De Business

Punem punctul pe știi

Companiile de textile au fost lovite serios de criza sanitară

miercuri, 16 decembrie 2020, 08:00
3 MIN
 Companiile de textile au fost lovite serios de criza sanitară

“Chiar dacă primul trimestru din anul 2021 se anunţă a fi dificil, sperăm să-l traversăm cu bine”, arată un om de afaceri ieşean cu capacitatăţi de producţie în sectorul textil.

 

Impactul coronavirusului se resimte puternic în industria de textile şi de confecţii. Problemele generate de pandemie se răsfrâng asupra producţiei locale de îmbrăcăminte, multe fabrici din judeţul Iaşi lucrând exclusiv pentru piaţa internaţională. Dar, cum cererea slabă a clienţilor a dus la venituri mai mici pentru mărci şi magazine, retailerii europeni de haine au fost nevoiţi să reducă, să amâne sau chiar să retragă comenzile de produse de la furnizorii globali, inclusiv de la cei din Iaşi, afectând sau anulând exporturile. Firma ieşeană Eurotex Company, controlată de omul de afaceri Marius Şandru, ori Confecţii Integrate Moldova şi Exclusiv Comp, companii deţinute de designerul Irina Schrotter, sunt printre cele mai puternice firme de profil din judeţul Iaşi, furnizând articole textile pentru branduri europene.

Acum, însă, simt din plin efectele negative ale virusului asupra propriilor afaceri. Retaileri importanţi de modă din lume sunt în pragul insolvenţei. Debenhams, de exemplu, retailer britanic care a colaborat o perioadă şi cu firma ieşeană Art Limited, administrată de Mihai Penciuc, şi-a anunţat recent falimentul, urmând să închidă cele 124 de magazine. Totuşi, companiile care au implementat o strategie potrivită pentru vânzările online sunt cel mai puţin afectate de criză, arată antreprenorii ieşeni din industrie, deoarece măsurile de blocare au dus la o extindere semnificativă a comerţului electronic, aflat deja în desfăşurare înainte de pandemie.

Comportamentul de consum s-a schimbat radical”

„Este adevărat, comenzile au scăzut în industria noastră. Însă fiecare companie are un impact diferit în funcţie de portofoliul pe care îl avea. Cele care aveau clienţi exclusiv din UK sunt afectate mai grav. Acum totul depinde de flexibilitatea managementului şi a angajaţilor. Organizaţiile care nu vor înţelege complexitatea problemelor din management şi nu vor veni cu soluţii proactive sau nu vor comunica cu colaboratorii pentru a-i face să înţeleagă dificultatea perioadei vor fi mai lovite.

i companiile care au piaţa de desfacere pe piaţa românească sunt puternic afectate, pentru că retailul are o contracţie foarte mare. Cele mai dezavantajate sunt companiile care nu au şi canal de vânzare online deja activ, cu experienţă în acest domeniu. Oricum, devine din ce în ce mai clar că, până la rezolvarea pandemiei, vânzările nu îşi vor reveni şi, probabil, nici mult timp după, până când populaţia nu îşi va recăpăta încrederea şi nu scapă de îngrijorarea dată de incertitudinea zilei de mâine. Comportamentul de consum s-a schimbat radical. Rămâne de văzut dacă această schimbare va fi contrabalansată de valul de speranţă post-pandemic. Deviza acestei perioade este, din păcate, tot #rezist”, a declarat Irina Schrotter pentru „Ziarul de Iaşi”.

Speranţa vine din mediul online

Deşi pandemia a afectat într-un mod semnificativ mediul de afaceri local, omul de afaceri Marius Şandru priveşte cu optimism spre viitor. „Insolvenţa celor de la Debenhams şi Arcadia Group era aşteptată de câţiva ani, astfel că nu este o surpriză. Din păcate sunt mulţi producători locali care lucrau preponderent pentru ei şi vor fi foarte afectaţi. Închiderea magazinelor fizice este un trend mai vechi care va fi accelerat de pandemie. Retailerii care au o prezenţă solidă în online se descurcă mult mai bine, încă nu avem cifre, dar vedem că sunt activi şi nu şi-au pierdut ratingul financiar. Şi rezultatele noastre financiare din acest an sunt relativ bune şi, chiar dacă primul trimestru din anul 2021 se anunţă a fi dificil, sperăm să-l traversăm cu bine”, a transmis Marius Şandru pentru „Ziarul de Iaşi”.

Eurotex Company a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri netă de 108,8 milioane lei (22,4 milioane euro), numărul mediu de salariaţi raportat de companie la Ministerul Finanţelor Publice (MFP) fiind 290. Confecţii Integrate Moldova şi Exclusiv Comp au înregistrat o cifră de afaceri netă cumulată de 36,3 milioane lei (7,5 milioane euro), raportând 518 angajaţi la MFP. 

Comentarii