Sunt în joc milioane de euro din banii dumneavoastră. Cine a greşit? Cine are dreptate?

vineri, 29 septembrie 2017, 01:50
6 MIN
 Sunt în joc milioane de euro din banii dumneavoastră. Cine a greşit? Cine are dreptate?

Cei de la Aeroport susţin că nu puteau să depăşească limitele financiare ale contractului de construcţie a pistei şi terminalului de pasageri. Reprezentanţii Vega 93 afirmă că a fost iniţiată o procedură de introducere în contract şi atribuire de lucrări suplimentare pentru care societatea cere decontarea în instanţă.

Primul termen în procesul prin care societatea Vega 93 SRL Galaţi cere în instanţă plata unor lucrări efectuate pe şantierul de modernizare a Aeroportului Iaşi, în perioada 2013-2015, a fost fixat la sfârşitul lunii octombrie. Între timp, Regia Autonomă Ae­roportul a cerut Consiliului Judeţean, instituţie căreia îi este subordonată, „aprobarea contractării serviciilor juridice pentru asistenţa şi reprezentarea în instanţă a intereselor R.A. Aeroportul Iaşi în cauza dosarului nr. 4829/99/2017 aflat pe rolul Tribunalului Iaşi“. Reamintim că, deşi susţinerea solicitării aerogării a fost una­nimă, cererea a fost dezbătută îndelung la ultima şedinţă a CJ.

„Este vorba de 1,8 milioane de euro pe care cei de la Vega le solicită Aeroportului Iaşi pentru lucrări efectuate şi neplătite“, a spus în plenul şedinţei Marius Ostaficiuc, membru al Consiliului de Administraţie al aerogării în acea perioadă. El a opinat că vina pentru nedecontarea lucrărilor respective aparţine firmei gălăţene, pentru că, „ei făcând şi proiectarea, au apreciat incorect excavaţiile de pământ pe care trebuiau să le ia de pe amplasamentul pistei şi apoi densitatea materialului care urma să fie folosit la construirea pistei“. Ostaficiuc a confirmat că lucrările au fost reale şi că recepţia finală a Aeroportului modernizat le-a inclus şi pe acestea. „În schimb, dacă am fi semnat aceste facturi, care ar fi fost eventual şi plătite, atunci ar fi fost o problemă cu adevărat penală. Practic, va­loarea contractului ar fi fost depăşită, iar aceste facturi ar fi însemnat o suplimentare a contractului, respectiv o încredinţare directă către această firmă“, a spus Marius Ostaficiuc, acum consilier judeţean PSD. Erau lucrări care puteau fi prevăzute, conchide el, atribuind vina constructorului, dar admiţând că, în faţa judecătorului, „totul este posibil“. Preşedintele CJ le-a mulţumit celor doi membri din fostul CA al Aeroportului prezenţi la şedinţă – Marius Ostaficiuc şi Alexandru Anghel – că nu au acceptat la plată facturile suplimentare şi a precizat că nu a văzut niciodată asemenea solicitări făcute peste un proiect. Alţi constructori consultaţi de Ziarul de Iaşi au avut un răspuns identic.

În şedinţa CJ s-au găsit deja vinovaţii

„N-am înţeles de ce am ajuns în situaţia asta. După ce, acum doi ani de zile, am sărbătorit cu fast inaugurarea pistei la aeroport, cu confetti, într-un timp extrem de scurt, foarte promovat pe toate televiziunile de fosta conducere a CJ. Dar, după ce se termină tot, vine cineva care spune: «trebuie să-mi mai dai două milioane de euro». CJ avea diriginte de şantier, care a semnat nişte situaţii de lucrări. De ce n-a venit nimeni în plenul CJ atunci, să spună: «Voi, ca autoritate tutelară, trebuie să luaţi la cunoştinţă că avem nişte neconcordanţe pe proiectare, pe implementare, pe execuţie. Ce facem mai departe?“, a intervenit Cristian Stanciu, liderul grupului consilierilor PSD, indicând două opţiuni: cea în care s-a mers mai departe şi cea în care lucrările s-ar fi oprit până la remedierea acelor neconcordanţe. El s-a declarat adeptul ultimei opţiuni, aruncând săgeţi atât spre fostul director general al Aeroportului, Marius Bodea, cât şi spre fostul preşedinte al CJ, Cristian Adomniţei „care sărea imediat şi spunea că PSD are tendinţa de a bloca proiectul Aeroportului“. „Şi întreb retoric“, a continuat Stanciu: „dacă plătim ăştia două milioane, cine va răspunde?“ „Consiliul de Administraţie“, a venit prompt răspunsul de la liberalul Va­sile Cotiugă. „Mulţumesc“, a replicat li­derul grupului PSD la fel de prompt. Aici a intervenit din nou Marius Ostaficiuc, care a arătat spre executivul Aeroportului. Pre­şedintele şi vicepreşedintele „aveau obli­gaţia să găsească soluţii la CA să pună or­dinea de zi, pentru că Consiliul de Ad­ministraţie aprobă de fapt sau nu aprobă unele elemente. Personalul de execuţie trebuia să rezolve problema pe care CA nu a acceptat-o“. Ostaficiuc susţine că nu a avut la cunoştinţă, „atunci când am tăiat panglica, că mai aveam un rest“.

