S-a ridicat cortina la Teatru: ce a ieşit la iveală a speriat pe toată lumea

vineri, 13 martie 2015, 02:55
7 MIN
 S-a ridicat cortina la Teatru: ce a ieşit la iveală a speriat pe toată lumea
Scandalul de la Teatrul Naţional este departe de a se încheia. „Ziarul de Iaşi” prezintă noi amănunte în ceea ce priveşte firul memoriului depus de actori împotriva conducerii instituţiei

Protestul actorilor de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi a stârnit un val de mărturii şi de reacţii împotriva managerului instituţiei culturale, Cristian Hadji-Culea. Surse din interiorul teatrului au precizat pentru „Ziarul de Iaşi“ că au fost multe cazurile în care directorul economic, Luminiţa Condurache, a fost surprins atât sub influenţa băuturilor alcoolice în timpul serviciului, cât şi prin manifestarea unui comportament agresiv faţă de actori, venind la repetiţii unde dădea mai multe direcţii scenografice sau regizorale.

 
Sursele noastre au precizat însă că problema acesteia a fost reclamată de foarte multe ori conducerii şi era cunoscută inclusiv la nivelul municipalităţii. „Nu se poate ca Hadji-Culea să nu ştie, cum a declarat miercuri, că nu a auzit despre problemele cu contabila. Tot Iaşul ştie despre asta. S-au plâns de nenumărate ori actorii, regizorii sau scenografii. Este ruşinos pentru instituţia asta să ai un aşa-zis director economic care nu poate să stea dreaptă pe scaun“, au declarat surse oficiale.
 
Luminiţa Condurache (foto) refuză însă orice fel de acuzaţii şi a spus chiar că intenţionează să îi dea în judecată pe actorii care au realizat memoriul. „Aceasta este o jignire. Nu îmi vine să cred, chiar nu îmi vine să cred, m-aţi blocat. Nu îmi vine să cred că în teatrul acesta pot să existe actori care pot jigni. Chiar nu ştiu de unde au apărut acuzaţiile, nu îmi vine să cred. Unul nu a venit la mine, nu ştiu de niciun memoriu. Vin la repetiţii doar invitată de regizor şi scenograf pentru că eu îmi dau viza de control preventiv pe cheltuieli, decoruri, schiţe, e în fişa postului“, a declarat Luminiţa Condurache.

Memoriul, deturnat
 
Mişcarea de protest a actorilor a început încă de săptămâna trecută, când a avut loc o întâlnire a tuturor actorilor trupei de la Teatrul Naţional pentru a discuta o formă de a comunica plângerile cu privire la lipsa de reprezentare, de promovare şi de participare la diferite festivaluri către conducere.
La momentul respectiv, actorii care au participat au pus cap la cap toate plângerile în memoriul adresat conducerii, însă, conform unor surse oficiale, Constantin Puşcaşu şi Antonella Cornici au transformat scrisoarea într-un memoriu şi au trecut peste conducerea teatrului, trimiţându-l direct la minister.
 
 
Acela este momentul în care o parte dintre actorii care şi-au pus iniţial numele pe memoriu au refuzat să se prezinte la conferinţa de presă, nefiind de acord cu acţiunile colegilor lor. Înainte de a trimite memoriul către Ministerul Culturii, Puşcaşu şi Cornici au fost în audienţă la primarul Iaşului, Gheorghe Nichita. Acestuia i-au înfăţişat memoriul pe care au spus că îl vor trimite la Ministerul Culturii, primarul declarând la rândul său că „este dezamăgit“ de managerul Cristian Hadji-Culea.
 
Comparând cu Opera, de ce nu a putut şi domnul Hadji-Culea, în atâţia ani buni, să facă ceea ce se întâmplă astăzi la Operă? Sunt nemulţumiri care mi se par cumva corecte, această instituţie nu funcţionează cum trebuie. Nu sunt critic de artă, dar vreau să ştiu că Teatrul joacă un rol important în România“, a declarat Gheorghe Nichita.
 
Acesta a precizat că nemulţumirile cu privire la directorul economic au ajuns şi până la Primărie, existând mai multe reclamaţii la adresa acesteia. „Au fost mai multe reclamaţii la adresa ei, în oraş zvonurile sunt cunoscute. Trebuie luate măsuri de către minister pentru schimbarea managementului. Pentru că managerul răspunde pentru ceea ce fac subalternii. Dacă Chirica face prostii, eu trebuie să răspund. Cred că mă pricep şi eu, am dreptul să spun că sunt nemulţumit de ceea ce se întâmplă la teatru“, a adăugat primarul.
 
Cât despre zvonurile cu privire la eliberarea funcţiei de către Cristian Hadji-Culea şi preluarea manageriatului temporar a ambelor instituţii de către Beatrice Rancea, primarul a precizat că, „din păcate“, acest lucru nu este posibil. „Discuţiile acestea le-am auzit şi eu, dar nu sunt posibile, din păcate, pentru că sunt două instituţii total diferite, au personalitate juridică diferită, nu pot fuziona pentru că ar dispărea una dintre ele şi nu i-ar conveni nimănui ca una dintre ele să dispară“, a precizat Gheorghe Nichita (foto).
 
