La Iasi s-au montat capcane in asfalt

duminică, 25 iunie 2006, 19:08
4 MIN
 La Iasi s-au montat capcane in asfalt

Soferii care circula prin Iasi trebuie sa faca, zilnic, un adevarat slalom pe strazi, devenind adesea un pericol pentru pietoni, din cauza virajelor bruste. In afara gropilor, ei trebuie sa ocoleasca si gurile de canal montate prost in asfalt. Taximetristii contactati de „Ziarul de Iasi” au facut si un clasament neoficial al strazilor unde diferenta intre asfalt si gurile de canal este foarte mare. Cele mai periculoase sint zonele Bularga, Nicolina si Frumoasa. Sesizata in nenumarate rinduri, Primaria a impartit responsabilitatea in doua. Unele vor fi nivelate de Citadin, iar altele de proprietari, adica de distribuitorii de utilitati. Pina acum, nimeni nu a dat Primaria in judecata pentru a-si recupera pagubele produse de aceste guri de canal. „Cei mai multi prefera sa achite contravaloarea reparatiilor din buzunar”, a afirmat reprezentantul unei firme de asigurari.
„Trebuie sa faci slalom printre gropi si canale”
Primaria a identificat doua cauze in situatia gurilor de canal afundate in asfalt. In unele, ramele au cedat si capacele „s-au lasat” din cauza traficului. La celelalte, strada a fost asfaltata si gura de canal nu a mai fost ridicata la nivel. In ambele situatii insa, rezultatul este acelasi: nemultumirea soferilor. „Eu am intrat intr-o gura de canal, mi-am taiat cauciucul si mi-am indoit si janta. Era umbra si nu se vedea ca e lasata. Am platit citeva milioane din banii mei. Dureaza prea mult sa te judeci ca sa-ti recuperezi banii”, a explicat revoltat Radu Ciortan, angajat al unei firme de taxi. Neoficial, soferii de la Gara cu care am stat de vorba au intocmit ad-hoc un top al strazilor pe care diferenta intre asfalt si capacele de canal este foarte mare. Acestia au pus pe primul loc zona Bularga. „Acolo toate strazile sint ciuruite si de gropi, si de canale. Strada Vladiceni, de exemplu. Nu cred ca este sofer care sa mearga pe acolo cu mai mult de 30 km/ora. Iti faci masina praf. Trebuie sa faci slalom printre gropi si canale”, a precizat Eduard Brinzei, un alt taximetrist. Alte strazi pe care soferii sustin ca au avut probleme cu denivelarile de la gurile de canal sint Butnari, Bularga, Salciilor, Splai Bahlui, Zimbrului, Sf. Andrei, Toma Cozma sau Sarmisegetuza. „Eu mi-am spart baia de ulei si am platit din banii mei. Nu da nimeni in judecata Primaria. Cine poate sa se judece cu ei? Sintem prea mici. Daca ai bani, iti repari masina si mergi mai departe. Daca nu, mergi pe jos”, a completat un alt sofer.
Seful Citadin: rezolvam pina in toamna
Reprezentantii Primariei sustin ca in jurul acestor guri de canal afundate in carosabil au fost mai multe discutii privind responsabilitatea nivelarii lor. Pina la urma, sefii orasului au impartit lucrarile in doua. „Am hotarit ca cele care au cedat din cauza traficului sa fie refacute de proprietari, adica Romtelecom, RAJAC, Electrica sau Distrigaz. Celelalte vor fi nivelate de cei care au facut asfaltarea. Deja la Citadin s-au instituit doua echipe, care se ocupa strict de aducerea acestor canale la cota asfaltului”, a explicat Mihai Chirica, director tehnic al Primariei. Reprezentantii RAJAC sustin insa ca nu au nici o obligatie in aceasta problema si paseaza responsabilitatea in curtea administratiei locale. „RAJAC nu are in patrimoniu aceste guri de canal, ele apartin Consiliului Local. Noi facem doar exploatare pe aceste retele, nu sintem proprietari. Cind s-a facut asfaltarea, trebuia ca cei care au lucrat sa aiba in vedere si aducerea la cota a acestor guri de canal”, a afirmat Razvan Manolache, purtator de cuvint al regiei. De partea cealalta, conducerea Citadin sustine ca gurile de canal afundate in asfalt sint ramase din anii trecuti. „In primavara, Primaria ne-a pus in vedere ca pe strazile pe care efectuam lucrari sa aducem la cota aceste guri de canal, altfel nu ne deconteaza valoarea lucrarilor. Pe toate strazile pe care anul acesta s-au facut reparatii, trecerile peste aceste canale sint nivelate”, a precizat Catalin Neculau, directorul Citadin. Acesta apreciaza ca pina in toamna aceasta problema va fi rezolvata in tot orasul. „Tot ce tine de societatea noastra va fi refacut in aceasta vara. Cele care apartin Romtelecom sau Distrigaz sint cu regim special si nu ne lasa sa lucram acolo. Au echipele lor care se ocupa de aceste canale”, a adaugat Neculau.
Sfatul avocatilor: ce trebuie sa faceti daca va stricati masina intr-un canal sau groapa
Potrivit reprezentantilor firmelor de asigurari auto, in cazul in care o masina este avariata intr-o astfel de gura de canal, proprietarul autoturismului poate actiona in judecata administratia locala pentru plata cheltuielilor de reparatii. Sint foarte putini insa care apeleaza la instanta pentru a-si recupera banii. „Este o perioada de pionierat la noi, iar oamenii nu sint obisnuiti sa solicite aceste daune in instanta. Este o procedura destul de greoaie si atunci prefera sa achite contravaloarea reparatiilor din buzunar”, a explicat Mircea Arsene, directorul sucursalei iesene Omniasig. Concret, daca v-ati stricat masina intr-un canal afundat si detineti doar asigurare de raspundere civila auto (RCA), trebuie sa urmati urmatorii pasi pentru a va recupera banii de reparatii. „Prima oprire este la Politia Rutiera, unde se declara incidentul si de unde se obtine o autorizatie pentru reparatia masinii. Cu aceasta se merge la un service auto autorizat, unde se face o evaluare. Aceasta se ataseaza unei notificari, care se inainteaza catre Primarie si in care se pune in vedere ca trebuie sa achite suma respectiva, conform actelor anexate. La cele de mai sus mai trebuie anexate declaratiile a doi martori care sa confirme ca incidentul s-a petrecut in zona si in conditiile descrise de solicitant. In cazul in care raspunsul Primariei este negativ, atunci se poate deschide actiune in instanta”, a explicat avocatul Toni Baltag.

Comentarii