N

ATENŢIE! 16 ieşeni au dat bani grei anul trecut pe maşini din străinătate furate

N

sâmbătă, 05 aprilie 2014, 01:50
4 MIN
 ATENŢIE! 16 ieşeni au dat bani grei anul trecut pe maşini din străinătate furate

\N

Cumpărători de bună-credinţă din Iaşi au constatat că au dat bani pe autoturisme cu serii de motor măsluite.

În 2013, poliţiştii de la Inspectoratul Judeţean de Poliţie (IPJ) care se ocupă de furturile auto, au primit zece sesizări de la inspectorii Registrului Auto Român (RAR) privind autoturisme aduse pentru inspecţia tehnică şi care aveau seriile de şasiu falsificate. Cercetând în baza de date, poliţiştii au descoperit că acestea erau date ca fiind furate. De asemenea, în cursul aceluiaşi an, poliţiştii au găsit alte şase cazuri în care ieşenii circulau cu maşini cu acte false, aduse din străinătate. Nu în ultimul rând, în acest an, poliţiştii şi angajaţii de la RAR au avut alte patru cazuri, printre care şi o remorcă. Printre vehiculele se numără mai multe mărci: BMW X6, Audi A3, Fiat Panda, Volkswagen Golf 4, Citroen, Volkswagen Bora, Volkswagen Passat, dar şi un utilaj de săpat JCB, trei motociclete şi o remorcă. Motocicletele sunt modele de “top”, adică două Yamaha şi o Aprilla. Poliţiştii spun că o parte dintre ele fuseseră furate de câteva luni înainte de a fi vândute ieşenilor, iar altele au fost date ca dispărute înainte cu un an sau doi. “Am avut chiar un caz când un autoturism furat din Belgia, era căutat de Interpol. A venit în Iaşi un poliţist german care studia fenomenul şi era la curent cu toate metodele folosite de filierele de hoţi care se ocupau special cu furturile de auto şi falsificarea documentelor”, a spus Mihai Sună, şeful departamentului Furturi Auto din IPJ Iaşi.

Utilaj de săpat JCB furat

Dintre maşinile furate şi cumpărate de ieşeni, cazul bolidului BMW X6 este elocvent, dat fiind faptul că pe autoturismul de lux, femeia dăduse un sac de bani, iar ea a rămas cu buzele umflate. În toamna anului trecut, ea cumpărase maşina de la un bărbat din Cluj, care la rândul lui îl achiziţionase din Ungaria. După ce a plătit 35.000 de euro pe maşină, ea a circulat cu numere roşii o perioadă, apoi a început formalităţile pentru înmatriculare. Numai că, la verificarea tehnică de la RAR Iaşi, inspectorii au descoperit că seria de şasiu era falsă, iar documentele false. “Seria de şasiu fusese poansonată. Numărul original fusese şters cu polizorul şi adăugat un altul. Maşina fusese adusă din Ungaria de o persoană fizică din Cluj”, a precizat comisarul Mihai Sună. În privinţa autoturismului Audi A3, acesta fusese cumpărat de un ieşean din Italia, considerată “patria” furturilor de maşini. Cumpărătorul, de bună-credinţă, a achiziţionat maşina chiar de la patronul unei firme de vânzări auto. Adusă la RAR Iaşi, inspectorii şi-au dat seama că seria de şasiu fusese modificată. Însă un alt cumpărător din Iaşi a cumpărat un Volkswagen Bora furat din străinătate, chiar din târgul de maşini de la Suceava. Evident, aceasta avea numere roşii, iar banii au fost achitaţi integral vânzătorului. Surpriză uriaşă a avut şi administratorul unei firme din Iaşi care a cumpărat din Bacău un utilaj de săpat JCB. Excavatorul a fost cumpărat cu banii jos, iar la ITP s-a dovedit că fusese furat. Poliţiştii lucrează în prezent să afle ţara de unde a fost sustras. Poliţiştii spun că poansonarea seriei de identificare pe un şasiu se face cu ajutorul unei tehnici, şi chiar dacă numărul original este şters, şi “bătut” un altul, prin metode criminalistice se poate afla vechiul număr. “Tehnica constă în faptul că pe număr se dă cu o soluţie, care arde la propriu locul respectiv, şi seria poansonată. Pentru câteva momente se poate observa vechiul număr, care se fotografiază. În toate cazurile a fost aplicată această metodă şi s-a aflat numărul original”, a explicat comisarul Sună de la IPJ. Potrivit acestuia, la fiecare model de autoturism, din cele 17 caractere ale seriei, primele 11 sunt la fel, iar uneori hoţii schimbă doar o cifră. “Din 3 poate face un 8. Este cea mai uşoară cale”, a completat comisarul Sună.

Nu daţi banii până nu treceţi pe la RAR

Reprezentanţii RAR îi sfătuiesc pe ieşenii care vor să-şi cumpere autoturisme să nu dea banii vânzătorului până nu trece de inspecţia tehnică de la RAR, respectiv identificarea. Dacă autoturismul este adus din “afară”, cumpărătorul trebuie să aibă în mână înainte de a parafa tranzacţia, cartea de identitate a maşinii, omologarea, inspecţia tehnică periodică şi certificatul de autenticitate. Dacă autoturismul este cumpărat din România, să ceară certificatul de autenticitate, iar inspecţia tehnică să fie valabilă. “Ideea este că numerele de înmatriculare roşii sunt date tocmai pentru aceste demersuri. Ca autoturismul să fie dus la omologare, identificare şi inspecţie tehnică, apoi să fie făcută înmatricularea. Banii nu se dau înainte de aceste etape obligatorii. La cumpărarea unei maşini, mai ales din altă ţară, presupune o mare atenţie din partea cumpărătorului, mai ales dacă la mijloc este o sumă mare de bani”, au precizat reprezentani de la RAR Iaşi. Potrivit acestora, în fiecare zi sunt aduse pentru identificare aproximativ 30 de autoturisme din alte ţări, cu preponderenţă din Germania şi Italia.

Comentarii