Mai puţine ore de istorie sau geografie la liceele tehnice? Sindicatele protestează

miercuri, 27 ianuarie 2021, 03:01
3 MIN
 Mai puţine ore de istorie sau geografie la liceele tehnice? Sindicatele protestează

Argumentul ministrului Educaţiei este însă că trebuie să ne centrăm pe interesul elevului, şi nu pe cel al nevoii angajaţilor de a avea catedre. Un exemplu de prevedere nouă: la colegiile tehnice să fie mai puţine ore de istorie sau geografie, şi mai multe materii aplicate. Ce spun însă sindicaliştii?

Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi atrage atenţia ministrului Sorin Cîmpeanu să nu se grăbească cu implementarea noilor planuri-cadru, aflate în prezent în dezbatere, subliniind că acestea „nu respectă principii elementare, începând cu etapele design-ul politicilor publice şi continuând cu principiul transparenţei şi echităţi“.

Mesajul a fost transmis prin intermediul unei adrese către Ministerul Educaţiei, fiind formulate mai multe puncte care subliniază de ce aceste planuri-cadru nu ar trebui implementate deocamdată. Este vorba, printre altele, de reducerea numărului de ore de cultură generală sau nespecialitate la nivelul şcolilor cu alte profile (economic, tehnic sau altele). Totodată, USLIP Iaşi subliniază că mesajul a fost realizat ce mai mulţi profesori ieşeni cu experienţă în învăţământ le-au analizat amănunţit.

„Aşa cum, atunci când un inginer doreşte să proiecteze o construcţie, întâi întreabă de destinaţie şi utilitate, apoi de suprafaţă, înălţime, dotări, costuri etc., de o manieră similară trebuie procedat şi în privinţa planului-cadru discutat de noi. Nu punem în discuţie numărul de ore, fără a vedea poziţia fiecărei discipline, în patrimoniul general al cunoaşterii. În prelungirea întrebării «Ce anume?» trebuie să vină şi conţinuturile relevante ale disciplinelor, care să acopere, de o manieră echitabilă finalităţile Educaţiei“, subliniază scrisoarea transmisă de USLIP Iaşi.

Totodată, se cere „respectarea principiilor de proiectare a unei politici publice“, adică o precizare a resurselor şi o consulatere a Academiei Române, a universităţilor de tradiţie sau a institutelor de cercetare, dar şi o asigurare a transparenţei în ceea ce priveşte dezbaterea publică la care sunt supuse aceste planuri-cadru.

USLIP Iaşi cere, de asemenea, construirea unei structuri curriculare robuste la disciplinele din trunchiul comun, structură care să nu fie schimbată de la un an la altul. Totodată, elementele esenţiale din trunchiul comun să nu fie lăsate la decizia instituţiilor locale sau să se recurgă la reducerea unor materii din trunchiul comun la sub o oră pe săpămână.

Profesorii cer, de asemenea, să se renunţe la „retorici găunoase“ de genul „contează interesul elevului şi nu catedrele profesorilor“, subliniind că, aşa cum o şcoală nu poate exista fără elevi, ea nu poate funcţiona fără profesori calificaţi. Totodată, se men­ţio­nează că un elev nu poate avea pe deplin discernământ în ceea ce priveşte conţinutul ştiinţific sau evaluarea propriilor competenţe.

„Aceste argumente coroborate cu reacţiile virulente pe care le-am primit de la nivelul licee­lor ne îndreptăţesc să vă rugăm să lu­aţi în calcul amânarea elaborării no­u­lui plan-cadru şi a dezbaterilor pri­vind acest document pentru un context epidemiologic în care vor putea fi realizate nişte propuneri riguroase, argumentate, ţinând cont de motivele şi deficienţele prezentate“, se mai a­rată în documentul trimis către Mini­ste­rul Educaţiei.

Comentarii