De Sănătate

Punem punctul pe știi

La Iaşi:

A fost inaugurat Oficiul Teritorial Nord-Est al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate

sâmbătă, 14 septembrie 2019, 11:17
3 MIN
 A fost inaugurat Oficiul Teritorial Nord-Est al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate

“Siguranţa pacientului trebuie să ajungă în prim-planul preocupărilor profesioniştilor din sănătate. Organizaţia Mondială a Sănătăţii consideră siguranţa pacientului  o problemă de sănătate publică şi a decis ca  17 septembrie să devină Ziua Mondială a Siguranţei Pacientului,”, a declarat dr. Vasile Cepoi, preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate. Acesta fost prezent vineri la Iaşi la deschiderea oficială ă a activităţii Oficiului Teritorial Nord-Est al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate. 

“Sunt 8 oficii teritoriale pe fiecare regiune de dezvoltare. Acestea s-au înfiinţat cu scopul de a descentraliza activitatea de monitorizare a calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului. Oficiul teritorial are ca principală activitate îndrumarea unităţilor sanitare în implementarea standardelor necesare evaluării pentru acreditare. Evaluarea nu o realizăm noi, ci profeionişti independenţi. Sunt specialişti formaţi de către noi şi monitorizaţi continuu în privinţa nivelului de pregătire. Nu sunt angajaţii noştri: sunt specialişti independenţi tocmai pentru a asigura obiectivitatea evaluării” a explicat dr. Vasile Cepoi. Inaugurarea Oficiului Teritorial Nord-Est s-a desfăşurat în cadrul primei ediţii a Conferinţei Naţionale „Zilele Calităţii în Sănătate”. Organizată la Iaşi de către Asociaţia pentru Managementul Calităţii în Sănătate (AMCS), manifestarea s-a adresat profesioniştilor din sistemul de sănătate – reprezentanţi ai autorităţilor, manageri de spitale, directori medicali, medici din toate specialităţile, directori de îngrijiri, asistenţi medicali, responsabili cu managementul calităţii din unităţile sanitare, evaluatori de servicii de sănătate şi organizaţiilor care reprezintă beneficiarii serviciilor de sănătate.

”Am reuşit ceea ce ne-am propus: să organizăm o conferinţă în cadrul căreia prin dialoguri profesioniste s-au prezentat idei constructive pe tema siguranţei pacientului. Alături de sesiunile de prezentări, am avut şi sesiuni practice, interactive, dedicate explicării unor  instrumente utilizate întreaga lume pentru a diminua riscul de evenimente adverse asociate actului medical. Ne dorim să implicăm cât mai mulţi profesionişti din domeniu, să-i determinăm să participe la evenimente şi activităţi la care pot înţelege cum ajută implementarea sistemului de management al calităţii la scăderea risurilor asociate actului medical”, a declarat conf. dr. a subliniat conf. dr. Vladimir Poroch, preşedinte AMCS.

Mentalitatea: “Nu am timp de discuţii despre calitate şi riscuri. Am de îngrijit pacienţi!”, nu se schimbă peste noapte

Contestat de multe voci din lumea medicală din România, conceptul de management al calităţii în sănătate este implementat şi funcţionează în multe ţări occidentale. „În 1999 Institutul Medical de Medicină din SUA a făcut o analiză a deceselor cauzate de erorile medicale. S-a constatat că în anul respectiv aproximativ 90.000 de oameni au murit din cauza erorilor medicale. Ulterior, s-a încurajat raportarea acestor evenimente adverse, iar în 2014 în America s-au constatat 240.000 de decese cauzate de erori medicale. Atunci a început acest proces de implementare a managementului riscurilor clinice: identificarea şi raportarea erorilor,   fără caracter acuzator pentru a învăţa din greşeli. Se presupune că nimeni nu greşeşte pentru că vrea să greşească, ci au existat anumite cauze, condiţii.

Conceptul actual este următorul: prin raportare corectă, identificăm care sunt riscurile şi vedem ce putem face ca să le reducem. Evident că acolo unde cultura organizaţională s-a îmbunătăţit, în sensul în care echipele medicale şi echipa managerială au conştientizat nevoia acestor măsuri, lucrurile au evoluat. Noi suntem abia la început în România. Şi, va dura până se vor schimba mentalităţile de genul “Eu nu am timp de discuţii despre calitate şi riscuri. Am de îngrijit pacienţi!”. Nu se întâmplă peste noapte. A durat ani şi în ţările în care în prezent siguranţa pacientului este în centrul preocupărilor profesioniştilor din sănătate. În România suntem pe punctul de a forma o “masă critică” de persoane, profesionişti ai sistemului de sănătate, care au preocupări în domeniul calităţii și siguranţei pacientului. Bineînţeles, unii sunt „Pro”, alţii sunt „Contra”! Important este că se discută!” a subliniat dr. Vasile Cepoi.

Comentarii