De Business

Punem punctul pe știi

Tinerii ieşeni preferă să se angajeze decât să intre în afaceri

Doar 11% dintre firmele locale au patroni mai tineri de 30 de ani.

luni, 05 martie 2018, 02:50
4 MIN
 Tinerii ieşeni preferă să se angajeze decât să intre în afaceri

Numărul tinerilor care au ales să intre în afaceri şi să fie proprii lor şefi este foarte redus dacă ne raportăm la totalul antreprenorilor. Potrivit datelor puse la dispoziţie de către Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi doar 11% dintre persoanele din Iaşi care au propria lor afacere au mai puţin de 30 de ani. Cei mai mulţi „patroni”, în cote egale de 30%, au vârsta cuprinsă între 30 şi 40 de ani şi 40 şi 49 de ani.

Urmează sectorul celor trecuţi de 50 de ani, care conduc o afacere şi care adună peste 6.100 de antreprenori (15%), apoi „sectorul seniorilor”, unde îi găsim pe cei 5.800 de oameni de afaceri din judeţ cu vârsta de peste 60 de ani. Putem astfel observa că numărul antreprenorilor tineri este mai mic decât numărul celor trecuţi de 60 de ani. „Birocraţia şi lipsa de predictibilitate legislativă îi sperie pe cei mai tineri, într-o măsură mai mare decât îi animă entuziasmul specific vârstei. Balanţa nu se poate înclina decât natural. Natural însemnând un ecosistem antreprenorial sănătos”, a declarat Sorin Gheorghiu, director în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi.

Ce spun tinerii

Un exemplu concret de ieşean antreprenor la 30 de ani este Răzvan Harabagiu, care şi-a deschis în 2014 o carmangerie, Meat Concept Store, propria sa afacere. Petrece toată ziua la carmangerie pentru că vrea să fie în contact pemanent cu clienţii lui. Printre strategiile de marketing aplicate de el la început a fost relocarea magazinului, deoarece zona nu îi permitea să se dezvolte. Acum a ajuns să livreze carne la mai multe restaurante şi spune că a fost inspirat de street food-urile din New York. În magazinul său de pe Şoseaua Nicolina nr. 23, Răzvan nu vinde doar produse din carne, ci şi vin, legume şi produse de panificaţie. Spune că cea mai mare problemă cu care acesta s-a confruntat a fost găsirea unor furnizori serioşi. „Am deschis la 26 de ani, cu foarte mult entuziasm, fapt care m-a ajutat să trec mai uşor peste provocări. A fost o experienţă interesantă ce m-a format ca antreprenor. Problemele cele mai des întâlnite au fost legate de birocraţie, în sensul în care a trebuit să ne adaptăm proiectele pentru a respecta unele reguli făcute cel mai probabil cu mult timp în urmă. Politicul nu a fost un element care să ne influenteze dezvoltarea, însă din punct de vedere fiscal, reducerea cotei TVA pe alimente a avut chiar efecte pozitive”, povesteşte antreprenorul. Acesta este de părere că tinerii reprezintă un vector de dezvoltare iar start-up-urile multora deja au schimbat unele domenii ale mediului de business ieşean. Dacă unii au început o afacere de la zero, pe cont propriu, alţii au preluat de la părinţi afacerea familiei, pe care o administrează şi o duc mai departe. Marian Olteanu are 30 de ani şi se ocupă de Crama Gramma din Vişani. A preluat afacerea din industria vinului de la părinţii săi şi acum încearcă să o dezvolte tot mai mult. „Primele probleme  cu care m-am confruntat au ţinut cel mai mult de de legislaţie şi fiscalitate. Legile sau articolele din Codul Fiscal care reglementau aspecte specifice industriei în care activam, s-au schimbat foarte des, aşa încât nici noi, nici autorităţile nu mai ştiau cum să le interpreteze, iar asta a îngreunat mult dezvoltarea. Cu siguranţă start-up-urile sunt un motor puternic de dezvoltare al mediului de business, pentru că de cele mai multe ori vin la pachet cu inovaţie şi suflu nou. Tinerii au acces la mai multă informaţie, la unelte contemporane (de marketing de exemplu) şi de fapt prin businessurile noi reuşesc să ofere fie produse sau servicii noi, fie aceleaşi pentru care există piaţă, dar mai ieftine, cu costuri mai mici şi un nivel de calitate superior”, explică Marian.

Bărbaţi-61%, femei-39%

Acesta ne povesteşte faptul că a început să se implice în afacerea familiei în 2010, adică acum 8 de ani. Nu i-a fost uşor deloc, deoarece nu avea decât 22 de ani, însă spune ar fi trebuit să fi început şi mai devreme. „Experienţa nu ţi-o dă vârsta, ci anii. Ce vreau să spun este că, în fiecare an, poate chiar lună, înveţi sau te loveşti de probleme din care înveţi, cu cât sunt mai multe, cu atât ajungi în timp mai experimentat. Pentru mine a fost o experienţă plină de provocări care m-au format ca antreprenor. Aş mai adauga că totuşi, dincolo de probleme, a fi tânăr în business, reprezintă şi o mare oportunitate: aceea de a nu fi viciat sau limitat de o anumită doctrină sau de un anumit fel de a face lucrurile, le faci aşa cum simţi, că le cere piaţa şi le abordezi în felul tău. Şi de aici vine inovaţia despre care cred că stă la baza dezvoltării”, mai adaugă tânărul antreprenor. O altă statistică oferită de Camera de Comerţ şi Industrie ne arată faptul că din totalul de persoane juridice înregistrate în prezent în judeţul Iaşi, 61% sunt înfiinţate de barbaţi (24.788) şi 39% sunt femei (15.810). 

 

 

 

Comentarii