acelui accident a conchis ca acesta s-a datorat faptului ca avionul nu a atins in timp util parametrii de siguranta privind viteza si inaltimea. De asemenea, este de mentionat ca acesta este primul accident al unui aparat MiG 21 Lancer apartinind Aerostar, in timpul unui zbor de incercare.
MIG 21 Lancer a intrat in dotarea Fortelor Aeriene in 1997 si este produs de Aerostar SA Bacau, in colaborare cu firma israeliana Elbit Systems. Aeronava, in formula cu dubla comanda, a fost foarte apreciata la tirgurile de profil din strainatate, fiind considerat drept singura produsa in Europa de Est competitiva cu avioanele NATO. (Ovidiu PAULIUC)

Comentarii