Moartea domnului Crulic. Anca Damian ii da voce si greutate romanului ucis de niste hirtii la Cracovia, in 2008

luni, 24 octombrie 2011, 17:54
5 MIN
 Moartea domnului Crulic. Anca Damian ii da voce si greutate romanului ucis de niste hirtii la Cracovia, in 2008

In ianuarie 2008, Claudiu Crulic (un tinar din Dorohoi care muncea in Polonia) a murit intr-o inchisoare din Cracovia dupa mai multe luni de greva foamei prin care incerca sa demonstreze ca nu e vinovat de furtul pentru care fusese arestat pe 11 septembrie 2007. Consulul Romaniei de la Varsovia ii spusese sa stea linistit si sa aiba incredere in justitia poloneza, iar justitia poloneza n-a vrut sa accepte drept concludente biletul de autobuz si marturia insotitoarei de bord care aratau ca era in drum spre Italia in ziua petrecerii furtului. Pentru ca cel caruia i se furase portofelul in iulie 2007 era un cunoscut judecator polonez, era nevoie de un vinovat, desi camerele de luat vederi de la bancomatul de unde se scosesera bani de pe carduri inregistrasera figura altei persoane. Regizoarea Anca Damian mai spune ca nici ADN-ul de pe cele doua carduri furate nu coincidea cu cel al romanului.

Dar, pentru ca acesta fusese suspectat nu cu mult timp in urma in alt caz de furt, a fost un tap ispasitor la indemina – se intelege si din film, chiar daca regizoarea, autoare a scenariului la care a contribuit ulterior si Elena Vladareanu, nu a introdus in poveste toate datele gasite in dosarul la care a avut acces numai pentru ca a gasit un coproducator polonez, avind si sprijinul Institutului Polonez de Film. (In Polonia exista un singur jurnalist care a avut acces la intregul dosar.)

Un lung monolog si un flashback al lui Claudiu Crulic

Initial, Anca Damian dorea sa faca o docu-drama in care un actor sa joace rolul unui jurnalist care cauta adevarul despre tragedie (tragedie care a dus la demisia ministrului de Externe de atunci, Adrian Cioroianu, respectiv la rechemarea consulului si ambasadorului Romaniei la Varsovia). "Am primit o oferta de a face un film-ancheta gen Michael Moore si am refuzat. Nu ma interesa investigatia ca investigatie, ci doar in masura in care puteam construi o poveste", spune regizoarea care a inceput documentarea facind research pe banii ei in Polonia, dar care dorea sa stie cit mai multe pentru a putea scrie scenariul. Faptul ca institutii importante de film din Polonia au intrat in combinatie n-a ajutat-o doar sa inceapa finantarea proiectului (care initial fusese respins la CNC, acasa), dar i-a deschis practic usile in Polonia. "De la autoritatile din Romania n-am primit absolut nimic, dupa un lung sir de solicitari. De la Politie mi s-a raspuns: «Acest gen de informatii nu se dau decit rudelor», iar de la Ministerul de Externe mi s-a dat, dupa un an si jumatate de corespondenta, o cronologie in care scria ca jumatate din informatii nu pot fi verificate pentru ca au venit de la polonezi, deci erau bifate ca si cum ar fi incerte."

Realizarea vizuala a filmului s-a construit pe inregistrarea cu Vlad Ivanov "interpretindu-l" din off pe Claudiu Crulic. Aceasta a fost coloana vertebrala a filmului. "Tat poate sa inceapa cu un telefon. Cel ce se prezinta ca fiind consulul Romaniei la Varsovia ii cere domnului Leontescu, adica lu’ unchi-meu, sa confirme inrudirea cu Claudiu Crulic, adica cu mine, dupa care il instiinteaza ca eu… is mort." Asa incepe filmul, care e construit ca un lung monolog si un flashback al lui Claudiu Crulic, povestindu-ne propria-i viata de la nasterea intr-o familie care pe urma s-a risipit in cele patru vinturi, continuind cu tineretea lui singuratica si incheind cu moartea sa eroica. Ar fi un fel de autobiografie a lui Claudiu Crulic, singura ocazie de a-si "sustine" cauza in cel mai personal si mai impresionant mod cu putinta, daca n-ar contine de la un moment dat un comentariu din off citit in engleza (de Jamie Sives). Anca Damian spune ca acesta era necesar pentru ca anumite informatii pe care Claudiu Crulic nu le stia aveau nevoie sa intre in poveste, plus ca spre sfirsit acesta nu mai avea energia sa vorbeasca. Comentariul rece nu e justificat logic (a cui e vocea aceasta?), dar aduce informatie. Cind vocea tace, il auzim pe erou respirind tot mai greu, si efectul e cu atit mai impresionant cu cit pina atunci imaginile, textul si vocea lui Vlad Ivanov facusera din Claudiu Crulic un personaj care avea carne pe el in toate sensurile si de care ne atasasem. Desi diminueaza efectul, aceasta optiune nu e totusi o catastrofa.

