De Business

Punem punctul pe știi

Taxa pentru chiolhanurile oamenilor lui Mitrea

miercuri, 12 mai 2004, 23:00
2 MIN
 Taxa pentru chiolhanurile oamenilor lui Mitrea

Un ordin recent al ministrului Miron Mitrea i-a adus pe transportatori in pragul disperarii. Pentru a putea obtine licenta de transport, acestia trebuie sa cotizeze fara nici o justificare milioane de lei lunar in contul unor organizatii patronale. Intrebati ce fac cu acesti bani, reprezentantii acestora afirma nonsalant: „O intilnire de trei zile cu ministrul Mitrea costa”. „Din banii nostrii, directorii isi vor plati salariile, masinile si plimbarile”, acuza Liviu Horobet, patronul unei firme iesene de transport.
Recomandari doar pentru membri
Nici un transportator, fie de marfa, fie de persoane, nu isi poate desfasura activitatea fara a avea licenta de transport. Ministerul Transporturilor a stabilit prin ordinul 215/2004 ca licenta se acorda doar daca trasportatorul are o recomandare scrisa de „buna purtare” din partea unei „organizatii patronale cu reprezentativitate stabilita”.
Conform datelor obtinute de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR), in tara exista doar 2 astfel de patronate: FNPTRR (Federatia Nationala a Patronatelor din Transportul Rutier) si UNCPR (Uniunea Nationala a Patronatelor cu Capital Privat). Cele doua organizatii emit „gratuit” recomandarile, insa doar pentru proprii membri, iar ca sa fii membru trebuie sa cotizezi. O inscriere in patronat costa intre 1 si 4 milioane de lei, iar taxele lunare variaza intre 2 si 5 milioane de lei, in functie de numarul de autovehicule din dotare.
Intruniri si mese festive
Drept scuza, reprezentantii patronatelor invoca faptul ca toate mesele festive, plimbarile si intrunirile pe care le organizeaza costa si de aceea trebuie ca membrii sa cotizeze.
„Recomandarea este gratis, la fel si afilierea la noi. Totusi, atunci cind noi semnam respectivul act trebuie sa avem certitudinea ca acel transportator este de buna credinta si de aceea trebuie sa devina membru. Cuantumul pentru cotizatiile lunare se stabileste in functie de numarul de masini si de alte caracteristici. Noi intreprindem foarte multe activitati si pe toate le acoperim din banii proprii. O intrunire de trei zile cu ministrul Mitrea costa”, s-a justificat Vasile Toma, secretar general la FNPTRR, filiala Iasi.
„Nu ma voi afilia”
In replica, Liviu Horobet, director firmei de transport „Hoffer-Impex” SRL Iasi, a acuzat patronatele ca nu ii pot apara in nici un caz interesele, banii fiind folositi pentru masini si plimbari. „E ultima magarie a Ministerului Transportului si a patronatelor. Eu nu ma voi afilia. Aceste patronate nu sint decit o sugativa impusa societatilor de transport. Mi s-a impus o taxa de inscriere de 1,5
milioane de lei si o taxa anuala de 3,6 milioane pentru fiecare masina din parcul auto pe care il detin. Nu ma voi afilia sub nici o forma la astfel de patronate care nu vor putea niciodata sa imi apere interesele. In schimb, cu banii nostri vreo 40 de secretari si directori isi vor plati masinile, salariile si plimbarile”, ne-a declarat Horobet. (Cristina STOIAN)

Comentarii