De Business

Punem punctul pe știi

Au apărut cizmarii de lux la Iasi. Pot scoate un profit de 20.000 de euro pe an

vineri, 22 martie 2024, 02:50
7 MIN
 Au apărut cizmarii de lux la Iasi. Pot scoate un profit de 20.000 de euro pe an

În contextul economic actual, când atelierele de reparații încălțăminte se închid pe bandă rulantă, cel puțin la nivel declarativ, mulți clienți își îndreaptă atenția spre mediul online, unde comenzile sunt la ordinea zilei. Pentru că în urma celor care își închid atelierele, vin alții. Ei nu schimbă doar flecuri și fermoare, ci și postări în social media în care își arată iscusința. Cum cererea e mare, profitul ține pasul, mai ales cu cei care ies din tipare și investesc în promovare, cum este și cazul lui Dan Filip, un tânâr antreprenor din Iași.

Meseria de cizmar este pe cale de dispariție. În branșă abia dacă au mai rămas, în toată țara, 200 de ateliere de reparații și recondiționări încălțăminte, iar acelea care au reușit să răzbească repară aproape orice în materie de piele. De la papuci, poșete, curele, până la portofele sau geci. Din păcate, nici la Iași nu mai găsești ușor un meșter bun. Prea puțini mai trăiesc din asta. 21, mai exact, conform Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Iași. Mai puțini chiar și față de ultimul deceniu, când funcționau aici 29 de firme cu sediul în municipiu, cu obiectul principal de activitate 9523 – Repararea încălţămintei şi a articolelor din piele, după cum se mai prezintă datele din evidența ONRC, puse la dispoziție ZdI.

Totuși, în ciuda trendului național, cerere există. Cel puțin, în mediul online. Acolo unde cizmarii își spun antreprenori. Unde nu se pun doar flecuri sau fermoare noi, ci și postări în social media, care atrag, se pare alte categorii de clienți. Unii cu pantofi mai scumpi și genți de lux. Ei apelează mai mult la serviciul de întreținere și igienizare, chiar dacă sunt și din alte județe. Astfel de clienți are și Dan Filip, un tânăr antreprenor din Iași care și-a deschis un atelier de reparații și recondiționări încălțăminte, în urmă cu nici doi ani de zile. Se numește ”Încălțăminte în detaliu”, o afacere începută de la zero, în toamna lui 2022, când  Dan nu cunoștea mare lucru despre acest meșteșug, având o meserie total diferită: profesor  de Educație fizică și sport. Dar cum lefurile din învățământ nu sunt cele mai motivante, tânărul și-a căutat recunoașterea financiară peste hotare. A ajuns în Marea Britanie. Practic, aici a început totul. „Ideea de afacere mi-a venit în timp ce lucram în Anglia, acum trei ani, în construcții. Dar mi-am dat seama că nici aici nu aleargă câinii cu colaci în coadă și am zis să mă întorc acasă. Totul a pornit dintr-o discuție cu un prieten și am zis hai să încercăm!”, ne-a spus Dan Filip, un antreprenor din Iași. Inițial, acesta ne-a mărturisit că a plecat la drum cu ideea de personaliza încălțămintea, doar că în lipsa clienților, acesta și-a regândit afacerea. Acum oferă servicii profesionale de curățare, recondiționare, revopsire și reparații perne de aer. Și nu se plânge. Nici de cerere, nici de profit.

„Încălțăminte în detaliu” a avut, anul trecut, o medie de 200 de comenzi/lună

Cum cererea e mare și profitul ține pasul, mai ales cu cei care ies din tipare și investesc în promovare, cum este și cazul lui Dan. Chiar și așa, începutul nu i-a fost ușor. ”Inițial, afacerea am deschis-o cu un prieten, însă după trei, patru luni el s-a retras pentru că atunci aveam foarte puține comenzi. A mers greu la început. Prima dată am încercat pe încălțămintea prietenilor, pe a noastră. Am și stricat la început, recunosc, dar ușor, ușor a mers din ce în ce mai bine, mai ales după ce ne-am făcut și promovare pe Facebook, Instagram, TikTok”, a mai povestit Dan. Atât de bine, încât anul trecut a avut în jur de 200 de comenzi pe lună. Și nu doar din Iași. 20% dintre clienți sunt din alte județe. Pentru a le onora la timp, Dan petrece în atelier și 12 ore pe zi, iar când e vorba de lucrări mai sofisticate, care necesită răbdare, intervine partenera sa.

