Duelul bestsellerurilor

luni, 01 octombrie 2012, 19:47
3 MIN
 Duelul bestsellerurilor

Numit, in deridere, "porno pentru mamici", romanul Fifty Shades of Grey s-a vindut in 18 luni in peste 40 de milioane de exemplare, in special in SUA si Marea Britanie. Urmatoarele doua volume din serie, Fifty Shades Darker si Fifty Shades Freed, calca pe aceeasi carare a gloriei. In lumea cartilor, unde vinzarea a 100.000 de exemplare inseamna un triumf, acest succes pare a fi un "adevarat OZN".

Scrisa de E.L. James (Erika Leonard), o englezoaica de 49 de ani, Fifty Shades of Grey este o poveste de dragoste "bine construita, dar usurica" si plina de scene explicite de sex sadomasochist.

Aceasta carte a fost un adevarat soc editorial. De la fenomenul "Harry Potter" incoace, este prima oara cind lumea cartilor e zguduita de o situatie similara. Hollywoodul vrea sa faca un film, Bret Easton Ellis si-a exprimat public dorinta de a scrie scenariul. In acest timp, in august, Amazon UK a anuntat ca a vindut mai multe exemplare din Fifty Shades of Grey decit din toata seria Harry Potter!

In acelasi timp, "mama" lui Harry Potter, J.K. Rowling, asigura celalalt eveniment literar al acestei toamne. Librariile din intreaga lume se pregatesc sa vinda noul ei roman, primul de la Potter incoace. O carte despre care nu se stie aproape nimic, decit ca se numeste The Casual Vacancy, nu contine elemente fantastice, e destinata adultilor, iar actiunea pare a se desfasura intr-un mic sat englezesc, idilic in aparenta, unde ranchiunele si patimile se vor dezlantui inaintea alegerilor municipale.

Spre deosebire de cartile lui Rowling, succesul romanului Fifty Shades of Grey se datoreaza in principal Internetului. E.L. James, fana a seriei Twilight, a scris initial, pe un site de fani, o poveste de dragoste torida intre doua personaje din cartea lui Stephenie Meyer. Succesul textului a convins-o pe autoare sa il rescrie, schimbind personajele si eliminind orice referinta la Twilight. Cartea, publicata pe Internet, are o priza enorma in rindurile "soccer moms", care o pot citi, discret, pe tablete, ceea ce va determina Random House sa se intereseze de acest succes. Pentru lansarea volumului, editura s-a folosit mai ales de Twitter si de Facebook. Franta a fost mai reticenta, initial, in fata acestui fenomen, dar in aceasta toamna se pregateste sa guste si ea din fenomenul Fifty Shades.

Infruntarea dintre cele doua carti, scrie "Le Monde", va fi urmarita cu lupa de editurile din intreaga lume, fiindca in spatele bataliei vinzarilor se joaca si viitorul cartilor in era Internetului. De la Fifty Shades of Gray incoace, editorii anglo-saxoni sint mult mai "conectati"; in Anglia, gratie tabletei Kindle, Amazon a ajuns sa vinda mai multe carti in format electronic decit cele traditionale.

Internetul incepe sa altereze regulile industriei cartii. El incurajeaza mai ales autoeditarea, cum e cazul succesului cartii unei tinere autoare americane, Amanda Hocking, care a devenit milionara in mai putin de un an.

Editurile sint fericite sa investeasca in carti care au deja fani, dar intruziunea Internetului in industria editoriala pune multe probleme, una dintre ele fiind pretul cartilor electronice. Deocamdata, editorii se linistesc spunindu-si ca, oricit de mare ar fi succesul publicarii gratuite pe net, este nevoie de implicarea unei mari edituri pentru a transforma o carte intr-un fenomen planetar.

Comentarii