sambata, 25.06.2022
Din cele 16 tramvaie PESA, 14 sunt deja în circulaţie. Cele două de la Bozankaya trebuie să parcurgă un proces de omologare mai lung fiind produse în afara UE.
Toate tramvaiele noi contractate de Primăria Iaşi în Polonia sunt ajunse la Iaşi. Producătorul PESA a finalizat livrarea celor 16 tramvaie într-un termen de aproape 20 de luni, cu două luni mai devreme de angajamentul asumat la semnarea contractului.
Fiecare vehicul a costat circa 2 milioane euro, iar banii sunt asiguraţi de la Uniunea Europeană. În drum spre Iaşi se află şi un al treilea tramvai livrat de producătorul Bozankaya (Turcia), în cadrul unui alt contract semnat de municipalitate la un cost similar precum cel cu PESA.
14 dintre cele 16 tramvaie circulă deja în oraş
Achiziţia vehiculelor PESA a fost făcută în cadrul unui program naţional iniţiat de către Ministerul Dezvoltării. Licitaţia pentru furnizarea vehiculelor a fost lansată de autoritatea centrală în ianuarie 2019.
Procedura a avut mai multe întârzieri, dar, în cele din urmă, a fost finalizată în februarie 2020 cu stabilirea câştigătorului. PESA a fost singurul ofertant, iar contractul a fost semnat în aprilie 2020. Chiar dacă Ministerul a organizat procedura, contractul a fost încheiat de către Primăria Iaşi pe 27 aprilie, beneficiarul achiziţiei.
Polonezii au început livrarea tramvaielor la sfârşitul verii trecute şi, după etapele de omologare şi testare, vehiculele au început să fie puse în circulaţie, treptat, din primele zile ale lunii septembrie. Ultimul vehicul trimis de PESA a ajuns în depoul de la Gară al CTP weekend-ul trecut.
În prezent, 14 dintre cele 16 tramvaie circulă pe căile de rulare din oraş, celelalte două fiind încă în faza de testare. Tramvaiul produs în Polonia are o capacitate de 230 de pasageri, aproape dublu faţă de majoritatea vehiculelor vechi ale CTP. De asemenea, mijloacele de transport au dotări de ultimă generaţie.
Vehiculele PESA au ajuns la Iaşi la aproape jumătate de secol de la ultima achiziţie de tramvaie noi, făcută de autorităţile ieşene: al sfârşitul anilor 1970 au fost cumpărate tramvaiele Tatra, scoase, între timp, din circulaţie.
Primăria are în derulare un alt contract de livrare a altor 16 tramvaie noi, contractate la producătorul Bozankaya (Turcia), la un preţ similar cu cel al vehiculelor PESA.
Un al treilea tramvai Bozankaya este în drum spre Iaşi
Contractul cu turcii a fost semnat mai repede faţă de cel cu polonezii (noiembrie 2019), dar livrările de la Bozankaya întârzie: primele două tramvaie au ajuns abia în toamna anului 2021, iar al treilea este aşteptat la Iaşi zilele acestea.
Având în vedere că vehiculele sunt produse într-o ţară din afara UE, omologarea acestora este un proces mai îndelungat faţă de cel în cazul PESA.
Deocamdată, niciun tramvai Bozankaya nu circulă pe căile de rulare din oraş (decât în teste), iar un termen optimist pentru scoaterea la stradă a acestora este sfârşitul lunii ianuarie, iar cel pesimist la începutul lunii martie, conform informaţiilor „Ziarului de Iaşi”.
La Timişoara, unde Bozankaya livrează de asemenea tramvaie noi, primul vehicul a fost pus în circulaţie la circa 6 luni de la momentul aducerii în ţară.
Înţelegerea de la Iaşi cu Bozankaya are şi unele particularităţi: în fapt, există trei contracte semnate între Primăria Iaşi şi producătorul din Turcia (două în luna noiembrie 2019 şi celălalt în iunie 2020) aferente celor trei proiecte europene de modernizare a căilor de rulare derulate de municipalitate. În oricare caz, tramvaiele Bozankaya vor ajunge toate la Iaşi în 2022 şi vor fi puse în circulaţie treptat.
