De Sănătate

Punem punctul pe știi

Iată clasamentul pe Iași! Spitalul de Copii, în topul atențiilor date la medic

miercuri, 25 septembrie 2019, 01:50
3 MIN
 Iată clasamentul pe Iași! Spitalul de Copii, în topul atențiilor date la medic

În clasamentul naţional, realizat pe baza chestionarelor completate de pacienţi la ieşirea din spital, Spitalul „Sf. Maria” este pe locul 20. Urmează Maternitatea „Cuza Vodă” şi Spitalul de Boli Infecţioase.

 

Aproape 200 de pacienţi care au fost trataţi la spitalele ieşene susţin că medicii şi asistentele le-au cerut anumite sume de bani în timpul internării pentru a fi trataţi. Rezultatele fac parte dintr-un raport al Anti-Bribery Synergy, pe baza unor chestionare completate de pacienţi, iar pe primele locuri din ţară se află spitale din Bucureşti, Brăila şi Ploieşti, spitalele din Iaşi nefiind în primele zece unităţi medicale din top. În Iaşi, cele mai mari probleme sunt la Spitalul de Copii „Sf. Maria”, unde 48 de părinţi au confirmat că li s-au cerut bani, pe locul doi se află Mater­nitatea „Cuza Vodă”, unde 26 de mame au răspuns afirmativ, urmate de Spi­ta­lul de Boli Infec­ţioase „Sf. Parascheva”, unde 25 de pacienţi au fost în această situaţie.

„În momen­tul de faţă, la secretariatul unităţii nu avem înregistrată nicio plângere, iar dacă se întâmplă o situaţie de acest gen, insist ca orice persoană să sesizeze acest lucru. Este ilegal şi să oferi, şi să primeşti, este un lucru grav din punctul meu de vedere, astfel încât solicit dacă se întâmplă asta să fie sesizat atât spitalul, cât şi organele abilitate. Spitalul asigură tot ce e nevoie pentru pacient, medicamente, materiale, hrană, tot ce e nevoie la nivel de calitate, astfel încât să nu existe nicio problemă. Nu există niciun motiv ca pacientul să aloce o sumă de bani”, a precizat ec. Robert Dâncă, managerul Maternităţii „Cuza Vodă”. Datele fac parte din Mecanismul de Feedback al Ministerului Sănătăţii (MS) din perioada ianuarie – august 2019, prin intermediul căruia pacienţii din 352 de spitale publice din România au răspuns la un set de zece întrebări care fac referire la modul în care au fost trataţi. Chestionarele au putut fi completate prin SMS sau pe e-mail, rezultatele fiind contorizate de firma Anti-Bribery Synergy, care a adunat toate răspunsurile din întreaga ţară, fiind totalizate astfel 3.800 de răspunsuri afirmative la întrebarea „Vi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?”.

Două dintre spitalele ieşene – fără chestionare completate

În clasamentul ieşean, urmează Institutul Regional de Oncologie cu 20 de răspunsuri afirmative, Spitalul „Parhon” cu 19, Maternitatea „Elena Doamna” cu 18, dar şi Institutul de Boli Cardio­vasculare „Prof. Dr. George I.M. Georgescu” cu 13 răspunsuri. La Spitalul de Neurochirurgie au fost 12 răspunsuri afirmative, la Spitalul de Pneumofti­zologie 10, iar Spitalul CF şi „Sf. Spiridon” au strâns doar câte şase de „da”. Există şi două unităţi medicale cu zero cazuri raportate, neavând niciun chestionar completat, Institutul de Psihiatrie „Socola” şi Spitalul de Recuperare.

Cu toate acestea, la întrebarea dacă ar dori să raporteze responsabilului antico­rupţie al MS faptul că li s-au solicitat bani, majoritatea celor chestionaţi au răspuns „nu”. Cele zece întrebări din chestionar verificau cât de mulţumiţi sunt pacienţii de serviciile medicale, de activitatea şi implicarea medicului, a asistentelor medicale, de curăţenia din spital, dacă au primit explicaţii clare referitoare la diagnostic şi tratament, dacă ar recomanda unei persoane apropiate să se trateze la spitalul respectiv şi dacă starea de sănătate este mai bună după externare.

Chestionarul face parte dintr-un proiect al Ministerului Sănătăţii, şi anume „Mecanismul de feedback al pacientului în spitalele publice”, prin care s-a dorit monitorizarea modului în care sunt trataţi pacienţii din spitale. Până acum, chestionarele de satisfacţie erau completate de pacienţi pe hârtie, fără să fie sigilate, ceea ce a dus la rezultate care erau departe de adevăr. Astfel reieşea că satisfacţia pacienţilor din toată ţara era de 97,5% faţă de serviciile oferite. 

Comentarii