Un munte de coliva peste Casa Patrata

marți, 20 iulie 1999, 23:00
5 MIN
 Un munte de coliva peste Casa Patrata

Soferii Dorel si Daniel Lucaci, impreuna cu gestionara Antoaneta Manolache, sint principalii artizani ai deconturilor astronomice de la Directia de Administrare a Drumurilor Judetene (DADJ). Acestia sint singurii vinovati pe care a reusit sa-i descopere comisia de ancheta condusa de consilierul Ovidiu Sandu-Ville, al carui "raport preliminar" a fost prezentat ieri presedintelui Consiliului Judetean, Vladimir Tanasoiu.
Potrivit raportului, conducerea DADJ este responsabila doar de un "management necorespunzator" si de "mentinerea in functie a unor salariati cu un nivel redus de pregatire profesionala ori nedisciplinati". De consilierii, parlamentarii si alte persoane importante care s-au plimbat cu masinile directiei prin toata tara nu se spune nimic. Acarii Paun sint asadar doi soferi si o gestionara. Nemultumit de ambiguitatea unor date prezentate in raport, presedintele CJ l-a catalogat drept "neprofesionist si inutil", deoarece "trebuie sa se spuna cine este vinovat pentru a fi date sanctiuni". La cererea presedintelui CJ, ancheta va fi continuata doar de inspectorii Controlului Financiar de Gestiune din cadrul CJ si de cei de la Curtea de Conturi. Pina acum, potrivit raportului preliminar, prejudiciile cauzate de aceste grave abateri se ridica la aproape 140 de milioane de lei.
Desi pe parcursul anchetei s-au vehiculat numele mai multor consilieri si parlamentari care au apelat la masinile DADJ, in raport nu este pomenit nici macar un singur nume. In conditiile in care consilierul Emil Stratan s-a autodenuntat, recunoscind in mod public ca a folosit in repetate rinduri masinile DADJ, este destul de suspect faptul ca nici macar un singur consilier nu a fost intrebat asupra deplasarilor personale. "Pot eu sa incriminez daca nu am dovezi?", se intreba ieri retoric presedintele comisiei de ancheta, consilierul Ovidiu Sandu-Ville. Insa comisia de ancheta nici macar nu s-a obosit sa-i intrebe pe soferi sau pe directorul DADJ, Silvian Ciuta, care au fost persoanele care dadeau un simplu telefon si cereau masina la scara. In declaratiile soferilor apare doar mentiunea "la dispozitia Consiliului Judetean".
Pe nici un document cercetat pina acum de comisie nu s-a gasit semnatura vreunui consilier judetean desi, asa dupa cum afirma chiar presedintele CJ, este o regula elementara semnarea foii de parcurs atunci cind se utilizeaza o masina oficiala. "La coborirea din masina am grija sa semnez de fiecare data foaia de parcurs", a spus acesta. La DADJ, practica era semnarea foilor de parcurs de catre simpli functionari, care le preluau de la soferi.
Cele patru masini ale DADJ au consumat intr-un an si 15 luni, in perioada ianuarie 1998 – iunie 1999, carburanti in valoare de 441,7 milioane lei, costul total al intretinerii acestora fiind de 869 milioane lei. Aproximativ jumatate din aceasta suma a fost inghitita de autoturismul Espero, utilizat frecvent de oficialitati, condus de soferul Dorel Lucaci, valoarea totala fiind de 410 milioane lei.
Factura de 89 milioane lei, de la care a pornit scandalul deconturilor astronomice, nu este justificata legal, comisia de ancheta descoperind ca schimbarea motorului de pe autoturismul Espero a survenit fara nici un fel de explicatii la numai 5 luni de la reparatia acestuia. In plus, nu exista documente care sa faca dovada ca era necesara inlocuirea a 3 volane, 2 parbrize si 2 geamuri pentru usi. Consumurile de lubrefianti, filtre de aer, benzina si ulei au fost decontate fara discernamint; numai soferul Dorel Lucaci a decontat un bax de ulei fara nici un fel de explicatii. La DADJ deconturile soferilor arata de parca ar fi participat saptaminal la concursuri de sport extrem: anvelope, oglinzi laterale, placute de frina, claxoane, scaune, truse medicale, huse, amortizoare, jenti. La masina Espero rezulta din acte ca s-au parcurs 534.521 km, iar in realitate, la bord sint 475.238 km. Soferul Dorel Lucaci trebuie sa plateasca pentru diferenta de kilometraj de 59.283 suma de 54,1 milioane lei. Acesta nu a prezentat documente legale pentru piese de schimb, accesorii si lubrifianti in valoare de 37,3 milioane lei.
Comisia de ancheta a mai descoperit ca doua chitante de cazare, aduse pentru decontare dupa deplasarea in Italia din luna mai a anului trecut, efectuata de directorul Silvian Ciuta si soferul Dorel Lucaci, sint modificate "cu pix de culoare neagra", cifra 1 rotunjindu-se la 4. Conform actelor, cei doi au decontat la Contabilitate pentru aceasta deplasare 27 milioane lei, iar in realitate au cheltuit doar 20 milioane lei, diferenta urmind sa fie platita din buzunar.
Din constatarile inspectorului CFG George Dimitriu, membru in comisia de ancheta, se desprinde ideea ca la DADJ exista un haos total in acte si documente. Nimeni nu se sinchisea sa justifice fiecare ban cheltuit, la casieria Directiei se prezentau cereri de decont care erau aprobate cu ochii inchisi. "Unitatea nu a organizat evidente tehnic-operative si contabile pentru urmarirea efectuarii reparatiilor pe fiecare mijloc auto din dotare. Aprovizionarea cu piese de schimb si cheltuieli pentru reparatii s-a facut total necontrolat, fara analizarea legalitatii, necesitatii, oportunitatii cheltuielilor". Acesta mai notifica in raport ca principala raspundere revine directorului Silvian Ciuta, care avea obligatia, conform legii, sa administreze eficient resursele financiare ale Directiei. Controlul va fi extins si la alte servicii ale Directiei, pentru a se stabili valoarea integrala a prejudiciilor materiale si pentru identificarea persoanelor care se fac vinovate de cheltuirea iresponsabila a banilor publici. Contabila sefa a Directiei, Maria Ciobanu, va fi chemata din concediu pentru a da explicatii la neregulile constatate pina acum. Comisia a mai propus "sanctionarea salariatilor care au contribuit la producerea si mentinerea abaterilor constatate, inclusiv schimbarea din post a gestionarei Antoaneta Manolache si a soferilor Daniel Lucaci si Dorel Lucaci". (Nicolae Manoliu)
Mic dictionar explicativ al concluziilor raportului "Sandu-Ville"
1. Management necorespunzator la toate nivelurile din cadrul directiei – incompetenta;
2. Neindeplinirea de catre functionari a principalelor atributii de serviciu prevazute in fisa posturilor si reglementarile legale in vigoare – debandada
3. Consemnarea prin documente justificative a unor date nereale ce au dus la deformarea inregistrarilor de fenomene economice in cadrul institutiei – fals in acte
4. Neexercitarea controalelor proprii de gestiune si financiar preventive la nivelul unitatii – haos Mentinerea in functie a unor persoane cu un nivel redus de pregatire profesionala – pile, relatii

la inceput | Stiri locale
Monitorul –Stiri Nationale –Financiar –Privatizare –Sport –Bomba opinii –Editoriale –Comentarii –Features –Interviuri –Forum

Stiri Locale Iasi Suceava Botosani Piatra-Neamt Bacau Vaslui Focsani Braila Galati Chisinau Cluj Brasov Sibiu

 

Comentarii