Procesul fostului director de la CET, Ioan Mihai, acuzat de procurori ca ar fi luat mita un Land Rover de la afaceristul oradean Ion Blidar, a fost punctat ieri de declaratii incendiare. Unul dintre martorii cheie a procesului, bucuresteanul Bogdan Constantin Nan, l-a acuzat pe Mihai ca i-ar fi „comandat” o prima declaratie in fata procurorilor. „Mi s-a spus sa spun ca s-a facut preluarea masinii de la Bucuresti, si nu de la Oradea. Mihai este cel care mi-a cerut acest lucru”, a declarat Nan in fata judecatorilor. In faza preliminara a cercetarilor s-a vehiculat ideea ca masina ar fi fost achizitionata de la Bucuresti, si nu de la Oradea. Procurorii se aratau atunci convinsi ca era vorba de o manevra prin care sa se piarda urma provenientei masinii. Bogdan Nan a revenit ieri asupra declaratiilor facute initial, declarind ca ar fi mintit atunci cind a spus ca masina ar fi fost cumparata din Bucuresti. El a recunoscut ca, de fapt, asa cum au crezut si procurorii tot timpul anchetei, masina nu a parasit niciodata Oradea, orasul in care Mihai, sustin procurorii, ar fi primit mita.
Cumparator fara masina
In fata magistratilor, Bogdan Nan a povestit „traseul” Land Rover-ului. Masina a fost cumparata din Germania de Ion Blidar. Acesta era patronul unei firme oradene care a cistigat o licitatie privind aprovizionare cu huila a CET Iasi, unde era director Ion Mihai. Fara a preciza cit anume a costat autoturismul, Nan a mai spus ca masina a fost lasata in Oradea, la una din firmele lui Blidar. Cu un aer complet nevinovat, Nan si-a mai amintit cum a acceptat cererea afaceristului oradean de a inmatricula masina pe numele sau. La doua luni dupa ce vehiculul a fost introdus in tara, Nan s-a deplasat la Oradea pentru a semna un contract de vinzare cumparare cu Ion Blidar. De inmatricularea propriu-zisa s-a ocupat o firma din Bucuresti, fara insa ca Nan sa fie vreun moment in posesia efectiva a jeep-ului sau a cheilor. Intilnirea prin care Mihai a intrat in poveste pare sa se fi petrecut la Oradea: „La sfirsitul lui martie 2002 am primit un telefon de la Blidar in care ma chema sa fiu de fata la vinzarea automobilului. Mi-a spus ca gasise un cumparator si avea nevoie ca eu, fiind trecut in acte ca proprietar, sa fiu de fata la tranzactie. Cu aceasta ocazie l-am cunoscut pe Ion Mihai, caruia i-am inminat actele autoturismului si o procura prin care i-l cedam. Nu imi amintesc sa se mai fi semnat vreun act la acea data. Eu am primit doar 5.000 de dolari de la Mihai pe care i-am dat apoi lui Blidar. Nu stiam nici atunci si nu stiu nici acum care era pretul total pentru care se intelesesera. Stiam ca Mihai urmeaza sa faca o verificare a autoturismului, dupa care trebuia sa vina la Bucuresti pentru a radia de pe numele meu masina. In iulie 2002 am semnat la Bucuresti contractul prin care el devenea proprietarul”, a rememorat Bogdan Constantin Nan faptele, in ordinea in care s-au petrecut.
Masina de 23.000 de dolari vinduta cu 10.000 de dolari
Intrebat de judecatori daca s-a mai intilnit cu Mihai ulterior vinzarii masinii, Bogdan Nan a povestit cum a fost sunat de Blindar si sfatuit sa mearga la Iasi pentru a primi niste bani in plus. Din spusele martorului, o luna mai tirziu, intr-o parcare la 30 de kilometri de Iasi, Nan si Mihai se intilneau pentru a discuta despre tranzactia incheiata cu doi ani in urma. „Nu mi-a dat nici un ban, in schimb mi-a dat sa semnez o minuta. Mi s-a plins ca ar fi pierdut un act incheiat anterior, de care eu insa nu imi amintesc”, a adaugat Bogdan Nan. Inca din momentul in care Mihai a fost arestat, procurorii PNA au sustinut versiunea conform careia cei doi inculpati ar fi vrut sa ascunda provenienta masinii. Pentru aceasta Mihai si Blidar s-ar fi folosit de o terta persoana, Bogdan Nan, caruia i-ar fi fost vinduta masina la un pret mai mic decit cel cu care a fost achizitionata. In Germania, sustin procurorii, masina a fost cumparata cu 35.000 de marci (23.000 de dolari la nivelul anului 2001). Lui Mihai i-a fost vinduta pentru numai 15.000 de dolari, bani din care fostul director al CET a platit doar 10.000, pe motiv ca masina avea probleme tehnice. Fostul director CET, Ion Mihai, nu a putut fi contactat. (Geanina JINARU)