Iresponsabilitate şocantă

EXPERIMENT. Indicatoare pentru inducerea în eroare a şoferilor din Păcurari (FOTO)

miercuri, 17 septembrie 2014, 02:00
5 MIN

Autorităţile locale au experimentat în ultima săptămână un nou regulament de circulaţie pe două din principalele artere din municipiu. Pe şoseaua Păcurari şi pe bulevardul Independenţei, mai multe indicatoare rutiere „Stop“ au stat aproape o săptămână în dreptul trecerilor de pietoni.

Semnele au fost montate pe aceiaşi stâlpi care susţin atât instalaţiile de se­maforizare, cât şi indicatoarele „Trecere de pietoni“, acestea obligându-i pe şoferi să oprească, mai ales noaptea, când sema­foarele de pe Păcurari sunt oprite. Astfel, şoferii care se ştiau pe un drum cu prioritate, faţă de străduţele care dau în şoseaua Păcurari, erau în eroare. Tebuiau să o­prească, şi să dea prioritate unei maşini care, de exemplu, venea de la Munca In­valizilor.

Indicatoarele au stat aproape o săptămână în Păcurari şi au provocat confuzie printre şoferi, aceştia fiind pasibili de amendă în cazul în care nu ar fi oprit la semnul „Stop“. Mai ales că ar fi trebuit să şi cedeze trecerea şoferilor de pe străzile secundare care intră în şoseaua Păcurari.

Iniţial, oficialii din Primărie au declarat că indicatoarele au fost montate de constructorul care lucrează la Fundaţie şi că au fost instalate corect. De fapt, la câteva ore de la sesizarea făcută de „Ziarul de Iaşi“, sem­nele au fost mutate şi puse pe străzile secundare care ajung în Păcurari, aşa cum trebuiau montate de la început.

Un poliţist îşi făcea într-o oră planul de amenzi pe un an

Primăria, prin constructorul pe care îl supervizează, a schimbat peste noapte re­gulile de circulaţie din centrul oraşului. Timp de o săptămână, mai multe indicatoare rutiere „Stop“ au fost montate la majoritatea trecerilor de pietoni de pe şo­seaua Păcurari, mai exact cele de la Poşta Păcurari până spre ieşirea din oraş. Indicatoarele rutiere îi obligau pe şoferi să oprească, mai ales noaptea, atunci când semafoarele nu merg, indiferent dacă sunt pietoni pe trecere sau nu. În schimb, în faţă la Kaufland, trebuia oprit oricum, în condiţiile în care semafoarele nu funcţio­nează nici pe timp de zi. Noile semne i-au consternat pe şoferi, care au considerat că sunt puse în bătaie de joc de către Primărie.

„Am văzut semnele acestea de la mijlocul săptămânii trecute, că merg de mai multe ori pe zi cu maşina pe Păcurari şi Independenţei, şi nu-mi venea să cred că trebuie de-acuma să opresc la orice trecere, chiar dacă nu este pieton pe ea, după ce semafoarele nu mai merg. Adică noaptea, de exemplu, dar şi ziua, la trecerile nesemafo­rizate din zonă, cum este cea de la Kauf­land. Prima dată am dat să opresc, mă gândeam să nu fie vreun poliţist prin zonă, intenţionat, acuma la început. Dar m-au şi claxonat din spate. Evident că nu oprea nimeni“, ne-a reclamat Alin A., un ieşean care locuieşte în Păcurari.

Pe lângă faptul că au creat confuzie în rândul şoferilor, indicatoarele au creat şi o pro­blemă de prioritate, întrucât trecerile semaforizate inclusiv cu semnele „Stop“ se aflau la intersecţia dintre şoseaua Păcurari cu străzi secundare care ies pe bulevardul principal. Noile indicatoare rutiere au impus ca şoferii de pe şoseaua Păcurari să fie obligaţi să cedeze trecerea celor de pe străzile secundare.

La fel s-a întâmplat şi în dreptul statuii Independen­ţei, unde indicatorul „Stop“ a stat tot o săptămână în dreptul trecerii de pietoni. Acesta impunea ca şoferii care vin dinspre Fundaţie să oprească atunci când sema­forul nu era în funcţiune şi să dea prioritate celor care ies de la Hotel Astoria.

„Dacă, de exemplu, mă tamponam cu unul ce ieşea de pe o străduţă laterală, nu eram eu bun de plată? Că doar trebuia să-i dau prioritate de dreapta, din moment ce eu am stop, el are stop. Chiar dacă eu merg pe bulevard şi el vine de pe o alee. Corect?“, s-au mirat şoferii care au observat anomalia.

Au fost sau n-au fost?

Municipalitatea a reacţionat în acest caz într-un mod care a sugerat intenţia de muşamalizare. Atunci când reporterii „Ziarului de Iaşi“ au sesizat situaţia de pe Păcurari reprezentanţilor din Primărie şi au cerut explicaţii, prima reacţie a venit din partea directorul tehnic, Dumitru To­morug, care a afirmat că nu-i adevărat şi că nu există indicatoare „Stop“ la trece­rile de pietoni de pe şoseaua Păcurari, dar că va verifica situaţia.

Ieri dimineaţă, indicatoarele se aflau încă pe poziţii, însă acestea au dispărut după câteva ore. În realitate, semnele au fost mutate la trece­rile de pietoni semaforizate de pe străzile secundare, aşa cum ar fi trebuit să fie. Ulterior, Primăria a avut o declaraţie oficială conform căreia nu s-au găsit nereguli pe teren.

„În urma sesizării primite, am verificat pe teren, dar nu s-au găsit nereguli“, a de­clarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei. Con­form acestuia, indicatoarele rutiere şi mar­cajele din zona Păcurari-Fundaţie-In­dependenţei au fost făcute de constructorul de la Fundaţie, SCCF Iaşi, partea de semnalistică fiind componentă a proiectului european prin care se construieşte pasajul subteran. „În ceea ce priveşte semnalistica, aceasta trebuie să asigure fluenţa circulaţiei prin indicatoare de circulaţie. Cei de la SCFF trebuie să monteze indicatoare „Stop“ la drumurile secundare care ies în Păcurari. Dacă au fost inadvertenţe pe care şi le-au reglementat ulterior, înseamnă că poartă responsabilitatea greşelilor pe care le fac“, a mai spus Buraga.

Un „incident“ asemănător s-a în­tâm­plat şi pe strada Smârdan. De această dată, muncitorii de la Primărie au montat un indicator de „Obligatoriu la dreapta“, doar că pe partea greşită a intersecţiei. Astfel, indicatorul a fost montat toamna trecută pe strada Smârdan, în intersecţie cu strada Sf. Lazăr, obligându-i astfel pe şoferi să se îndrepte spre strada Anastasie Panu. După sesizarea făcută de ziar, semnul a fost mutat peste stradă, adică la ieşirea din complexul Palas.
 

Comentarii