Simplificări în modul de acordare a unor ajutoare sociale

vineri, 10 februarie 2017, 02:50
2 MIN
 Simplificări în modul de acordare a unor ajutoare sociale

Acordarea diverselor tipuri de ajutoare sociale a fost simplificată. O ordonanţă de urgenţă emisă de Guvernul Cioloş a trecut în sarcina autorităţilor publice unele obligaţii ale asistaţilor social, iar pe altele le-a eliminat complet. Modificările legislative se referă la ajutorul social, ajutorul de încălzire şi alocaţia pentru susţinerea familiei. 

„Este vorba de măsuri de simplificare şi corecţii care se aplică la legea 416/2001 privind venitul minim garantat, legea 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei şi OUG 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece. Beneficiarii au scăpat de nişte obligaţii, iar responsabilităţile le-am luat noi şi asistenţii sociali de la nivelul localităţilor“, a precizat directorul executiv al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS), Costel Grojdea.

Pentru obţinerea ajutorului social şi a alocaţiei pentru susţinerea familiei nu va mai fi nevoie să se depună decât un singur dosar, iar dacă acesta se depune în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie, va fi valabil şi pentru ajutorul de încălzire. Dosarul depus pentru unul dintre beneficii va fi luat ulterior în considerare şi pentru altele. Astfel, la dosarul pentru ajutorul social va fi suficientă depunerea unei copii după certificatul de naştere al copilului, pentru ca dosarul să fie valabil şi pentru alocaţia de susţinere a familiei. Din calculul venitului net lunar au fost eliminate şi bursele şcolare. Anterior, erau eliminate doar busrsele sociale şi cele profesonale. Verificarea informaţiilor depuse de titularul dosarului cu privire la veniturile obţinute va fi făcut de primărie şi organul fiscal local.

În cazul ajutorului social, nu mai este necesară prezentarea trimestrială a unei adeverinţe emise de Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă, fiind obligaţia AJPIS să verifice dacă asistatul s-a încadrat în muncă sau a refuzat un loc de muncă. Dacă beneficiarul de ajutor refuză un loc de muncă, ajutorul îi va fi suspendat timp de o lună, iar după trei refuzuri, îşi va pierde drepturile. A fost eliminată şi obligaţia depunerii trimestriale de către beneficiar a unei declaraţii pe proprie răspundere că se îndeplineşte în continuare condiţiile de acordare a ajutorului. Obligaţia a fost transferată la primării, care trebuie să efectueze cel puţin o dată la şase luni anchete sociale. Dacă solicitantul refuză să ofere informaţiile necesare în cadrul anchetei, el îşi va pierde dreptul de ajutor. Dacă unul dintre copiii familiei beneficiare de alocaţia de susţinere înregistrează mai mult de 20 de absenţe de la şcoală într-un semestru, familia nu va mai pierde alocaţia în întregime, ci doar cota aferentă acelui copil. Acesta reintră însă în calcul din următorul an şcolar, chiar dacă rămâne repetent. 

Comentarii