ANPDC nu este interesata de instructia copiilor pe care ii ocroteste

marți, 06 februarie 2001, 00:00
3 MIN
 ANPDC nu este interesata de instructia copiilor pe care ii ocroteste

La Conferinta Nationala "Drepturile copiiilor cu cerinte educative speciale in contextul legislatiei actuale", desfasurata in zilele de 2 si 3 februarie la Tirgu-Mures si organizata de Federatia "Spiru Haret", au participat peste 300 de reprezentanti ai sindicatelor din invatamint – din 23 de judete, ai invatamintului special si fostele case de copii, ai Administratiei Centrale, ai Parlamentului, ai Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC), ai Asociatiei Nevazatorilor din Romania si ai altor asociatii si fundatii. Desi au fost invitati, reprezentantii Asociatiei Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului (ANPDC) nu au onorat conferinta si nici nu au motivat absenta de la intrunire, dovedind ca educatia si instructia copiilor pe care ii au in grija nu prea ii intereseaza.
Participantii au incriminat doua ordonante de urgenta, date de fostul ministru al Educatiei, in urma carora scolile speciale au trecut de la MEC la ANPDC. Reprezentantii cadrelor didactice din sistemul scolilor speciale au spus ca acestea au creat grave perturbari in sistem: directionarea resurselor limitate ale bugetului nu atit catre nevoile copiilor, ci preponderent catre structuri noi de personal administrativ si de conducere; activitatea educativ-compensatorie specifica a personalului didactic, ramas sub incidenta Legii 128/1997, este in prezent coordonata si evaluata de institutii si persoane din afara sistemului national de invatamint; principiul egalitatii sanselor pentru toti copiii este diminuat de managementul centrelor de plasament, care focalizeaza excesiv atentia pe protectia sociala, in detrimentul educatiei asistate; coerenta actiunii educativ-compensatorii este lipsita de continuitate, in conditiile coexistentei in centrele de plasament a unor categorii de personal cu subordonari legislative diferite, normari si calificari diferite; neclariatea privind concepte esentiale ca protectie, institutionalizare, ocrotire, copil aflat in dificultate, sau copil deficient, a condus la includerea globala a copiilor in noul sistem creat, chiar si a celor din invatamintul special care au familii; a ramas in afara unei strategii nationale integrarea profesionala si sociala post scolara a copiilor institutionalizati, ceea ce lipseste de finalitate activitatea din sistem.
Cadrele didactice vor sa faca un recensamint al copiilor strazii
La conferinta a participat si ministrul Educatiei, prof. Ecaterina Andronescu, care a explicat faptul ca exista trei categorii de copii institutionalizati: copiii din casele de copii, copiii din invatamintul special si copiii strazii, si ca trebuie avute in vedere toate acestea atunci cind se discuta problema lor. Si alti participanti la conferinta au evidentiat problemele copiilor strazii, in primul rind faptul ca pina acum nu s-a facut un recensamint al lor, nu se stie citi sint. Unii dintre particpanti chiar au propus ca unele fonduri destinate copiilor cu cerinte educative specile sa fie alocate copiilor strazii, carora sa li se asigure un minim de conditii si o sansa in viata. Ca solutii, pentru cele doar citeva probleme evidentiate, au fost realizate mai multe propuneri: centrul de greutate al activitatii ANPDC sa cada pe recuperarea, orcrotirea si ingrijirea copiilor strazii, unitatile de invatamint special sa fie direct subordonate MEC, avind o singura conducere atit pentru procesul didactic cit si pentru cel de ingrijire si ocotire, reintroducerea procesului instructiv educativ din centrele de plasament sub controlul exclusiv al MEC, evaluarea personalului calificat in instructie si educatie sa fie realizata de cadre specializate din MEC, excluderea posturilor inventate ad-hoc (educator specializat) si preluarea atributiilor de catre personal calificat si specializat in psiho-pedagogie si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) sa fie implicat perin lege in procesul integrarii sociale si profesionale a tinerilor proveniti din sistem. Concluziile acestei conferinte vor fi sistematizate si transmise conducerii MEC, unde se vor discuta solutiile posibile pentru rezolvarea problemelor. (Cristina DOSULEANU)

Comentarii