În context amintim că, anul viitor, vor mai fi livrate la Iaşi 44 de autobuze electrice: 20 de la producătorul Solaris (Polonia) şi 24 de la BMC Truck & Bus (subsidiară din România a unui producător din Turcia).
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Forțele ruse și pro-ruse ar fi intrat în Lisciansk (separatiști)
(VIDEO) Patriarhul Kirill, ”trăsnit” în biserică. A căzut în timpul slujbei
VIDEO Cum se aude războiul. Explozii și alarme aeriene la Harkov, unde atacă armata rusă
ANALIZĂ România, printre cele mai mici prețuri din UE la servicii și mâncare. Salariile ne „omoară”
FOTOREPORTAJ O altfel de vacanță. Locurile ascunse ale destinațiilor pe care credem că le cunoaștem
(FOTO) Mergeți spre Roman? Vă atacă albinele. Accident cu un TIR ce transporta stupi
(VIDEO) Cum este distrus un convoi rusesc în câteva zeci de secunde
(VIDEO) Benny Hill al fotbalului: De câte încercări e nevoie pentru a lovi o minge?
(GALERIE FOTO) HAI LA OALEEE! Iată cu ce vă așteaptă meșterii populari la Târgul Cucuteni
"Vânătoare" mare pentru prinderea șoferilor băuți pe drumurile ieșene FOTO
Movilă a organizat la Iași un simulacru de alegeri. Ce zice șeful real al PMP Iași
Micro-expoziţia „Fenomenul tezaurizării în epoca bronzului”, deschisă la Palat
Angajaţii români sunt pe minus. Nouă din zece măriri salariale nu acoperă inflaţia
FOTO Cum arată hotelul de 0 stele. Chiar că stai cu privirea la stele
Barack Obama cheamă la proteste, după decizia Curții Supreme de anulare a dreptului la avort
Se propune o linie de gardă cu profil „neurologie” la Spitalul de copii
Scabros - Prima sentinţă în dosarul tânărului pus de tatăl fetei iubite să-i bea urina cu cana
La benzinăriile Mol din Ungaria se pot cumpăra maximum 50 de litri de carburanţi cu preţ redus
6.500 de locuri scoase la admiterea de vară, la Politehnică. Când începe înscrierea?
Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)
Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi
Adrian - tânărul grafician care desenează fără să vadă. Talent și boala necruțătoare GALERIE FOTO
Un “zgârie-nori” în boscheţi: bloc de 28 de etaje în capătul cartierului Dacia
Procurorii cer conducerii județului să recupereze prejudiciul cauzat de Costel Alexe
Copilul "zecist" din Voinești pleca dimineața pe întuneric la pregătire
O masterandă la Drept din Iaşi aprofundează studiile penale: prinsă de două ori băută la volan
Şeful CFR Iaşi rămâne bun de plată: a luat amendă din cauza kilogramelor în plus ale unei angajate
Începe distribuirea pastilelor de iodură de postasiu. Este nevoie de reţetă de la medicul de familie
Plecări pe bandă rulantă din Copou. Încă șase jucători trimiși acasă!
Vă amintiţi de Sorina, fata adoptată cu scandal? A susţinut primul concert de vioară
EXCLUSIV - Vasile, unicul elev de 10 la Evaluarea Națională din mediul rural ieșean! FOTO/ VIDEO
Cercetătorii au descoperit modul în care creierul conectează amintirile
Saga Jiji&Mihăiţă - Nepoţelu’ revine în prim-plan: noi ponturi pentru vechi piste
Rocanotherworld #7 începe pe 23 iunie. Regulament, măsuri de siguranță și acces public
Anul acesta, IML Iași a avut doar o solicitare de testare a virginității
De ce nu rezolvă parlamentarii ieşeni problema aglomeraţiei de la Paşapoarte
Revenirea la „setările din fabrică”, posibil tratament pentru anxietate și alcoolism
“Hrana cosmică. Abordarea taoistă a sănătăţii şi longevităţii ” de Mantak Chia şi William Wei
Nicolae GRECUCe urmează după David? |
Eugen MUNTEANUCurentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV) |
Aurelian-Petruș PLOPEANUCât de eficiente sunt pieţele? |
Alexandru CĂLINESCUFranţa, în echilibru fragil |
Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.