Avantajele asociatiei de proprietari

joi, 28 decembrie 2000, 00:00
5 MIN
 Avantajele asociatiei de proprietari

Nemultumiti de modul in care se alcatuiau listele de cheltuieli si de prestatia angajatilor asociatiei 20, in luna august a acestui an, locatarii din str.Sucevei 7, sc.B au decis sa se desprinda de aceasta si sa creeze o asociatie de proprietari la nivel de scara. Consiliati de Ioan Balan, pina la acea data sef de scara, in citeva saptamini ei au reusit sa puna bazale unei asociatii proprii care sa cuprinda doar familiile din Sucevei 7, sc.B.
Nemultumirile expuse nu sint proprii doar locatarilor acestei scari, ele reprezentind o stare de fapt existenta in mai toate zonele orasului. Pentru ca ele sa dispara trebuie urmat exemplul persoanelor de la adresa mentionata. Cum au actionat ele si ce trebuie facut pentru ca buzunarul nostru sa nu mai fie haituit de conducerile asociatiilor, iar furnizorii sa nu mai adune debite de miliarde, va vom arata in continuare. Primul lucru care trebuie intreprins consta in crearea unui comitet de initiativa care sa convoace adunarea generala a locatarilor din scara. In cadrul acesteia se aduce la cunostinta familiilor ca, potrivit legii locuintei 114/1996, modificata si completata cu legea 145/1999, se pot infiinta asociatii de proprietari la nivel de scara, numarul minim de familii care trebuie arondate fiiind de 20. Ca sa se treaca in continuare la fapte este necesarul acordul a 50% plus unu din locatarii apartamentelor. Apoi trebuie pus la punct statutul noii asociatii. Potrivit unui indrumar ce poate fi consultat la Oficiul Juridic al primariei, intre altele, acesta ar trebui sa cuprinda: denumirea, forma juridica si durata de timp pentru care ia fiinta, scopul si obiectul de activitate, patrimoniul, drepturile si obligatiile membrilor, structura organizatorica, modul de functionare, managementul, venituri si cheltuieli comune. Dupa finalizarea statutului trebuie alcatuit acordul de asociere care este format din hotarirea de asociere, motivele pentru care se recurge la ea si un tabel cu familiile din scara. Pentru asociere, acordul trebuie semnat de toti locatarii, indiferent ca sint proprietari sau chiriasi, in cel din urma caz fiind necesar avizul societatii Locativa pentru ca respectivul sa isi poata plati intretinerea la asociatia nou infiintata. Statutul si acordul amintit trebuie aprobate de adunarea generala, deciziile luate de aceasta avind sa fie consemnate intr-un proces verbal care mai include hotarirea de constituire a asociatiei, numele stabilit, componenta comitetului executiv si a comisiei de cenzori, numele administratorului-contabil, plafonul de casa, stampila, precum si numele persoanei imputernicite sa inregistreze asociatia la Judecatorie. Aceasta persoana, cu procesul verbal al adunarii generale, statul si acordul de asociere, merge mai intii la notar pentru legalizarea actelor. Dupa acesta trebuie sa se obtina certificatul fiscal de la administratia financiara (lucru care permite deschiderea unui cont in banca) si intabularea apartamentelor la Biroul de Carte Funciara. Cu toate documentele intocmite pina acum se solicita de la Judecatorie inscrierea asociatiei in rindul persoanelor juridice, in cazul in care hirtiile sint in regula institutia mentionata emitind o sentinta civila prin care isi da acordul. Daca aceasta nu este contestata in termen de 14 zile inseamna ca asociatia a luat in sfirsit fiinta. In acest moment, chiar si familiile din scara care nu au dorit sa se asocieze sint obligate sa o faca. Apoi trebuie sa se trimita copii ale hotaririi la administratia financiara si la furnizori, cu cei din urma semnindu-se noi contracte. Acum se efectueaza si preluarea gestiunii de la asociatia "mama".
Revenind acum la asociatia Sucevei nr.7 trebuie sa spunem ca desprinderea de asociatia mare a adus numai avantaje. In primul rind aproape ca au disparut cheltuielile comune. Astfel, daca inainte locatarilor li se oprea bani pentru chiria sediului asociatiei, pentru salariile angajatilor, pentru indemnizatiile si premiile de sarbatori ale conducerii, pentru pixuri, caiete si alte lucruri de acest gen, acum toate aceste lucruri aproape ca nu mai exista. Noua grupare de proprietari remunereaza doar doua persoane, o contabila si o femeie de serviciu, ambele platite pe baza unor conventii civile, in timp ce presedintele, vicepresedintele si toti ceilalti oameni din conducere nu primesc nici o letcaie, muncind benevol. De asemenea, cheltuielile lunare s-au diminuat semnificativ, numai la gaz factura scazind de la 37.165 lei la 17.700 lei, in timp ce totalul lunar per persoana a crescut doar cu 50.000 lei in conditiile in care in ultima luna de arondare la asociatia 20 s-a furnizat caldura doar trei zile, iar in prima luna la noua asociatie, s-a livrat non-stop. De altfel, de la desprinderea de asociatia 20 totalul datoriilor per scara s-au diminuat cu 12 milioane lei. Alt mare avantaj este constituit de controlul mai strict al banilor. Astfel, la preluarea gestiunii s-a observat ca la asociatia 20, in unele luni s-au aplicat penalitati de 6% pentru neplata in timp ce furnizorii nu au instituit si nu incaseaza nici o penalitate. Apoi, s-a descoperit ca, in timp ce lumea muncea din greu pentru plata intretinerii, cu ocazia Sarbatorilor de Paste presedintele a fost premiat cu 600.000 lei, administratora cu 500.000 lei, vicele cu 400.000 si asa mai departe. Bineinteles ca acest lucru nu mai este posibil acum. Dincolo de toate cistigurile mentionate, cel mai important este reprezentat de schimbarea mentalitatii oamenilor. "Este o legatura mai strinsa intre conducerea asociatiei si membrii sai. Lumea si-a recapatat increderea si a inceput sa mai achite din debite. Colaboram extraordinar cu furnizorii si cu primaria care ne-a ajutat sa infiintam asociatia. De cind ne-am desprins am varuit parterul scarii, am amenajat sediul, am iluminat si igienizat subsolul, s-a reparat partial instalatia de apa rece si calda, iar cu sprijinului domnului viceprimar Ilie s-a obtinut aprobare pentru asfaltarea a doua alei din cartier", ne declara Ioan Balan, presedintele asociatiei Sucevei 7, sc.B.
Atit furnizorii cit si primaria sprijina infiintarea asociatilor de proprietar la nivel de scara. "Sustinem logistic constituirea lor", afirma primarul Florin Egner, care, impreuna cu Fundatia pentru tineret, a alcatuit si un program in acest sens. "Este recomandabil sa se infiinteze astfel de asociatii. Se controleaza mai bine cheltuielile si sint mai bine gospodarite", afirma Constantin Costiuc, sef formatie incasare in cadrul SC Termica SA. Din nefericire, la ora actuala in oras exista doar 11 astfel de asociatii. In municipii precum Cluj sau Constanta, unde se livreaza apa calda cite 18 ore pe zi, iar datoria populatiei la furnizori este de zece ori mai mica decit la Botosani, sint infiintate circa 1500 de asociatii de oras. Aceasta este probabil dovada cea mai graitoare ca asociatia la nivel de scara reprezinta iesirea din labirintul datoriilor la intretinere. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii