De Business

Punem punctul pe știi

Masinile americane si asiatice ar putea fi scoase de pe piata romaneasca

miercuri, 07 ianuarie 2004, 00:00
2 MIN
 Masinile americane si asiatice ar putea fi scoase de pe piata romaneasca

Amatorii de automobile asiatice sau americane se vor uita la ele mai mult in reviste sau la televizor, aceasta in cazul in care nu sint produse in Europa. Putini ieseni isi vor mai permite sa le achizitioneze chiar si in leasing.
Aceasta deoarece Guvernul intentioneaza sa modifice regimul de plata a taxelor vamale pentru operatiunile de leasing. Practic, guvernatii vor ca taxa vamala sa nu mai fie calculata la valoarea reziduala, cum este cazul leasingului, ci la costul total al autoturismului. Cum automobilele produse in Uniunea Europeana sint scutite de taxe vamale, acesta inseamna ca numai cele provenite din America sau Asia vor fi afectate de decizia guvernantilor romani. Deocamdata, aceasta masura este in stadiu de intentie, dar are sanse foarte mari de a fi pusa in practica.
Practic, la un automobil importat cu o valoare de 10.000 de euro, pina acum se plateau taxe vamale numai la 20% din acest pret, cit era valoarea reziduala. Cum taxa vamala este de 30%, pentru masinile din afara Uniunii Europene, aceasta inseamna ca valoarea totala a autoturismului este acum de 10.600 de euro. Dupa introducerea in practica a noului mod de calcul, valoarea totala a autoturismului din exemplul nostru va creste la 13.000 de euro, deci cu 24% mai mult decit in prezent.
Trebuie precizat insa ca, in cazul in care autoturismele sint produse in Uniunea Europeana, chiar daca marca este asiatica, sa spunem Toyota, acestea sint scutite de taxe vamale.
Si altii ne faulteaza pe noi
Eugen Dijmarescu, ministrul delegat pentru Comert si creierul economic al Guvernului, este cel care a initiat aceasta reglementare. El isi motiveza decizia luata prin faptul ca intentioneaza sa protejeze producatorii autohtoni si sa diminueze concurenta neloiala. „Politica comerciala inseamna si protectia producatorilor autohtoni, nu doar deschiderea pietei. In acest context, este datoria institutiei cu atributii in domeniul politicii comerciale sa propuna masuri pentru limitarea concurentei neloiale, mai ales atunci cind politica unui grup concurent este de a limita accesul la piete al unui producator roman si a-l concura pe acesta pe propria sa piata locala cu modele importate”, a afirmat Dijmarescu.
La rindul sau, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Marius Carp, apreciaza ca eliminarea acestor facilitati ii va afecta „intr-un mod foarte grav” pe importatorii de autoturisme provenite din afara Europei. In opinia oficialului APIA, proiectul de lege este anticoncurential si va scoate de pe piata companiile care nu produc in Europa.
Dijmarescu a mai precizat ca proiectul de act normativ este in curs de avizare la ministerele competente, urmind sa fie ulterior prezentat Guvernului pentru aprobare si apoi Parlamentului. (Dan CONSTANTIN)

Comentarii