JUNGLA GALBENA

Subtitlu

vineri, 25 noiembrie 2011, 20:57
6 MIN
 JUNGLA GALBENA

Soferii de taxi circula beti pe strazile Iasului si produc accidente chiar si la prima ora a dimineatii. In ultima perioada, taximetristii au fost protagonistii unor accidente rutiere grave. Iesenii care apeleaza la serviciile firmelor de taxi se expun unor riscuri serioase circulind cu soferi cu pete mari in cazierul rutier. Un exemplu elocvent il reprezinta accidentul de ieri-dimineata, unde un sofer de taxi beat crita a intrat intr-un Volkswagen condus de doua tinere. Barbatul a avut permisul suspendat de mai multe ori pentru alcool, dar, si mai grav, a fost internat de mai multe ori la Socola pentru agresivitatea datorata alcoolului. Un alt taximetrist baut a provocat un alt accident marti seara, cind a intrat in grilajul statiei de tramvai de la Familial. Pasagerul a scapat teafar, chiar daca parbrizul a fost strapuns de o bara din grilaj.

„Recunosc: am baut pina la 12 noaptea"

Ultimul accident, produs ieri, socheaza: soferul era aproape de coma alcoolica, politistii gasindu-i 1,48 mg/l alcool in aerul expirat. Acest lucru inseamna ca la spital i-au gasit valoarea de aproape 3 la mie alcool in singe. Barbatul a consumat bauturi alcoolice toata noaptea, apoi spre dimineata s-a urcat la volan. Traian Olaru, de 50 de ani, se afla ieri-dimineata la volanul unui Logan si se deplasa dinspre scoala Petru Poni spre rond Pacurari, iar la un moment dat a intentionat sa vireze la stinga pe stradela Canta, in zona farmaciei Longavit, nu s-a asigurat si a intrat intr-un Volkswagen Polo condus regulamentar de o tinara ce venea dinspre capat Pacurari. In urma coliziunii dintre cele doua masini, soferita din Volkswagen si sora sa de 20 de ani au fost transportate la spital cu rani usoare. Dupa ce a suflat in alcooltest si a fost transportat la spital pentru recoltarea probelor de singe, soferul a fost adus la sediul Politiei Rutiere Municipale pentru audieri. Traian Olaru a iesit de la Politia Rutiera in jurul orei 13 si, chiar daca trecusera patru ore de la producerea accidentului, inca i se impleticea limba in gura in timp ce vorbea. Soferul a recunoscut cu nosalanta ca a baut alcool inainte de a se urca la volan. „Eu recunosc ca am baut pina la ora 12 noaptea. Acest lucru il recunosc. Dar proasta de soferita mi-a facut «flash-uri» ca sa trec, apoi nu a mai incetinit si m-am izbit in ea. Eu am carnet de ani de zile, si nu am mai avut probleme cu politistii din cauza alcoolului. Patronul meu se bucura ca are Casco si ca isi face masina. In schimb, eu am dosar penal. Asta imi mai trebuia acum", a spus, impleticit, Traian Olaru. Acesta lucra pentru firma Kapone D SRL, colaboratoare a companiei de taxi For You. Pina la inchiderea editiei, asociatul firmei nu a putut fi contactat telefonic pentru a oferi o declaratie in privinta angajatului care a produs accidentul.

Internat de 10 ori din cauza alcoolului

Contrar celor afirmate de soferul de taxi, acesta este in realitate o adevarata bomba pe soselele din Iasi. Socant este ca Olaru a fost internat la Spitalul de Psihiatrie de numeroase ori pentru consum exagerat de alcool si agresivitate ridicata dupa consumul de alcool. De asemenea, in decursul anilor, acesta a avut permisul de conducere suspendat de mai multe ori, si chiar anulat. „Cifra exacta a internarilor nu o avem, dar va asiguram ca a fost internat la Spitalul de Psihiatrie cam de zece ori. Acesta era foarte agresiv dupa ce consuma alcool. De fiecare data a fost adus de catre politisti care l-au cules de prin baruri. Ultima internare la noi a fost in 2007", au precizat medicii Spitalului Socola. De asemenea, Olaru apare in baza de date a politistilor cu permisul suspendat pentru bautura de trei ori, si o data anulat, tot pentru ca a condus in stare de ebrietate. Astfel, pe 21 februarie 1991 i-a fost anulat permisul pentru ca a fost oprit in trafic si era crita la volan, apoi l-a redobindit, ca pe 30 august 1993 si apoi pe 30 martie 1994 permisul sa ii fie suspendat din nou, tot pentru conducere sub influenta alcoolului. De asemenea, pe 26 noiembrie 1998, Olaru a avut din nou carnetul suspendat pentru conducere sub influenta alcoolului. Olaru a negat aceste fapte. „Nu este adevarat. Ce spuneti voi s-au intimplat inainte de revolutie", a sustinut soferul de taxi. Tot in cazierul sau rutier mai apar si diferite penalizari pentru abateri mai blinde de la legislatia rutiera: pe 19 decembrie 2008 a fost prins vorbind la telefon in timp ce conducea, pe 18 decembrie 2009 a fost sanctionat pentru depasire neregulamentara, pe 9 septembrie pentru oprire neregulamentara, iar ultima a fost pe 6 martie 2006, cind a fost amendat pentru nefolosirea centurii de siguranta.

