UPDATE Evaluarea: ministrul in confuzie, elevii in incertitudine

miercuri, 27 iunie 2012, 23:16
5 MIN
 UPDATE Evaluarea: ministrul in confuzie, elevii in incertitudine

09:40

Tezele de la limba romana vor fi recorectate incepand cu ora 10. "De la ora 10 vin colegii ca sa recorecteze lucrarile. Nu vor recorecta integral, ci se vor uita numai pe cerinta de gramatica de la subiectul II, pentru a puncta si predicativa", a mentionat Ionel Nechifor, director al Scolii "B.P. Hasdeu" din Tatarasi.

08:00 

„Cuiul" evaluarii nationale de anul acesta a fost cerinta controversata de gramatica pe care elevii de clasa a VIII-a au avut-o de rezolvat la romana. La matematica, primind o varianta de subiect cu nivel mediu de dificultate si cu cerinte clare, elevii buni au iesit relaxati din salile de examen. „Mie mi s-au parut foarte usoare subiectele. Intr-o ora le-am rezolvat. La subiectul III, de geometrie, ultimul subpunct de la problema a doua era putin mai greu, dar se putea face. Eu ma asteptam la subiecte mai grele, dar e imbucurator ca au fost mai usoare, fiindca multa lume o sa ia la aceasta proba note mari. Cu oleaca de pregatire suplimentara acasa, cred ca aproape oricine poate sa ia 10", a spus Cristian Vantur, absolvent de gimnaziu al Colegiului „M. Sadoveanu" din Pascani.

„Nu a fost totul roz"

Profesorii care au elevi foarte buni la clasa considera ca nota maxima se poate obtine lejer la aceasta proba. „Doua «chichite» au fost la subiectul al III-lea, punctele c de la cele doua probleme. In ciuda faptului ca puteau fi interpretate drept dificile, nu erau inabordabile. Din ce am discutat cu elevii mei, ei au terminat in jumatate de ora, apoi au stat de au refacut calculele si au comparat rezultatele, ca sa fie siguri ca nu au gresit undeva. Subiectele au fost foarte clare, fara lucruri spectaculoase, iar pentru profesorii evaluatori va fi extrem de usor de corectat. Eu sunt un pic suparat, fiindca ma asteptam ca subiectele sa fie un pic mai dificile, astfel incat sa se faca o ierarhizare corecta a copiilor buni. 10 poate lua si un copil foarte bun, si unul care nu exceleaza la matematica, dar care a fost cinstit cu materia in cei patru ani de gimnaziu", a subliniat Catalin Budeanu, profesor de matematica la Colegiul „E. Racovita". Elevii de media 9 sau 7 la clasa spun insa ca subiectele nu au fost usoare, cel de geometrie ridicand probleme. „Mie subiectele nu mi s-au parut atat de grele, pentru ca am intalnit probleme similare in testele lucrate la clasa. Nu a fost totul roz. Eu am gresit, de exemplu, la subiectul de geometrie, la ultimul subpunct de la a doua problema. Acolo mi-a dat un rezultat gresit, pentru ca am incurcat formula de calcul. Am lasat pentru la urma sa mai calculez, numai ca timpul nu mi-a dat sansa sa mai incerc. Eu cred ca voi lua un 8 sau un 8,50", a mentionat Gina Suhan, absolventa de clasa a VIII-a de la Scoala Liteni. Alti elevi s-au simtit depasiti in fata subiectului de geometrie. „A fost mai complicat. Pe mine m-a dat peste cap complet, nu m-am descurcat aproape deloc. Iar acesta este notat cu 30 de puncte. Celelalte au fost usoare, chiar foarte usoare, mai ales subiectul I. Un 6 cred ca iau, sper", a spus Catalin Palel, absolvent de gimnaziu de la Scoala „G. Calinescu" din Dacia.

Ce spune ISJ

Inspectorii scolari de matematica apreciaza ca varianta de subiect data (2 – n.r.) a avut un nivel mediu de dificultate si ca toate cerintele au fost clar formulate. „Cele trei subiecte au in vedere materia studiata in gimnaziu la algebra, aritmetica, geometrie si trigonometrie. Rezolvarea acestora presupune aplicarea unor formule cunoscute de catre elevi. Obtinerea unei note bune este conditionata de atentia candidatilor, de experienta de rezolvare a unor subiecte similare la orele de matematica si, nu in ultimul rand, de stapanirea emotiilor din astfel de momente. Precizam faptul ca se acorda punctaje intermediare, in sensul ca toate etapele parcurse in rezolvarea unei cerinte, fara obtinerea rezultatului final corect, vor fi luate in calcul si apreciate corespunzator. In ansamblu, varianta 2 are un nivel mediu de dificultate, fara a propune subiecte ambigue sau excesiv de dificile", arata reprezentantii ISJ. Din 7.088 de elevi care au sustinut proba, ceea ce inseamna 96% dintre cei inscrisi in examen, unul singur a fost eliminat din examen, pentru tentativa de frauda. „Elevul este de la Scoala «Veronica Micle» si a fost surprins in timpul examenului cu telefonul mobil asupra sa. Are nota 1 in teza si nu poate sa participe la prima repartitie computerizata ce are loc in perioada urmatoare, in vederea admiterii la liceu. Are insa dreptul sa se inscrie in a doua etapa, programata intre 1 si 7 septembrie, pe locurile care vor ramane libere", a precizat Mihaela Apetroae, care asigura temporar functia de purtator de cuvant al ISJ. Rezultatele la cele doua probe scrise vor fi afisate maine, pana la ora 14, iar contestatiile se pot depune in aceeasi zi, intre orele 14 si 18.

––

Examenul la Romana: se vor puncta ambele variante

In privinta probei de la limba romana, ministrul interimar al Educatiei a oferit in cursul zilei de ieri informatii contradictorii. Initial, i-a indemnat pe elevi sa depuna contestatie pentru a fi punctati la cerinta controversata de gramatica, in ciuda faptului ca nu revizuise baremul. Aseara tarziu, in jurul orelor 21, Liviu Pop a luat decizia de a puncta drept corecte ambele variante: si cea potrivit careia propozitia subordonata era subiectiva, si cea care admitea ca era predicativa.

Decizia ministrului se fundamenteaza pe mai multe argumente ale specialistilor in limba romana. Una dintre cele mai importante opinii a venit din partea Academiei Romane. Reprezentantii Institutului Lingvistic „Iorgu Iordan – Al. Rosetti", cel mai important for in domeniul normarii gramaticii limbii romane, sustin ca in speta care a facut obiectul dezbaterii raspunsul este ambivalent – atat subiectiva, cat si predicativa, in functie de context sau de intonatie, lucru subliniat de Gramatica Academica a Limbii Romane (GLAR), conform acelorasi surse. La randul lor, cadrele didactice specializate in limba si literatura romana au remarcat aceeasi ambuiguitate a raspunsurilor. Al treilea argument care a determinat decizia a fost procentul aproximativ egal al elevilor care au raspuns pe cele doua variante, respectiv 42% subiectiva si circa 40% predicativa. Acest fapt reflecta indubitabil opiniile formulate de specialisti.

Comentarii