„Dacă exista temei legal, îi plăteam de atunci“

Fostul director general al Aeroportului a explicat că lucrarea a fost licitată, şi nu modul în care este ea realizată. Faptul că, pe parcurs, anumite proceduri au fost efectuate la un preţ mai mare depăşeşte cadrul contactual, spune Marius Bodea. „Toţi proiectan­ţii au putut să vină să facă investigaţii pe teren. Proiectantul lor (al Vega, n.r.) este cel care le-a dat cantităţile şi, dacă e să mă întrebaţi, ei trebuie să se îndrepte acum împotriva acestuia. Dacă le-au depăşit, eu n-am găsit temei legal să le decontez“, a arătat Marius Bodea de ce solicitările gălăţenilor n-au fost îndeplinite. El a precizat că reprezentanţii Vega au purtat corespondenţă pe această temă cu Aeroportul şi au venit în mai multe rânduri la discuţii, dar au epuizat toate formele de negociere şi atunci au apelat la instanţă. „Pista de la Iaşi, aşa cum reiese din analizele de laborator făcute de ei, are un strat de asfalt foarte foarte bun. Are o densitate mai mare, ceea ce înseamnă mai multe tone. Noi plăteam la tonă, dar tona lor era mai densă, mai compactă, astfel că a fost nevoie de mai mult material“, a mai spus Bodea, adăugând că, dacă exista temei legal, „îi plăteam de atunci, pentru că bani erau şi exista şi posibilitatea decontării la Uniunea Europeană“.

Vega a aşteptat din 2014 reluarea procedurii

Potrivit acţiunii deschise la Tribunalul Iaşi, Vega 93 – societate intrată în insolvenţă chiar în perioada derulării proiectului de dezvoltare a Aeroportului – solicită plata a 8,3 milioane de lei, fără TVA, plus pena­lităţi. Suma reprezintă costurile unor lucrări pe care a fost obligată să le facă, dar despre care susţine că nu i-au fost prezentate în documentaţia de atribuire. În numele consorţiului care a construit pista de 2.400 de metri a aerogării ieşene, firma gălăţeană reclamă plata unor lucrări suplimentare de terasament, mixturi asfaltice, cale de rulare provizorie, amenajare scurgere ape etc. „S-a încercat în 2014 introducerea acelor cantităţi suplimentare în contract, Aero­por­tul a iniţiat chiar o procedură de atri­buire a acestor lucrări – introducerea în contract şi atribuirea lor. Nu s-a reuşit la acel moment. Pista a fost pusă în func­ţiune în august 2014, după care nu s-a mai întreprins nimic. Noi am mai purtat corespondenţă şi am avut întâlniri cu conducerea Aeroportului, care ne-a transmis că se va relua procedura la o dată care ni se va comunica ulterior. Au trecut de atunci doi ani şi ceva în care nu s-a întâmplat nimic. În consecinţă, am considerat necesar să întreprindem acest demers“, ne-a declarat Doru Chiper, directorul general al Vega 93 SRL. Procesul se anunţă a fi de durată. Totuşi, cei de la Aeroport sunt optimişti: „În cea mai defavorabilă situaţie pentru noi, instanţa ar putea să accepte o plată parţială, dar nu toată suma pretinsă“, afirmă surse de la aerogara ieşeană. 

 

Comentarii