Prețurile diferă de la un client la altul, în funcție de gradul de uzură, dar și de specificațiile comenzii. Așa se face că pe rafturile atelierului său se găsesc de la mărci premium, ale unor case de modă renumite, până la încălțăminte sau accesorii low-cost. Însă Dan nu ține cont de asta: „Noi reparăm pentru toate buzunarele, pentru că și cei cu bani și cei cu mai puțini bani tot găsesc ceva de reparat sau recondiționat, de care s-au atașat, care le place mult și la care nu vor să renunțe. Acum, e și la latitudinea clientului să considere dacă mai merită reparat acel produs sau nu.”

Aflăm de la Dan că majoritatea clienților săi sunt femei, în procent de 70%, iar asta se vede și pe rafturile atelierului său, unde își așteaptă rândul la recondiționare și câteva poșete. Tot aici am văzut și curele, inclusiv de ceas, dar și portofele, de damă, deocamdată, completează Dan, care ne asigură că sunt produse chiar de el, în colaborare cu un partener.

Anul trecut, acesta ne mărturisește că a reușit să obțină un profit de aproximativ 20.000 de euro, bani pe care îi va reinvesti să își extindă mica afacere. „Vrem să ne extindem cu un sediu mai mare și să cumpărăm utilaje pentru a crește productivitatea și a fi mai eficienți. Noi curățăm foarte mult manual, în proporție de 80%. Ne mai ajută un aparat pe bază de aburi, pe care îl folosim, în special, pentru tălpi și dislocarea mizeriei în zonele greu accesibile, plus fel și fel de aparate de uscare, ca să grăbim puțin procesul”, ne-a mai împărtășit Dan .

Noi colaborări la orizont cu francize

De aproximativ șase luni de zile, Dan Filip colaborează cu un alt antreprenor din Iași, care conduce un business asemănător, în sistem franciză, din capitală- SPA SHOES. El se numește Dragoș Codrianu și gestionează la Iași șase puncte de colectare încălțăminte. Dragoș a cumpărat franciza în urmă cu aproximativ un an de zile. L-a costat 5.000 de euro, investiție care s-a amortizat deja în niciun an de zile, ne răspunde el.

Recunoaște că majoritatea clienților săi nu sunt neapărat strâmtorați, ci mai degrabă dornici să-și recondiționeze pantofii preferați. „Am început colaborarea cu ei (n.r. – cu Dan Filip și partenera sa) pentru că îmi place cum vopsesc. Eu la asta nu mă pricep, cu toate că am fost și la un training la București. Așa că atunci când am nevoie de ceva urgent și de calitate, vin la Dan. Mai aveam opțiunea să vopsesc la București, dar asta când nu se grăbește clientul și poate aștepta până la două săptămâni, de exemplu”, a transmis Dragoș Codrianu, antreprenorul din Iași, care a cumpărat franciza SPA SHOES.

Chiar dacă este abia la început de drum, acest restaurator confirmă că există cerere pentru astfel de servicii, la fel cum există și profit, mai ales dacă ești bun în ceea ce faci. „Există două scenarii în care clienții au nevoie de serviciile noastre. Primul scenariu, când are o pereche de încălțăminte care are o valoare financiară ridicată și al doilea scenariu în care un client este atașat de o pereche de încălțăminte și nu mai ține cont de costul reparației și de cel al produsului nou. Preponderent, lumea vine cu încălțăminte în care a investit. De exemplu,  zilele trecute am avut o clientă care a adus 12 perechi de încălțăminte. Doamna avea un sac negru de 120 de litri. La o estimare așa, din ochi aș spune că avea pantofi de 20.000 de lei. I-am făcut un discount până la 960 de lei în total, pentru că a fost în perioada 1-8 martie când am avut niște reduceri pentru doamne”, ne-a povestit Dragoș. De când și-a deschis acest tip de business, antreprenorul spune că a reușit să obțină un profit de peste 10.000 de euro, bani pe care, la rândul lui, i-a reinvestit.

Și, chiar dacă nu au moștenit pasiunea pentru meșterit pantofi din familie și nu pot spune că asta și-au dorit de mici, noii antreprenori din branșă au dat de gustul banului. Și, deja le place! Și meseria. Și bucuria clienților mulțumiți. Cât despre celebra zicală românească, legată de cizmarul fără cizme, Dan Filip recunoaște zâmbind că el este, clar, exemplul potrivit: „Fără cizme.”

Comentarii