„E timpuriu să vorbim de demitere“
 
După întâlnirea cu primarul, memoriul a fost trimis în partea a doua a săptămânii trecute către Ministerul Culturii, însă conform reprezentanţilor acestuia el nu are încă nicio valoare pentru că era o scrisoare deschisă care nu avea nicio semnătură a actorilor care l-au trimis.
 
La foarte scurt timp după trimiterea memoriului la Iaşi s-a deplasat secretarul de stat Alexandru Oprean, care s-a întâlnit cu actorii. „Întâlnirea pe care am avut-o eu cu actorii care sunt şi membri de sindicat a fost una normală ca făcând parte din dialogul social la nivelul Ministerului Culturii. Au fost ridicate problemele cu privire la management şi lucrurile de care aţi fost informat, dar eu sunt în aşteptarea unui document semnat de către ei vizavi de problematica existentă, după care îl voi aborda pe domnul ministru să vedem în ce fel acestea vor fi rezolvate. Este un proces pe care vrem să îl facem obiectiv şi transparent“, a declarat Alexandru Oprean.
 
Acesta a negat zvonurile cu privire la orice legătură pe care ar fi avut-o cu managerii de la Teatru sau Operă de acum din Iaşi şi a precizat că este timpuriu de discutat despre schimbarea de management în Teatrul Naţional.
 
La rândul ei, managerul Operei din Iaşi, Beatrice Rancea (foto), a spus că nu ştia despre acţiunea actorilor şi că nu le-a oferit niciun fel de sprijin în demersul lor de contactare a ministerului. Mai mult, aceasta a susţinut că la momentul apelului nu ştia despre situaţia actorilor. „Acolo, problema este doamna contabilă şefă, de mult timp. Nu este posibil să fiu manager peste ambele instituţii pentru că sunt complet diferite, nu poate să fie o singură persoană. Dar ar trebui să vină la teatru un manager care să aibă grijă de actori cum am avut eu grijă de cei din operă, să fie promovaţi, cât mai multă mediatizare, pentru că merită. În 2003-2004, când am venit la Iaşi, le-am spus că, dacă aş putea, i-aş fi luat la Bucureşti şi ar fi fost cea mai bună trupă de acolo, actori de talie naţională, o trupă foarte, foarte bună“, a declarat Beatrice Rancea.
 
Aceasta a precizat că disensiunile între Teatru şi Operă continuă şi acum, aceştia cerând Sala Mare patru zile în plus pentru a pregăti premiera Carmen ca să fie gata în luna mai, fără acceptul teatrului. „Din păcate, nu ne-au fost oferite, nici ca un fel de schimb, iar acum premiera se mută pentru luna iulie“, a adăugat Beatrice Rancea.
 
Actorul Petru Ciubotaru se dezice de protestatari
 
Actorul Petru Ciubotaru, cu cea mai mare vechime din teatru, a ţinut să precizeze pentru „Ziarul de Iaşi“ că el se dezice de acţiunea colegilor săi de la teatru, pe care îi acuză că „mânjesc imaginea instituţiei“. Acesta a spus că nu l-a bănuit niciodată pe Cristian Hadji-Culea de rele intenţii cu privire la activitatea sa la teatru, considerându-l „un mare regizor al teatrului românesc“.
 
Mă doare când văd că lucrurile acestea sunt mânjite, că sunt tratate cu puţin respectiv, coborâte la rang de lucruri minore, de interese meschine. Teatrul ar trebui să existe pentru noi ca valori absolute care ne călăuzesc, pentru că la rândul nostru călăuzim prin existenţa noastră pe scenă şi căutăm să impune acesta respect. El nu se mai produce datorită unei foarte proaste înţelegeri a noastre faţă de teatru şi a teatrului faţă de noi“, a declarat Petru Ciubotaru (foto).
 
Acesta a spus că îi numeşte în continuare pe cei care au protestat colegii săi şi că nu îi înţelege că vor „altceva decât ce le-a dat teatrul până acum“. „În cei peste 52 de ani de teatru, lucrurile nu au fost roz. Am fost în turnee foarte grele, am jucat în cămine culturale neîncălzite. Nu găseam nici pâine să ne cumpărăm. Asta nu ne-a oprit să nu jucăm bine, să nu ne gândim că nu jucăm pentru noi, ci pentru Teatrul Naţional «Vasile Alecsandri»“, a declarat acesta.
 
CITEŞTE ŞI:

În spatele cortinei de la Teatrul Naţional: instituţie condusă cu capul pe masă
 
Acuzaţiile la adresa conducerii sunt grave, deoarece implică îngrădirea libertăţii de a se dezvolta ca artişti şi nerespectarea drepturilor acestora, ba mai mult, stabilirea unui climat condus de teroare.
 

 

Comentarii