Problema Simirad

miercuri, 26 ianuarie 2000, 00:00
3 MIN
 Problema Simirad

Iasul a ramas din nou fara apa calda. Un fapt deja intrat in obisnuinta cetatenilor. De la inceputul acestei ierni, desi sincopele de acest gen par sa se agraveze, ele n-au produs nici un fel de ingrijorare din partea Primariei. Cirpaceala serviciilor publice pare sa ramina singurul ei talent. Aflat intr-o situatie asemanatoare, transportul public si-a desfiintat in ultimii ani o serie de rute pentru ca lipsa fondurilor bugetare nu permite reabilitarea unor linii de tramvai. Cum se poate interpreta acest fapt? Este o problema de conjunctura, asa cum incearca sa ne convinga Primaria, sau dezvaluie incapacitatea acesteia de a gestiona inteligent, strategic si responsabil un oras? Daca in ecuatie mai adaugam si vreo douasprezece miliarde de lei care nu au mai fost investite in locuinte, avem in fata imaginea completa a unei Primarii fara o strategie clara de viitor. Opt ani, Simirad a fost perceput de opinia publica ca un bun gospodar, in sensul traditional al cuvintului. Descoperim astazi ca nu ajunge aceasta calitate, in contextul in care managementul unui oras nu inseamna numai rutina curateniei sau a iluminatului public.
Minusurile inregistrate de echipa Simirad pot fi puse pe seama a doua aspecte: determinarea exclusiv politica a prestatiei sale publice si inexistenta unui consiliu local care sa-i poata amenda cu succes intentiile. Este evidenta transformarea lui Simirad din primar intr-un veritabil om politic, fapt vizibil mai ales in administratie. Primaria nu a intreprins nimic in privinta privatizarii unor servicii publice esentiale, asa cum s-a intimplat in celelalte municipii. In cea mai veritabila traditie etatista, Simirad a pastrat serviciile publice sub directa sa comanda, ca, prin simpla apasare a unor butoane, sa exercite presiunea necesara in momentele cu miza electorala. Un al doilea motiv ar fi acela al calitatii oamenilor din Consiliul Local, care nu au fost capabili sa incropeasca o minima opozitie fata de echipa primarului. Pe termen lung, situatia s-a rasfrint asupra calitatii deciziilor si a hotaririlor, transformind aerul statut al consensului intr-un mod de lucru. Vina, deci, o poarta si oamenii propusi de celelalte partide, la fel de lipsiti de viziune.
In fapt, pe termen lung, este un act de nepasare fata de cetateni sa nu ai un proiect pentru imbunatatirea serviciilor de incalzire sau a transportului public. A te cantona numai in limita sumelor care sint puse la dispozitie de catre bugetul local inseamna o stingere lenta si fara sperante. Exemplul marilor primarii care au privatizat serviciile, degrevind bugetul local de o sarcina in plus, ar fi un model de urmat. La acestea se mai adauga si posibilitatea atragerii unor fonduri nerambursabile de zeci de milioane de dolari. Dar, ca sa pui in practica asemenea idei, mai este necesara o echipa care sa regindeasca sistemul in intregime si sa-l faca eficient. Simirad nu are nici echipa si nici nu stie cu ce fel de specialisti trebuie sa colaboreze pentru a gasi solutii. Prin aceasta situatie, Simirad nu face decit sa dea apa la moara adversarilor sai politici si, cum alegerile locale se apropie, exista probabilitatea ca fronturile de atac impotriva primarului sa devina din ce in ce mai vaste.
Indiscutabil, administratia Simirad are unele realizari. De la inceputul mandatului sau este clar ca marile afaceri de coruptie sau trafic de influenta nu au prea avut sanse de reusita, nici astazi, dar mai ales pe timpul PDSR. Primarul a fost, din cite se cunoaste, inatacabil din acest punct de vedere. S-a impus ca o personalitate onesta, intr-o perioada in care administratia romaneasca era premianta in abuzuri ori coruptie. Etapa aceasta a trecut. Modul in care nu a stiut sa creeze o strategie ne face sa ne intrebam daca Simirad este constient de lipsurile sale si daca are o strategie pentru a le suplini. Urmeaza patru ani in care prioritatile trebuie sa fie altele: managementul curajos al investitiilor in infrastructura, atragerea fondurilor oferite de organismele europene, promovarea unor proiecte de dezvoltare locala, o echipa a consiliului local capabila sa perceapa pulsul mediului de afaceri. Unde este discursul electoral al lui Simirad pe aceste teme? (Mihai CHIPER)

Comentarii