Invatatori cu rang de general

Subtitlu

miercuri, 08 octombrie 2008, 18:34
14 MIN
 Invatatori cu rang de general

De cele mai multe ori, performanta unui dascal se masoara prin ochii parintilor. Alegerea unui invatator este intodeauna dificila. El este primul dascal al copilului, este cel care trebuie sa ii insufle placerea de a invata. "Ziarul de Iasi" prezinta povestile a 7 dintre cei mai cautati invatatori din judetul Iasi. Unii dintre ei au la inceput de ciclu chiar si de doua-trei ori mai multe solicitari decit permite capacitatea clasei. Cu siguranta, insa, acesti invatatori nu reprezinta singuri corpul de elita al invatamintului iesean. Isi au alaturi multi dintre colegi. "Imi este greu sa nominalizez o singura persoana. Toti invatatorii de la noi sint foarte cautati, iar rezultatele copiilor nosti sint foarte bune", mi-a intarit ideea, la unison cu colegii ei din conducere de la celelalte scoli iesene, Silvia Durnea, directoarea Scolii "Titu Maiorescu". Acesti invatatori au citeva lucruri in comun: vin in fata copiilor cu placere, cu totii au un respect deosebit fata de cei care le-au fost dascali, au peste aproximativ 30 de ani vechime la catedra si studii superioare. In plus, viata tuturor se imparte aritmetic in cicluri de cite patru ani.

 

"Copiii nu trebuie sa stea cu miinile la spate, ci incurajati sa se manifeste liber"

* spune Genoveva Gatu, invatatoare la Scoala "Asachi"

Cind vorbeste de invatatoarea ei, doamnei invatatoare Genoveva Gatu ii dau lacrimile. "Imi amintesc cum de fiecare 8 martie desena lacramioare si ghiocei pentru colegele ei si le punea la uscat pe dulap", isi aminteste ea. Legatura formata in copilarie, s-a pastrat si a devenit parca si mai puternica la maturitate. "Am vizitat-o de multe ori si ne-am trimis mereu scrisori", a mai spus invatatoarea, asta pina cind dascalul ei Cecilia Bodosca s-a pierdut. I-a fost model si mentor.

Acum, doamna invatatoare Gatu preda la Scoala "Gheorghe Asachi", aflata peste drum de cladirea Consiliului Judetean. "Am avut 90 de copii inscrisi pe doar 50 de locuri", spune ea, care ii invata pe copii sa isi stabileasca propriile reguli, pentru ca asa le si respecta.

Odata stabilite, regulile sint afisate deasupra tablei. "A fost foarte simpatic un baietel care a venit din pauza alergind in clasa si si-a dat seama ca tocmai el venise cu ideea sa nu se alerge printre banci", isi aminteste doamna invatatoare. Cit despre banci mizgilite si scaune rupte, nu poate fi vorba. "Aceste banci sint la cea de-a doua generatie. Chiar eu le-am gindit adaptabile in functie de activitatile pe care le fac cu copiii. Bancuta este inclinata pentru scriere si dreapta la activitati practice", a spus invatatoarea Gatu.

La elevii de acum, "lectiile de creta" nu mai prind, insa lucrul usor peste programa este in avantajul lor. "Nu silim copiii sa cumpere un maldar de auxiliare, pentru ca eu ca invatator nu pot sa preiau intru totul ce a gindit un coleg de al meu. Mereu incerc sa ma adaptez la nivelul de intelegere al copilului. Nici nu va vine sa credeti ce explozie de idei au acesti copii acum. Ei nu trebuie sa fie disciplinati sa stea cu miinile la spate, ci incurajati sa se manifeste liber", spune Genoveva Gatu.

De altfel, generatiile s-au schimbat de-a lungul timpului. "In primul an am fost invatatoare la cea de-a noua clasa din cele 14 clase intii ale Scolii nr. 3 din Iasi, o unitate de invatamint nou infiintata intr-un cartier muncitoresc in dezvoltare. Intre timp s-a schimbat 90% din metodologia de lucru si pozitia in fata copiilor. In seria ‘79-‘83, am avut 47 de copii in clasa", isi aminteste invatatoarea.

Acum, unul dintre inamicii scolii este calculatorul. "In ‘94 si ’95 am avut seria pe care nu am reusit sa o determin sa citeasca prea mult, pentru ca era nebunia cu calculatoarele. Orice subiect si orice dialog era translat de copii catre computer", a mai precizat  doamna invatatoare.

A fi dascal este o provocare, iar pentru a deveni un cadru didactic bun, Genoveva Gatu considera ca tinerii profesori au nevoie de un mentor. "Eu la Scoala «Ion Creanga» am invatat lectia vietii. Atunci tinara, fiind am avut nevoie de sprijin si l-am primit. Asta este foarte important pentru dascalii incepatori", a incheiat doamna invatatoare Gatu, care spune ca perseverenta, constiinciozitatea, corectitudinea si respectarea cuvintului dat sint doar citeva dintre calitatile pe care trebuie sa le aiba un dascal.

 

Copiii pot fi stimulati sa citeasca antrenindu-i in competitii

* este reteta Anetei Diaconu, din Popricani

Clasa proaspat lacuita isi astepta elevii si florile. Pe tabla e scris: "un sfirsit de an plin de bucurii alaturi de iubita noastra invatatoare". "Elevii m-au facut sa le promit ca nu o sa sterg tabla pina la inceputul anului scolar. Ma tin de cuvint", mi-a explicat doamna invatatoare Aneta Diaconu, de la Scoala din Popricani.