Taximetristii bauti sint departe de a fi exceptii

Marti seara, un alt taximetrist care consumase alcool s-a izbit de grilajul statiei de tramvai de linga Familial, dupa ce consumase „o sticla de bere" inainte sa se urce la volan. Acesta avea pasager, dar a scapat cu rani usoare si a refuzat transportul la spital. Costel Damian a fost testat cu etilotestul si a iesit o concentratie de 0,24% in aerul expirat. Politistii au precizat ca prind frecvent soferi de taxi care transporta clienti dupa ce au servit bauturi alcoolice. Pe 18 noiembrie, taximetristul Lorean Cretu a fost oprit de agentii de la Rutiera pe strada Aurel Vlaicu, iar in urma testarii a reiesit ca avea 0,81mg/l alcool in aerul expirat. Alte exemple notabile sint alti doi taximetristi care au fost prinsi cu alcool in singe. Primul cu 1,25 mg/l alcool in aerul expirat a fost prins circulind pe Strada Bradului, iar un altul pe Eternitatea cu 0,83 mg/l alcool in aerul expirat. Politistii au precizat ca vor intensifica controalele in privinta taximetristilor. „Vom inmulti numarul controalelor in privinta celor care desfasoara activitati de taximetrie si legalitatea transportului de persoane in regim de taxi. Verificarile vor fi facute cu angajati proprii, dar si de la alte institutii abilitate", a declarat Mihai Pintilei, seful Serviciului Rutier Iasi.

––

„Mai avea putin si intra in coma"

Medicii au precizat ca la valoarea de 2,48 grame la mie alcool in singe, – aceasta fiind concentratia in cazul soferului de taxi care a provocat accidentul de ieri dimineata din Pacurari -, este cert ca soferul era aproape adormit. „Mai avea putin si intra in coma. La aceasta concentratie, mersul lui era foarte dificil, vorbirea incoerenta, stare de somnolenta si adormire spontana, reflexele sint foarte mult diminuate, din cauza perceptiei mult intirziate. De asemenea, avea vederea si auzul foarte mult diminuate", a precizat Calin Scripcaru, managerul spitalului de Psihiatrie „Socola". Medicii spun ca, in functie de nivelul imbibitiei de alcool in singe, sint constatate mai multe influente. De exemplu, la alcolemii de 0,2 – 0,3 la mie se inmultesc erorile la stimulii vizuali si auditivi, apare un curaj nejustificat care incita la imprudente, iar la o mare parte dintre soferi, timpul de reactie se majoreaza cu 10 – 20%. „La 0,3 – 0,5 la mie apar pierderi ale senzatiei de profunzime, vitezele altor masini sint apreciate eronat, iar timpul de reactie creste cu 25%. Deja la un gram la mie adaptarea pe intuneric este mai lenta, deciziile se iau cu intirziere, reactiile motorii devin confuze, iar conducerea devine nesigura", a precizat un medic de la Spitalul „Sfintul Spiridon".

––

Cum se ajunge taximetrist?

Potrivit reprezentantilor Autoritatii Rutiere Romane (ARR), pentru obtinerea atestatelor de taximetrist, normele prevad ca se pot inscrie la cursurile de taximetrie toate persoanele doritoare, mai putin cele care au suferit condamnari, chiar si cu suspendare, de la legislatia pentru conducerea pe drumurile publice, pentru tilharii, falsificari, omoruri si furturi, ori pentru conducerea sub influenta alcoolului. „Este obligatoriu ca persoanele candidate pentru obtinerea cazierului sa aiba un cazier rutier curat. Totusi, sint multi care circula fara atestat si au antecedente la activ", au precizat reprezentantii ARR Iasi. Un fost condamnat poate insa obtine si atestat, fiind astfel in legalitate, daca acea condamnare a fost ulterior stearsa din cazier, dupa timpul legal scurs de la savirsirea acesteia. Primaria Iasi a intentionat in 2008 sa impuna un regulament mult mai sever in privinta activitatii de taxi din oras. In acesta era consemnat inclusiv numarul sesizarilor pe care le avea un taximetrist, iar un „cazier local" neconform putea duce la imposibilitatea angajarii legale a celui in cauza la vreo firma de taximetrie din oras. Regulamentul nu a mai fost insa adoptat in plenul Consiliului Local.

Comentarii