Tehnic vorbind, Claudiu Crulic a murit din pricina unei pleurezii cauzate de medici atunci cind, intervenind in al 12-lea ceas si dupa o birocratie de-a dreptul kafkiana, i-au perforat plaminul cind i-au introdus in stomac sonda pentru hranit. Procesul celor trei medici de la penitenciar e inca in curs. Regizoarea, care are intreg dosarul fotocopiat, considera ca vinovata nu e doar o singura persoana ori numai medicii. "Toti l-au omorit prin telefoane, hirtii si mici gesturi", spune Anca Damian.

Eroul, un fel de domn Lazarescu

Partea vizuala a plecat, asadar, de la scenariu. Miezul echipei profesioniste de animatori a fost alcatuit din Dan Panaitescu, Dragos Stefan si Raluca Popa. (Lor li s-au adaugat Roxana Bentu si Tuliu Oltean.) Impreuna cu Anca Damian, ei au cautat conceptul vizual care sa le permita nu doar ilustrarea tuturor momentelor filmului, dar si fluiditatea vizuala. Dupa cum a explicat Dan Panaitescu la conferinta de presa de lansare a filmului, una dintre decizii a fost "daca vrem ca filmul sa aiba un look unitar cap-coada sau mergem pe varianta pe care am mers pina la urma – colaj de tehnici". Dragos Stefan spune ca de coerenta filmului e responsabil si faptul ca, "indiferent de tehnicile care au fost folosite (animatie in linie sau bucati in 3D sau animatie cut out, decupata si articulata), vizualurile au fost realizate in principiu de doi oameni, Dan Panaitescu si Raluca Popa". Rezultatul muncii acestora e cu atit mai remarcabil cu cit montajul final are doar cu cinci secunde mai putin fata de cel initial (monteur – Catalin Cristutiu). "In animatie nu e ca in cinema, sa tragi mai multe duble din care sa iei ce e mai bun, mai ales ca resursele au fost destul de limitate", spune Dan Panaitescu. Totul a fost foarte bine gindit. Din scenariu s-a facut un storyboard, pe urma un timeline animatic. Pe ecran, filmul are durata ideala. Daca ar fi avut cu cinci minute in plus, te-ar fi plictisit. Ce te tine in scaun e o suma a tuturor elementelor.

Filmul incepe in cheie tragi-comica, dar se ordoneaza pe drum si renunta la comic (vizualul e adaptat fiecarui moment), iar de cind Crulic incepe greva foamei si literalmente se topeste sub ochii tai, iti rupe inima tot mai mult, cu fiecare secunda. Eroul e un fel de domn Lazarescu decis sa moara pentru a demonstra ca e nevinovat, dar si lasat sa moara de niste inconstienti abrutizati de datoria profesionala. Vizual, toate momentele scenariului sint sustinute nu doar fidel, dar cu imaginatie, sprinteneala, umor (unde se putea) si delicatete. Obiectele reale sau fotografiile sint inglobate inteligent in animatie. Unele cadre au o poezie trista. Moartea lui Claudiu Crulic (la glicemie 0 si vreo 30 de kilograme in greutate) inseamna transformarea lui intr-un cearsaf care se unduieste, depaseste peretii spitalului si se pierde intr-un spatiu alb, unde culorile si desenele si-au epuizat resursele.

Comentarii