Eliminarea sporului de doctorat de 15%: Profesorii nu se mai înghesuie să devină doctor

luni, 09 iunie 2014, 01:50
2 MIN
 Eliminarea sporului de doctorat de 15%: Profesorii nu se mai înghesuie să devină doctor

Deşi studiile postuniversitare de doctorat sunt o cale sigură de obţinere a gradului I în învăţământul preuniversitar, numărul profesorilor care au terminat doctoratul şi şi-au echivalat studiile este din ce în ce mai mic. O explicaţie ar putea fi şi eliminarea, din 2010, a „sporului de doctorat“, de 15%, valabil în mediul bugetar.

Dacă anul trecut s-au înregistrat 144 de cadre didactice care şi-au echivalat gradul didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor şi care activează ca profesori şi în acest an şcolar, anul acesta, până în prezent, au fost înregistrate doar şapte cereri. „În primul semestru al acestui an şcolar, solicitările de echivalare s-au diminuat considerabil. Se menţine însă aceeaşi pondere mare pentru domeniile filologie şi istorie“, au specificat reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean pe baza statisticilor cu privire la stimularea înscrierii cadrelor didactice pe traiecte postuniversitare de aprofundare a specialităţii.

Astfel, anul trecut şi-au echivalat gradul 45 de profesori de Limbă şi comunicare, 31 de profesori de matematică şi ştiinţe, 45 de profesori care predau specializarea Om şi societate, 18 profesori de arte şi 15 profesori de Tehnologii. Disciplinele cu cei mai mulţi profesori cu gradul I au fost Limba şi literatura română, unde s-au înscris 31 de cadre, biologia cu 13 cadre, şi istoria cu 24 de cadre. Profesorii care doresc să-şi dea gradul I şi nu urmează studii de doctorat ori nu au urmat, trebuie să se înscrie pentru grad şi să susţină un examen şi o lecţie la clasă.

„Profesorii care fac un doctorat sunt persoane cu anumite înclinaţii, e important pentru o şcoală să aibă şi profesori cu doctorat, aceasta presupune o competenţă ştiinţifică şi profesională şi implicit calitatea actului didactic sporeşte. Noi încurajăm tineri profesori, însă prin gradul I se evaluează şi competenţele metodice şi pedagogice, aici competenţa este mai accentuată, pe când doctoratul este doar o abordare ştiinţifică“, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general al ISJ. Perioada unui doctorat se întinde pe trei ani de zile.

Comentarii