INTERVIU La primul caz de COVID în școală, părinții și profesorii vor cere întreruperea cursurilor

marți, 11 august 2020, 10:54
2 MIN
 INTERVIU La primul caz de COVID în școală, părinții și profesorii vor cere întreruperea cursurilor

Ovidiu Pânișoară, profesor universitar, conducător de doctorat în Științele Educației și Director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București, a  prefațat momentul, nedorit dar inevitabil, al primului caz de COVID în școli.

Autoritățile au anunțat că elevii se vor întoarce la cursuri la jumătatea lui septembrie. Prezența la cursuri este condiționată de numărul de cazuri de COVID la mia de locuitori în respectiva localitate. Astfel, decizia privind eventuala întrerupere a cursurilor, urmare a creșterii cazurilor de infectare cu COVID, se va lua la nivel local, urmărindu-se o decentralizare a deciziei.

Este posibil să avem localități unde copiii merg la școală, altele în care doar o parte din elevi ajung la ore și zone în care, urmare a numărului mare de îmbolnăviri, elevii vor urma doar cursuri online.

Modul în care elevii vor urma cursurile (la școală, online sau mixt) va ține, exclusiv, de cazurile de infectare din respectiva localitate.

Profesorul Ovidiu Pânișoară spune că „dificultatea gestionării pe mai departe a problemelor o să crească” la primul caz de COVID din școli. Iar descentralizarea ar trebui făcută în timp și să nu fie „o opțiune a unor timpuri dificile”.

Newsweek România: Cum vedeți „descentralizarea deciziei privind închiderea, respectiv deschiderea scolilor. Au toate școlile această capacitate de decizie?

Ovidiu Pânișoară (foto) : Există aspecte pozitive, dar și aspecte negative când vorbim despre modul în care școlile vor gestiona această problemă. Pe de o parte este bine ca decizia să fie luată „la firul ierbii”, acolo unde (cel puțin teoretic) lucrurile se știu mai bine și condițiile concrete se pot interpreta mai clar. Pe de altă parte trebuie să spunem că o  astfel de decizie poate să fie destul de greu de gestionat (dată fiind încărcarea de responsabilitate și zona de echilibru emoțional) și cred că din partea decidentului trebuie să existe mai mult sprijin și susținere.

Profesioniștii de la catedră se simt puțin susținuți în această perioadă de incertitudine, au nevoie de viziune, de consecvență decizională, vor să le fie crescută zona de siguranță că se vor găsi soluții la probleme. Da, descentralizarea poate să fie bună, dar lucrurile trebuie să fie clarificate mai mult, trebuie acordate sprijin și îndrumare și … de ce să nu o spunem… cred că este timpul să gândim o formare a managerilor școlari de mai mare substanță (la care se adaugă faptul că ar trebui să existe o anumită permanentizare, să nu mai existe schimbări la fiecare ciclu politic). Iar descentralizarea deciziei ar trebui să fie o cursă de lungă durată, nu să fie o opțiune a unor timpuri dificile: mai bine spus, dacă aveam până acum măsuri concrete de descentralizare o astfel de mutare a deciziei la nivelul școlii ar fi fost de domeniul firescului.

Interviul integral, pe newsweek.ro

Comentarii