De Business

Punem punctul pe știi

Cistiga sute de milioane acrindu-i pe ieseni in fiecare zi

duminică, 23 mai 2004, 23:00
4 MIN
 Cistiga sute de milioane acrindu-i pe ieseni in fiecare zi

Credeti ca numai pe pietele mari, cum ar fi cea auto sau a detergentilor, de exemplu, se dau lupte la baioneta pentru atragerea clientilor? Ca numai aici nu se poate supravietui fara apelarea „la ultimile cuceriri ale marketingului”? Chiar daca la scara ceva mai redusa, aceste lucruri se aplica din plin si pe piete mai aparte si mult mai reduse ca dimensiuni, cum ar fi piata ieseana a borsului. Departe de a fi o piata linistita, si aceasta are micile ei povesti de succes sau, din contra, de decadere. Producatori mai vechi care sint pe punctul de a capota din cauza ca nu si-au dezvoltat reteaua de distributie, altii mai noi care s-au extins foarte mult si se pregatesc sa atace piata Bucurestiului, lupte de dat cu prejudecatile consumatorilor, sint doar citeva din „trasaturile” pietei.
Fiind extrem de segmentata, ne-a fost aproape imposibil sa aflam cantitatea de bors care se consuma intr-o luna in Iasi. Am aflat ca din trei kilograme de bors vindute in Iasi, unul este facut acasa de gospodine, unul in fabrica si unul este cumparat de la piata. In plus, dintre cei trei mari producatori, unul este sirian, unul basarabean si doar unui iesean.
Afacere pornita din studentie
Pe piata borsului din Iasi se lupta trei firme mai mari: „Tex ch” a sirianului Hassan Chihan, „Rodal”, a basarabeanului Anatolie Grosu si „Yxantia”, detinuta de ieseanul Razvan Burlacu. Toti trei au mici fabricute de produs bors, in cazane de inox si cu huste proprii, astfel incit produsul sa fie 100% natural.
Una dintre afaceri a fost pornita chiar de un student, in urma cu cinci ani. Este vorba despre Razvan Burlacu, patronul firmei „Yxantia”, care distribuie celebrul „Borsul lui Burlacu” in peste 100 de magazine fidele din Iasi.
Desi are foarte multa experienta in acest domeniu, Razvan Burlacu se gindeste sa se reprofileze, pentru ca industria borsului de pe piata ieseana este una cu o concurenta foarte strinsa. „Am inceput afacerea inca din facultate cind colegii m-au «binecuvantat» cu sloganul: «Nici un bors nu e mai acru decit borsu’ lui Burlacu?». Afacerea a mers foarte bine la inceput, insa incet-incet pe piata au aparut si altI producatori care s-au extins in toata Moldova. Nu mai e ce-a fost inainte. Cel putin pentru mine, care nu am o retea extinsa in toata Moldova. De aceea ma gindesc sa ma reprofilez pe distributie de automate de cafea”, ne-a spus Razvan Burlacu.
Vrea sa atace capitala
La polul opus se afla firmele basarabeanului Anatolie Robu si a sirianului Hassan Chihan. Sirianul a cumparat afacerea de la un fost angajat al basarabeanului care si-a deschis o firma proprie. Firma condusa de Hassan Chihan se numeste „Tex ch” si, cu doar 5 angajati, produce lunar in jur de 50 de tone de bors pe care le distribuie in toate judetele Moldovei. Chiar daca costurile de distributie sint mai mari, Chihan ar dori sa se extinda si pe piata bucuresteana. „Cred ca afacerea merge inca foarte bine, chiar daca un litru de bors se vinde cu 5.500-6.000 de lei. Eu produc cam 50 de tone de bors pe luna, 100% natural. Am avantajul unei retele de distributie mare. Borsul meu se gaseste si in magazine din Suceava sau Bacau, si ma gindesc sa merg si pe piata din Bucuresti”, ne-a dezvaluit Hassan Chihan.
„Oamenii mai cred ca borsul nostru nu este natural”
Totusi pe piata se da o lupta tacuta intre tarancutele din piata care vind bors la sticla si producatorii ce-si vind marfa in magazine. „Din trei litri de bors, unul este cumparat din magazin, unul este facut acasa, iar celalalt est cumparat din piata de la tarani. Oamenii inca mai cred ca borsul nostru nu este natural, insa cine l-a incercat si-a dat seama de calitatea lui si de faptul ca nu are aditivi. Eu produc cam 20 de tone pe luna, pe care le vind in citeva judete din Moldova”, explica Anatolie Robu, patronul firmei „Rodal”.
Vinzatoarele din piata ii acuza pe producatorii de bors la punga ca nu stiu sa produca un bors de calitate si ca vind doar apa inacrita la punga. „Eu am sa produc bors tot timpul acasa in chiup si am sa-l vind la piata.Nu ma intereseaza ca exista si bors la punga. Nu cred ca este natural, asa cum il fac eu. Parerea mea e ca pun tot felul de lucruri in bors, chimicale vreau sa spun. Ce vind ei e doar apa inacrita”, spune Maricica Drobete, vinzatoare de bors in piata Nicolina, incercind sa-si apere marfa. (Cristina STOIAN)

Comentarii