IPS Teofan vrea să dea un exemplu pentru oile rătăcite. Răspopit pentru că nu l-a pomenit în slujbe pe mitropolit

vineri, 21 iulie 2017, 01:50
6 MIN
 IPS Teofan vrea să dea un exemplu pentru oile rătăcite. Răspopit pentru că nu l-a pomenit în slujbe pe mitropolit

Un preot a fost caterisit deoarece şi-a exprimat în mod public dezacordul faţă de participarea mitropolitului Moldovei şi Bucovinei la Sinodul din Creta. Purtătorul de cuvânt al Mitropoliei spune despre preotul caterisit că „Îşi terorizează, alături de soţia sa, credincioşii – îi sperie, îi ameninţă, îl blesteamă“. Răspopitul Ioan Ungureanu îşi ţine în continuare slujbele şi nu vrea să părăsească parohia.

Mitropolia Moldovei şi Bucovinei a început să arate primele semne de intoleranţă în ceea ce priveşte scandalul declanşat în Arhiepiscopia Iaşilor – şi nu numai – cu privire la Sindoul din Creta. După ce mai mulţi ierarhi şi-au exprimat dezacordul, mai degrabă în spatele uşilor închise, cu privire la rezoluţiile Sinodului, semnate şi de Înaltpreasfinţitul Teofan, mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, acum, Mitropolia ia prima acţiune oficială în acest sens, în afara presiunilor exercitate în aceste luni. 

Ioan Ungureanu, paroh în Orăşeni-Deal, Botoşani, a fost caterisit pentru schis­mă şi neascultare faţă de autorităţile bisericeşti, după ce mai bine de un an de zile acesta a refuzat să îl pomenească în timpul Liturghiei pe IPS Teofan. Aceasta este una dintre cele mai serioase fronde pe care le poate face un preot faţă de instituţia bisericească sub care se subordonează din punct de vedere canonic şi ierarhic, Ioan Ungureanu devenind doar cel de-al treilea preot caterisit în istoria postrevoluţionară a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei şi primul împotriva căruia Mitropolia a luat act în mod public şi oficial. În rest, actele de răzvrătire de la mai multe mănăstiri au fost rezolvate în linişte, după ce s-a dus o amplă campanie la nivelul întregii Arhi­episcopii a Iaşilor de „justă informare“ a credincioşilor şi, în special, a obştelor mănăstirilor, unde s-au remarcat cele mai mari nuclee de împotrivire şi unde au fost cele mai vehemente voci împotriva lui IPS Teofan, acuzat de erezie şi de ecumenism. 

„Nu mai există obraz de întors“

Sursele „Ziarului de Iaşi“ din interiorul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei confirmă faptul că Ioan Ungureanu a fost făcut exemplu de către Mitropolie tocmai pentru a arăta o schimbare a abordării contestata­rilor lui IPS Teofan. Ioan Ungureanu este unul dintre preoţii de mir ce au semnat primele scrisori în care îl ameninţau voalat pe IPS Teofan că nu va mai fi pomenit la Liturghii, însă s-a decis caterisirea acestuia şi fiindcă a avut o atitudine ostilă faţă de Mitropolie. După ce a fost somat de patru ori să se prezinte în faţa Consistoriului Eparhial pentru a-şi susţine punctul de vedere cu privire la acuzele care i s-au adus, el nu s-a prezentat niciodată, de două ori trimiţând şi o serie de scrisori. În luna mai, acesta a fost oprit de la slujire în ve­derea anchetei interne a Mitropoliei, însă nu a renunţat să ţină slujbe în continuare. Mai mult, se observă şi atitudinea pe care a avut-o Mitropolia până acum în rezolvarea unor probleme similare: împotriva preo­ţilor care au ajuns într-o situaţie dificilă şi chiar în conflict deschis cu conducerea Mitropoliei se lua mai mereu decizia decăderii din treaptă. Practic, tot o formă de caterisire, dar care presupune că mai există şanse ca respectivul să mai poată sluji dacă dă semne de îndreptare şi de căinţă. Însă această decădere, confirmă sursele noastre, era un fel de „concediere amiabilă“. „Nu îmi aduc aminte să fi revenit cineva în perioada recentă la drepturi depline în urma decăderii din treaptă. Au mai fost opriţi de la slujire care şi-au corectat atitudinea, dar nu şi pentru decăderea din treaptă. Cel mai des au fost cazuri de divorţ şi recăsătorie, unde nu mai există cale de întoarcere“, a precizat un consilier al mitropolitului. Însă, în cazul lui Ioan Ungureanu, s-a ajuns până la caterisire, şi nu doar la decăderea din treaptă pentru a „da un exemplu“, care să arate că „toată isteria din jurul Sinodului fie încetează, fie vor fi aplicate sancţiuni. Nu mai există obraz de întors“, a precizat aceeaşi sursă. 

