Un politist la 40 de hectare

joi, 29 noiembrie 2001, 00:00
5 MIN
 Un politist la 40 de hectare

In mod normal, in orice moment al zilei va aflati, sau in orice loc din municipiu ati fi, va asteptati ca undeva in apropiere sa se afle un politist pentru a-i putea cere ajutorul. Asta nu pentru ca am ajuns sa ne fie frica sa mai mergem pe strada, ci din simplul motiv ca Politia ar trebui sa se afle cit mai aproape de membrii comunitatii. Ori, de multe ori, asteptarile nu coincid cu situatia de fapt. Primii care ar trebui sa fie alaturi de omul de pe strada ar fi cei de la "Ordine Publica", dar, daca ar fi sa privim in curtea Politiei, acest deziderat este un pol prea indepartat pentru a fi pus si in practica. La aceasta ora 26 de politisti, la care se mai adauga cite un jandarm sau un gardian public, trebuie sa acopere cele mai bine de 1.000 de hectare pe cit se intinde municipiul. Un simplu calcul demonstreaza ca, daca s-ar face un raport direct, fiecarui politist i-ar reveni in medie, pentru patrulare, undeva la vreo 40 de hectare, adica un careu cu o latura de 4 kilometri iar cealalta de 1 kilometru. Asta in cursul noptii, cind in municipiu actioneaza cei 20 de agenti de ordine si doua patrule mixte in care sint inclusi politisti de la Politia Rutiera sau alte birouri din cadrul Inspectoratului de Politie. Daca ar fi sa facem raportul in cursul zilei, cind linistea in oras este asigurata numai de doua patrule, dimineata, si patru patrule, dupa-amiaza, cifrele ar fi mult mai mari. Pentru a se acoperi mai bine orasul, cei de la "Ordine Publica" au incercat sa aplice o noua schema. "Colaboram foarte bine cu jandarmii, care au preluat in sfera lor de activitate mentinerea ordinii si linistii publice in jurul unitatilor de invatamint, parcurilor si zonelor de agrement. Pentru o mai buna operativitate, municipiul a fost <sectorizat>, fiecare patrula avind un careu delimitat clar prin intermediul strazilor. Cu ajutorul statiilor mobile, acestia pot fi anuntati destul de repede in cazul in care este nevoie de o interventie", spune lt.col. Adrian Osolinschi, seful Biroului de Ordine Publica, din cadrul Politiei municipiului Botosani.
Totusi, pentru a ajunge dintr-un capat in celalalt al sectorului, politistului ii trebuie cel putin 40 de minute. In acest timp, in alt colt al sectorului, un hot poate sparge lejer o masina si ii ramine si suficient timp sa mearga si acasa. Altfel spus, numarul actual al politistilor nu permite supravegherea in totalitate a orasului.
In municipiul Iasi de exemplu, pentru a suplini aceasta carenta, au fost infiintate mai multe patrule mobile care stau in anumite puncte ale orasului, fiind usor de reperat. Ideea, "furata" intr-un fel de politistii ieseni de la "omologii" lor din Occident, pare greu de pus in practica la Botosani, cel putin pentru moment. "Datorita dotarilor pe care le avem la aceasta ora, actionam cu doua masini dimineata, doua dupa-amiza si trei pe parcursul noptii. Pe linga municipiu, sectorul nostru mai cuprinde si opt comune limitrofe. Din pacate, pentru fiecare masina, avem alocata o cota lunara de numai 200 de litri de carburanti pe care trebuie sa o dramuim. De multe ori ea este suplimentata, dar va dati seama ca nu poate fi dublata. Media consumului pe zi ar trebui sa fie undeva la 10 litri, ori, cum un ARO pe benzina consuma aproximativ 20 de litri la suta de kilometri, in mod normal masina nu ar putea circula decit 50 de kilometri in fiecare zi, adica sa strabata municipiul de trei ori, de la un capat la celalalt, dus intors. Numai ca, pe linga patrularea obisnuita, masinile sint folosite si pentru a-l duce pe un X sau un Y la Judecatorie sau Tribunal, cu mandat de aducere, pentru ca refuza sa se prezinte atunci cind este citat. Daca este vorba de o interventie in comuna <Mihai Eminescu>, cota se duce la un singur drum. Din aceste motive, masinile sint folosite numai atunci cind este vorba de un caz cu totul deosebit, desi, daca ar fi sa analizam cazurile adevarate in care ni se cere interventia, nu se poate face vreo diferenta, toate fiind importante in felul lor", a mai declarat lt.col. Adrian Osolinschi.
Pentru o acoperire mai buna s-a cazut de acord sa fie infiintate trei puncte fixe in zona Gara -Autogara, Piata centrala agroalimentara si Piata Viilor, la care se mai adauga dupa-amiaza Centrul Istoric Comercial, sau Centrul Vechi, cum mai este cunoscut de botosaneni. Si in aceste conditii este extrem de greu pentru ca, de fapt, cele patru patrule luate la un loc trebuie sa acopere intreg municipiul, careul de patrulare ajungind in aceste cazuri la aproximativ 250 de hectare de fiecare patrula. O alta metoda de suplinire a acestor lipsuri il reprezinta apelarea prin Dispecerat, la binecunoscutul numar 955, dar din cauza apelurilor false, politistii au ajuns sa verifice toate informatiile. "Au fost cazuri in care ne-am deplasat in urma unor astfel de apeluri false. Pentru a nu mai cadea in aceste capcane, orice informatie este mai intii verificata, si abia dupa aceasta se intervine. In prezent, daca ar fi sa privim prin prisma normativelor, ne lipsesc 24 de agenti de ordine. Daca acestia ar exista, situatia ar fi cu totul alta. Totusi, pe linga patrule obisnuite, in municipiu exista 31 de sectoare, iar populatia ar putea apela la subofiteri desemnati sa se ocupe de aceste zone, cadre care sint cunoscute, in termeni populari, sub numele de <sectoristi>", a mai spus lt.col. Osolinschi.
Ideea infiintarii unor echipaje mobile, care sa stationeze in anumite puncte ale orasului, pentru a se interveni mai prompt, pare o varianta care poate fi luata in calcul. Cum insa si alte idei, cum ar fi infiintarea unor asa zise "sectii de Politie" in Parcul Tineretului si zona Centrului vechi par sa fi fost uitate printr-un sertar, si aceasta varianta ar putea fi considerata, la un moment dat, inadecvata din cauza costurilor pentru carburanti. Si asta si in detrimentul politistilor, care vor alerga ca si acum pe 20 sau 40 de hectare, dar si in dezavantajul omului de rind care va fugi la rindul sau sa dea de acel agent de ordine publica aflat undeva pe cele 20 de hectare. (Sebastian GHEORGHIU)

Comentarii