De Sănătate

Punem punctul pe știi

Noul SRU, prezentat ieri oficial de Ministerul Sănătăţii la Iaşi: va fi mai mare şi mai scump. Cum vom ajunge acolo?

sâmbătă, 07 mai 2022, 01:50
4 MIN
 Noul SRU, prezentat ieri oficial de Ministerul Sănătăţii la Iaşi: va fi mai mare şi mai scump. Cum vom ajunge acolo?

Ieri, la Iaşi, reprezentanţii Ministerului Sănătăţiii au anunţat lansarea proiectului ce vizează construirea viitorului Spitalul Regional de Urgenţă. Există noutăţi faţă de cele prevăzute în studiul de fezabilitate. Spitalul va costa cu 20% mai mult decât se preconizase, dar, în schimb, va avea mai multe paturi de ATI. Primarul şi şeful CJ au prezentat şi noile planuri pentru infrastructura din zonă.

 

SRU va fi amplasat pe strada Moara de Vânt nr. 225, la o distanţă de 9 kilometri de centrul oraşului, şi va avea 850 de paturi, dintre care 330 pentru îngrijiri medicale, 18 săli de operaţie.

“Construcţia are 7 niveluri, din care două subterane, cinci supraterane, două etaje sunt comune. Partea extinsă a clădirii se întinde pe trei etaje: subsol, parter şi primul etaj, iar o parte din clădire se extinde pe trei etaje suplimentare – etajele doi, trei şi patru. În zona de jos este şi partea de ambulatorii, partea de imagistică. Sus este zona de săli de operaţii. Sunt 18 săli de operaţii. Sunt trei turnuri, de la etajul doi la etajul cinci, în care se vor afla unităţile de spitalizare. Pe acoperişul clădirii va fi construit un helioport. Spitalul va avea 850 de locuri pentru internare continuă”, a explicat Cristina Gafton, manager de proiect în cadrul MS. Ordinul de începere a serviciilor de proiectare a fost semnat în luna martie.

“Noutatea, spre deosebire de studiul de fezabilitate , este o creştere cu 20% a costurilor, de la 500 milioane euro la aproximativ 600 milioane de euro. Este o variantă draft a devizului general. Studiul de fezabilitate a fost aprobat în 2019, înainte de pandemie. De atunci, au crescut preţurile la materialele de construcţie. Mai este o mică modificare în ceea ce priveşte structura de paturi. A mai crescut numărul de paturi ATI de la 72 la 86", a adăugat Cristina Gafton. În acest moment, SRU are asigurată finanţarea din două programe, unul POR 2014-2020, cel de-al doilea, care este încă în discuţii cu Comisia Europeană, Programul Operaţional de Sănătate, unde pe prioritatea 4 sunt circa 700 mil. euro nerambursabili. Suplimentar, pentru SRU Iaşi, pentru partea de cofinanţare naţională, Cristina Gafton a declarat că MS a contractat un împrumut de 250 milioane euro.

“În cazul în care costurile vor creşte şi nu pot fi acoperite integral de aceste programe, inclusiv acest împrumut poate fi mărit prin actualizare legislativă”, a adăugat aceasta.

Străzile conexe vor fi lărgite

Implicarea autorităţilor locale constă în principal prin finanţarea proiectelor de infrastructură conexe, cum ar fi drumul de acces şi utilităţile. „Noi am reuşit să impunem proiectantului de la viitoarea autostradă şi o legătură între spitalul Regional de Urgenţă pe lângă Aeroportul Iaşi şi mai departe să se intersecteze cu viitoarea autostradă, undeva în zona Aroneanu, pe lângă să spunem celelalte comunicaţii pe care le vrem să le legăm cu oraşul pe zona C.A. Rosetti şi pe mai departe prin asigurarea de utilităţi. Extraordinar de important este de ştiut faptul că acea zonă are nevoie de utilităţi majore, este o construcţie de peste 150.000 mp, ne trebuie cel puţin o staţie electrică de 50 de megawaţi, de care deja am discutat-o cu E.On, ne trebuie de asemenea o resursă de apă şi gaze naturale consistentă. Prin urmare, lucrăm la acest lucru şi avem prevăzute câteva locaţii în care să instalăm aceste noi capacităţi de utilităţi publice şi vom merge în paralel cu construcţia noului spital”, a declarat primarul Mihai Chirica. 

La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Alexe, a spus că au fost modificate şi proiectele de infrastructură. Şoseaua C.A. Rossetti va fi lărgită la două benzi pe sens. Tot două benzi pe sens va avea şi drumul judeţean 282G, pe o lungime de şase kilometri, care va face legătura între SRU, Aeroport şi viitoarea şosea de centură Iaşi Nord.

Discuţia cu municipalitatea este ca C.A. Rosetti din Podul de Fier până la rondul din Popricani să fie lărgit la două benzi pe sens, patru de toate, şi ne-am luat angajamentul, odată cu construirea Aeroportului: va fi şi cale de acces către SRU faptul că DJ 282G, practic 6 km de drum nou dinspre Aroneanu, să fie modernizat, reabilitat şi lărgit. Va asigura accesul la SRU şi la Aeroport.” a declarat Costel Alexe. Autorităţile locale şi centrale au dat asigurări că în acest an vor fi eliberate autorizaţiile pentru lucrările de infrastructură, iar din 2023 vor începe lucrările efectiv la SRU Iaşi.

 

 

Comentarii