anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 25.06.2022

Polonezii au livrat toate tramvaiele, turcii, doar două. Care-i explicaţia

GALERIE
bozankaya2-700x420
  • bozankaya2-700x420
- +

Din cele 16 tramvaie PESA, 14 sunt deja în circulaţie. Cele două de la Bozankaya trebuie să parcurgă un proces de omologare mai lung fiind produse în afara UE.

Toate tramvaiele noi contractate de Primăria Iaşi în Polonia sunt ajunse la Iaşi. Producătorul PESA a finalizat livrarea celor 16 tramvaie într-un termen de aproape 20 de luni, cu două luni mai devreme de angajamentul asumat la semnarea contractului.

Fiecare vehicul a costat circa 2 milioane euro, iar banii sunt asiguraţi de la Uniunea Europeană. În drum spre Iaşi se află şi un al treilea tramvai livrat de producătorul Bozankaya (Turcia), în cadrul unui alt contract semnat de municipalitate la un cost similar precum cel cu PESA.

14 dintre cele 16 tramvaie circulă deja în oraş

Achiziţia vehiculelor PESA a fost făcută în cadrul unui program naţional iniţiat de către Ministerul Dezvoltării. Licitaţia pentru furnizarea vehiculelor a fost lansată de autoritatea centrală în ianuarie 2019.

Procedura a avut mai multe întârzieri, dar, în cele din urmă, a fost finalizată în februarie 2020 cu stabilirea câştigătorului. PESA a fost singurul ofertant, iar contractul a fost semnat în aprilie 2020. Chiar dacă Ministerul a organizat procedura, contractul a fost încheiat de către Primăria Iaşi pe 27 aprilie, beneficiarul achiziţiei.

Polonezii au început livrarea tramvaielor la sfârşitul verii trecute şi, după etapele de omologare şi testare, vehiculele au început să fie puse în circulaţie, treptat, din primele zile ale lunii septembrie. Ultimul vehicul trimis de PESA a ajuns în depoul de la Gară al CTP weekend-ul trecut.

În prezent, 14 dintre cele 16 tramvaie circulă pe căile de rulare din oraş, celelalte două fiind încă în faza de testare. Tramvaiul produs în Polonia are o capacitate de 230 de pasageri, aproape dublu faţă de majoritatea vehiculelor vechi ale CTP. De asemenea, mijloacele de transport au dotări de ultimă generaţie.

Vehiculele PESA au ajuns la Iaşi la aproape jumătate de secol de la ultima achiziţie de tramvaie noi, făcută de autorităţile ieşene: al sfârşitul anilor 1970 au fost cumpărate tramvaiele Tatra, scoase, între timp, din circulaţie.

Primăria are în derulare un alt contract de livrare a altor 16 tramvaie noi, contractate la producătorul Bozankaya (Turcia), la un preţ similar cu cel al vehiculelor PESA.

Un al treilea tramvai Bozankaya este în drum spre Iaşi

Contractul cu turcii a fost semnat mai repede faţă de cel cu polonezii (noiembrie 2019), dar livrările de la Bozankaya întârzie: primele două tramvaie au ajuns abia în toamna anului 2021, iar al treilea este aşteptat la Iaşi zilele acestea.

Având în vedere că vehiculele sunt produse într-o ţară din afara UE, omologarea acestora este un proces mai îndelungat faţă de cel în cazul PESA.

Deocamdată, niciun tramvai Bozankaya nu circulă pe căile de rulare din oraş (decât în teste), iar un termen optimist pentru scoaterea la stradă a acestora este sfârşitul lunii ianuarie, iar cel pesimist la începutul lunii martie, conform informaţiilor „Ziarului de Iaşi”.

La Timişoara, unde Bozankaya livrează de asemenea tramvaie noi, primul vehicul a fost pus în circulaţie la circa 6 luni de la momentul aducerii în ţară.

Înţelegerea de la Iaşi cu Bozankaya are şi unele particularităţi: în fapt, există trei contracte semnate între Primăria Iaşi şi producătorul din Turcia (două în luna noiembrie 2019 şi celălalt în iunie 2020) aferente celor trei proiecte europene de modernizare a căilor de rulare derulate de municipalitate. În oricare caz, tramvaiele Bozankaya vor ajunge toate la Iaşi în 2022 şi vor fi puse în circulaţie treptat.

În context amintim că, anul viitor, vor mai fi livrate la Iaşi 44 de autobuze electrice: 20 de la producătorul Solaris (Polonia) şi 24 de la BMC Truck & Bus (subsidiară din România a unui producător din Turcia). 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ce urmează după David?

Nicolae GRECU

Ce urmează după David?

Va rămâne copilul minune din înotul românesc un star nemuritor, rece şi singur sau va fi pionul unei emulaţii atât de necesare în sportul autohton?

opinii

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Ideile învăţaţilor ardeleni privitoare la originea romană a poporului român şi la caracterul latin al limbii române au fost receptate şi împărtăşite şi de păturile cultivate ale societăţii din Moldova şi Valahia, contribuind la accelerarea procesului de modernizare, în sensul occidentalizării.

Cât de eficiente sunt pieţele?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cât de eficiente sunt pieţele?

Titlul este extrem de îndrăzneţ deoarece dialectica privind eficienţa sau ineficienţa pieţelor se găseşte permanent într-un impas. Sistemele complexe nu pot fi înţelese dintr-o perspectivă simplistă. Interogaţia poate fi încadrată în ceea ce Andrei Pleşu numea întrebări „mari” sau „ruseşti”, ceea ce poate conduce spre un drum fără oprire. 

Franţa, în echilibru fragil

Alexandru CĂLINESCU

Franţa, în echilibru fragil

Dezavuarea lui Macron şi a politicii sale este fără echivoc. Partidul preşedintelui LREM (La République En Marche) a fost din capul locului o construcţie artificială, o ficţiune. LREM a canibalizat cele două mari partide tradiţionale de la dreapta şi de la stânga (...). Reformele pe care le promitea Macron au rămas, aproape toate, literă moartă. Preşedintele a preferat să apeleze la ceea ce se numeşte „democraţie directă”, organizând dezbateri naţionale (ineficiente) şi înfiinţând organisme artificiale („Convenţia cetăţenească pentru climat” - „cetăţenesc” este un cuvânt magic, sugerând racordarea la tradiţia republicană).

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.