„Îi terorizează, îi sperie, îi ameninţă, îi blesteamă“

Iar cazul lui Ioan Ungureanu nu s-a finalizat încă, decizia luată nefiind încă una definitivă. Mai mult, conform presei lo­cale, acesta se consideră nedreptăţit şi refuză să plece de la biserică, prin urmare, Mitropolia va trebui să îl înlăture dacă doreşte să elibereze parohia şi să numească acolo un alt orânduitor. „Schisma a fost materializată prin faptul că nu l-a mai pomenit pe IPS Teofan. În condiţiile în care nu îţi mai pomeneşti ierarhul de care aparţii şi în jurisdicţia căruia te afli, în condiţiile în care el a slujit cu alţi preoţi caterisiţi din alte erparhii, semnul este unul clar văzut, care nu mai necesită nici un comentariu legat de orientarea lui schismatică“, a declarat pr. Marian Ti­mofte, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Acesta a mai precizat că în momentele în care preotul a fost chemat în şedinţele Consistoriului a invocat o serie de pretexte „fără fundament“ în scrisorile transmise, şi că atitudinea sa de la Orăşeni-Deal este una considerată periculoasă. „Încă se crede preot şi radicalizează credincioşii. După ce sentinţa va rămâne definitivă, vom decide ce trebuie făcut. El slujeşte, între ghilimele, fiindcă nu mai are voie, însă face slujbele respective chiar dacă nu mai au nici un fel de valoare, iar el se consideră preot al acestei parohii în mob abuziv, deoarece nu mai are această calitate. Îşi terorizează, alături de soţia sa, credincioşii – îi sperie, îi ameninţă, îl blesteamă“, a mai spus pr. Marian Timofte.

Ceilalţi caterisiţi: un ucigaş şi un afemeiat

Deşi acesta este primul preot care a vorbit împotriva conducerii Bisericii Orto­doxe Române şi a fost pedepsit în Iaşi, nu este un caz singular la nivelul ţării. Până acum, deşi structurile din Iaşi au fost dintre cele mai vocale împotriva Sinodului, caterisiri au avut loc la Alba Iulia, la Oradea, la Episcopia Covasnei şi Harghitei şi la Epis­copia Sloboziei şi Călăraşilor, argumentele fiind aceleaşi: schismă şi neascultare faţă de autorităţile bisericeşti. Sentinţa poate părea una disproporţionată în condiţiile în care „Ziarul de Iaşi“ a scris acum doi ani despre cazurile a trei preoţi subordonaţi Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei care au fost găsiţi fie recăsătoriţi a treia oară, fie beţi la slujbă, şi împotriva lor s-a luat doar măsura decăderii din treaptă. Chiar şi anul trecut, în cazul preotului Răzvan Ioan Scurtu, preot misionar detaşat la momentul respectiv la Spitalul de Obstetrică-Gi­ne­cologie „Elena Doamna“ din Iaşi, Consistoriul a luat o sentinţă mult mai blândă: deşi acesta a fost acuzat că încerca să convingă mamele să nu îşi vaccineze copiii, să nu avorteze şi să nu mai fo­losească cardurile bancare, şi preotul a intrat în conflict direct cu administraţie acuzând că a fost dat afară cu forţa, fiind bruscat şi îmbrâncit, el a fost doar decăzut din treaptă şi nu s-a ajuns până la decizia de caterisire. Iar celelalte două cazuri din Iaşi unde s-a ajuns cu adevărat la caterisire au fost flagrante, şi „Ziarul de Iaşi“ a relatat despre ele la momentul respectiv. Ştefan Bercaru, Bohotin, Iaşi, a fost caterisit pentru că ar fi făcut mai multe avansuri necuvenite enoriaşelor în biserică. Daniel Andricioaiei, 37 de ani, Săveni, Botoşani, a fost caterisit în urmă cu doi ani, pentru că şi-a bătut tatăl în noaptea de Anul Nou şi acesta a şi murit două zile mai târziu, în lipsa îngrijirilor medicale, fără a putea să ceară ajutor. De altfel, preotul este şi acum în închisoare. Sursele noastre din Mitro­polie ne-au explicat că a fost o politică a IPS Teofan de a nu lua şi pasul caterisirii, pentru a nu atrage şi mai mult atenţia asupra scandalurilor din sânul Bisericii.

Comentarii