La Iasi, asfaltul trebuie refacut o data la sase luni

duminică, 18 noiembrie 2007, 22:49
3 MIN
 La Iasi, asfaltul trebuie refacut o data la sase luni

Asfaltul turnat de Citadin linga sinele de tramvai nu rezista decit jumatate de an. In luna aprilie a acestui an, municipalitatea a decis sa toarne covoare asfaltice in mai multe zone din oras. Astfel de investitii au fost realizate pe bulevardul Tudor Vladimirescu, Calea Chisinaului sau Piata Unirii.

Cea mai importanta investitie, ca suma, a fost cea din Tudor Vladimirescu. Lucrarea a costat municipalitatea peste 500.000 lei, dar a inceput sa cedeze. Covorul asfaltic turnat in primavara a fost deja plombat saptamina trecuta. Nici alte lucrari similare ale Citadin, cum ar fi cele din Podu Ros sau Tirgu Cucu nu au avut o viata prea lunga.

„Am spus de la inceput ca este o solutie de compromis pentru a se putea circula. Nu puteam sa lasam orasul asa. Pina nu se vor face lucrari si la sina de tramvai nu se va rezolva problema. Astfaltul cedeaza din cauza ca se misca sinele de tramvai", a declarat Catalin Neculau, directorul Citadin.

Soferii ieseni au rasuflat usurati cind Primaria a decis sa refaca trecerile peste calea de rulare a tramvaielor. Au suportat santierele si blocajele din trafic, provocate de angajatii Citadin. S-a frezat, s-a asfaltat, insa soferii nu au putut sa circule prea mult fara gropi. Craterele au reaparut foarte repede, la doar citeva luni dupa ce au fost acoperite.

Bulevardul Tudor Vladimirescu este tronson de drum national. De ani buni, carosabilul este plin de denivelari, gropi si plombe puse oricum, doar la nivelul strazii nu. Asfaltarea portiunii dintre sinele de tramvai a facut ca masinile sa aiba macar o banda pe care sa circule normal. Investitia Primariei nu a rezistat, iar acum, la intrarea in iarna, bulevardul a trebuit sa fie reparat din nou. 

„Lucrarea de pe bulevardul Tudor Vladimirescu a costat 510.000 lei, cu TVA si a vizat distanta de la intersectia din Bucsinescu si pina la CET. Anul acesta am avut mai multe lucrari pe spatii de linga sinele de tramvai. Pe de o parte, au fost asfaltate treceri peste calea de rulare de pe Calea Chisnaului in valoare de 80.000 lei. Pe de alta parte, a fost inlocuita piatra cubica cu asfalt. Asa s-a facut pe strada Palat, unde a costat 380.000 lei si pe strada Arcu, de la Colegiul National pina in Piata Unirii. Lucrarea de aici a costat 230.000 lei", a afirmat Neculau.

La multe alte lucrari realizate de Citadin linga calea de rulare a tramvaielor situatia s-a repetat. Astfel, in Podu Ros, municipalitatea a cheltuit in jur de 12.000 lei pentru a aduce asfaltul la cota sinelor de tramvai. Lucrarea a fost realizata in toamna anului trecut. In ianuarie, deja aparusera din nou gropile. Citadin a plombat, iar acum din nou sinele sint peste nivelul asfaltului, ceea ce lasa urme adinci in masinile iesenilor.

La fel s-a intimplat si cu intersectiile din Tirgu Cucu sau Elena Doamna. Desi la intersectia strazilor Elena Doamna cu Anastasie Panu a fost schimbata anul trecut si linia de tramvai, imediat dupa lucrari a cedat un camin de canalizare. Conform reprezentantilor Primariei, pentru ca asfaltul sa nu cedeze, este nevoie de schimbarea sinelor de tramvai. Acesta este si motivul pentru care in cazul acestor lucrari nu se poate vorbi de garantie.

„Am fost nevoiti sa intervenim din cauza trepidatiilor si a faptului ca sinele de tramvai in zona respectiva se misca. Nu s-a pus problema ca lucrarea respectiva nu ar fi fost bine executata sau ar fi fost de vina calitatea asfaltului. Lucrarea ar fi trebuit sa tina cel putin 2 ani de zile, in conditiile in care calea de rulare ar fi fost modernizata", a mai declarat Neculau.

In mod normal, garantiile pentru plombele asfaltice sint de 6 luni de zile, iar pentru covoarele asfaltice de 2 ani de zile. „Daca sina de tramvai ar fi fost buna, nu ar fi aparut problemele. In alte zone, cum ar fi Copou sau Alexandru, unde de asemenea s-a apelat la aceasta solutie de asfaltare, nu au aparut gropi", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Investitiile in modernizarea caii de rulare a tramvaielor anuntate de municipalitate trebuie realizate cu un imprumut de 15 milioane euro de la BERD. Discutiile cu banca europeana au demarat inca din primavara anului trecut. La aproape doi ani, nici macar un metru de sina noua nu a fost luat cu bani de la BERD. Lucrarile ar urma sa inceapa abia de anul viitor.

Comentarii