Mincinoşii din Guvern! Au îngropat Aeroportul Iaşi în cifre false şi au trimis banii în altă parte

marți, 10 februarie 2015, 02:59
4 MIN
 Mincinoşii din Guvern! Au îngropat Aeroportul Iaşi în cifre false şi au trimis banii în altă parte

În varianta de masterplan avansată de Guvern spre dezbateri în Parlament autostrada lipseşte, fiind doar drum expres, împins spre anul 2030. Astăzi are loc şedinţa comisiilor reunite de transporturi din Senat şi Camera Deputaţilor pe marginea formei finale a Masterplanului general de transporturi.

Soarta marilor proiecte de infrastructură ale Iaşului va fi tranşată astăzi. Şedinţa co­misiilor reunite de transporturi din Senat şi Camera Deputaţilor pe marginea formei fi­nale a Masterplanului general de transpor­turi a fost amânată pentru astăzi. Re­pre­zen­tanţii Consiliului Judeţean şi-au declarat optimismul cu privire la aprobarea construirii legăturii între Ungheni şi Târgu Mureş sub forma unei autostrăzi fazate.

CITEȘTE ȘI:

Bătaie de joc faţă de Iaşi! Autostrada e o minciună, modernizarea aeroportului e negată

După toate discuţiile şi asigurările ministrului Transporturilor şi premierului Ponta, în Parlament a ajuns o formă finală în care autostrada „fazată“ e drum expres care se realizează până în 2030, iar aeroportul are o pistă de 1.800 de metri lungime, cu grave probleme de rezistenţă, deşi a fost deja inaugurată pista de 2.400 de metri.

„Totuşi, orizontul de timp în care Guvernul PSD are în vedere realizarea acestui proiect este inacceptabil pentru noi. Perspectivele sunt mutate către 2030, ceea ce este o bătaie de joc la adresa întregii Regiuni de Nord-Est. În acest timp, decalajele de dezvoltare dintre noi şi cei din vestul ţării se vor mări. Dacă lucrurile se vor menţine aşa, cei 100 de ani de la Marea Unire ne vor găsi la fel de despărţiţi de restul ţării şi de Europa“, a declarat preşedintele CJ, Cristian Adomniţei.

Soarta Aeroportului

Acesta a acuzat Guvernul că, prin adop­tarea formei propuse a Masterplanului, dezvoltarea Aeroportului ieşean va fi practic îngropată. Din lista de investiţii solicitate de CJ pentru Aeroport, în valoare de peste 150 de milioane de euro, în Mas­terplan este inclusă doar realizarea terminalului cargo, în valoare de 11,3 milioane de euro. „Guvernul încalcă cu premeditare şi într-un mod grosolan direcţiile de dezvoltare şi finanţare ale UE, unde se stabileşte foarte clar că doar aeroporturile cu potenţial pot primi fonduri structurale.

În regiunea Moldovei, singurul aeroport cu potenţial este doar Aeroportul Interna­ţional Iaşi. Dacă cei de la Guvern vor persista în incompetenţă şi rea-credinţă, se va ajunge în situaţia de a avea un Mas­terplan care nu va putea fi finanţat de Comisia Europeană. În aceste condiţii, nu va putea fi absorbit niciun euro“, a spus preşedintele CJ.

Într-un studiu din 2013, consultantul tehnic al Comisiei Europene, JASPERS, critica autorităţile române pentru faptul că au folosit fonduri europene pentru modernizarea aeroporturilor Suceava şi Constanţa, apreciate ca nefiind prioritare de către oficialii europeni. JASPERS respingea pro­punerile Guvernului român de alocare de fonduri pentru 7 aeroporturi regionale, considerând că doar cele din Iaşi, Suceava, Oradea şi Craiova au zone de captare a pasagerilor suficient de mari pentru a merita finanţate.

Luând în calcul şi previziunile de creştere a numărului de pasageri până în 2025, Iaşul era singurul aeroport din cele studiate care ar fi avut şanse de a se putea susţine economic din propriile încasări. Conform studiului JASPERS, în 2025, Iaşul ar putea depăşi cifra de un milion de pasageri, putându-se astfel amortiza o investiţie din fonduri europene. Spre comparaţie, Oradea se estima că va ajunge în 2025 la 257.000 de pasageri, iar Craiova, la 185.000.

Guvernul are alte cifre

Cifrele sunt net diferite faţă de esti­mările făcute în Masterplanul elaborat de Ministerul Transporturilor. Conform acestuia, Craiova ar urma să aibă, în 2025 peste 2,5 milioane de pasageri, devenind cel mai important aeroport din provincie, depăşind cu mult Clujul. Pentru Iaşi, Masterplanul apreciază un trafic de 900.000 de pasageri, iar pentru Oradea, 293.000.

Prin propunerile făcute în Masterplan, Iaşul ar urma să beneficieze de investiţii minime. În schimb, la Bacău ar urma să ajungă 91 de milioane de euro pentru extinderea terminalului de pasageri şi a platformei, creşterea capacităţii portante a pistei şi dezvoltarea unui terminal cargo.

Cum însă Bacăul nu a fost recomandat de studiul JASPERS ca finanţabil din fonduri europene, investiţiile ar putea fi făcute doar din bani alocaţi de la bugetul de stat. Directorul Aeroportului, Marius Bo­dea, a apreciat că o favorizare a Bacăului din bani bugetari ar însemna practic o falimentare voită a aerogării ie­şene. „Nu te apuci să faci două aeroporturi identice la 100 km unul de celălalt. Ar ieşi o mare bubuială. În 2013 s-a stabilit clar că perspective de dezvoltare au Iaşul, Craiova şi Oradea. Dacă se finanţează Bacăul, se repetă greşeala din 2010, când s-au băgat bani europeni în aeroportul din Suceava, care stă şi a­cum“, a spus Bodea.

Comentarii