Pe hol, cele peste 100 de ghivece de flori asteapta sa isi ia locul in clasa. "Copiii mei invata sa ingrijeasca florile, sa le inmulteasca. Incerc sa fac sala de clasa un mediu relaxant, in care elevii mei sa vina cu placere. Cind ne-am mutat anul trecut temporar intr-o alta sala, erau tare nefericiti", a mai subliniat invatatoarea Diaconu.

La Popricani, cei 20 de elevi din clasa doamnei Diaconu nu invata doar carte. "Cu revista claselor primare am obtinut premiul al treilea pe judet si am iesit pe locul sapte din tara.. Facem teatru si dans. Unul dintre spectacolele noastre cele mai bine primite la care am lucrat impreuna cu colega mea de la sport, este pe melodia Tatianei Stepa, «Copaci fara padure». Am emotionat parintii pina la lacrimi", povesteste Aneta Diaconu.

Ca si la oras, copiii de la tara si-au pierdut interesul sa citeasca. Invatatoarea incearca sa ii atraga prin concursuri. "Am facut impreuna cu trei eleve ale mele o lista cu carti pe care si-ar dori sa le aiba in biblioteca. Le-am oferit ca premii", spune doamna invatatoare.

Lasind deoparte aceste aspecte, elevii Anetei Diaconu se confrunta ca majoritatea elevilor din mediul rural cu probleme. "Si la sat, si la oras unii copii sint lipsiti de sansa. Nu este, cred, nici o diferenta intre elevii de la Popricani si cei dintr-un cartier marginas din Iasi, de exemplu. In fiecare colectivitate exista copii care provin din familii tinere care isi doresc ca odraslele lor sa ajunga undeva. De asemenea, sint si copii care provin din familii in care parintii sint plecati in strainatate. Din pacate, foarte multi copii nu sint meritati de parinti, le-am spus-o si familiilor, desi nu le-a picat tocmai bine", spune invatatoarea.

Aneta Diaconu isi aminteste insa de elevi din generatiile anterioare care au facut cinste Popricaniului. Fostii elevi au devenit ingineri, medici, profesori. Unii s-au intors si predau la scoala din comuna. "Dintre elevii mei au fost selectati copii sa mearga la liceu la Iasi prin intermediul burselor Proruralis. «Doamna, si eu voi avea curent in camin», mi-a spus atunci unul dintre elevii mei care invata la Scoala Normala. Acasa nu avea conditiile acestea", a mai spus invatatoarea.

Cind a inceput sa lucreze in invatamint, Aneta Diaconu semana mai mult cu o eleva de clasa a noua. Cel putin asa i-a spus directorul ei de atunci de la Scoala din Tiganasi, unde a predat prima data. De ani buni de zile, invata copiii din Popricani. Le-a fost invatatoare si multora dintre parintii generatiei actuale.

"In meseria asta daca nu ai chemare, mai bine parasesti domeniul. Am avut multi dascali turisti, care vin un an sau chiar si mai putin si pleaca. Dar daca in timpul scurt pe care il petrec cu elevii din Popricani reusesc sa ii invete carte, astfel incit sa fie pomeniti, inseamna ca sint dascali cu adevarat buni", a incheiat Aneta Diaconu, una dintre invatatoarele comunei Popricani care se bucura de 37 de ani de munca la catedra.

 

"Nu sint de parere ca elevii ar trebui dati exemplu negativ si scosi in fata clasei"

* spune Iulia Matei, de la Scoala "Birsanescu"

"Anul acesta aniversez 30 de ani la catedra. Din 1992, predau aici", mi-a spus doamna invatatoare Iulia Matei, de la Scoala "Stefan Birsanescu". "Cu fiecare generatie ma energizez si simt ca intineresc", a continuat ea.

Anul acesta, doamna invatatoare are clasa intii. "I-am rugat pe elevii mei sa se prezinte fiecare in fata clasei si sa imi spuna ce le place si ce nu. Unii dintre ei sint foarte maturi. De exemplu, un copilas mi-a spus ca nu ii place sa primeasca observatii cind nu stie de ce", mi-a povestit invatatoarea Matei.

Acum are 34 de copii in clasa, dar initial cererile fusesera de peste 40. "M-am mirat foarte mult, cind chiar in prima zi de scoala o colega de-a mea a venit sa ma roage ca neaparat sa mai primesc inca un copil in clasa. Era o gluma. Fiul ei, un fost elev de al meu, a tinut ca sa imi aduca in prima zi de scoala un buchet de flori. Intodeauna intilnirea cu fostii elevi este emotionanta", mi-a spus invatatoarea.

Iulia Matei considera ca un dascal bun trebuie sa aiba multa imaginatie si creativitate. "O meserie, oricare ar fi ea, se face din suflet, nu din obligatie. In cazul nostru nu exista motivatie exterioara, dar trebuie sa fii un bun actor, sa te bucuri, sa rizi, sa traiesti alaturi de elevul tau, sa il incurajezi. Noi intodeauna alternam lucrul din manual cu ceva mai vesel. Avem un cd-player unde ascultam cintecele. Mai facem si gimnastica", mi-a explicat doamna invatatoare Matei.

Astfel isi atrage copiii de partea ei. "Uneori, atunci cind elevii mei gresesc ramine micul nostru secret. Nu sint de parere ca elevii ar trebui dati exemplu negativ si scosi in fata clasei. De multe ori lucram in echipe si le place foarte mult. De exemplu, cu generatia anterioara am avut un proiect numit Bradul. Pe grupuri, copiii au trebuit sa gaseasca informatii despre brad in literatura, cintecele despre brad, am lucrat la abilitati practice, i-am gasit apoi importanta lui economica. Fireste am dat o bibliografie si am avut sprijinul parintilor", a mai povestit invatatoarea, care spune ca datoreaza toata devenirea ei ca dascal Liceului pedagogic. "Profesorii nostri de acolo au reusit sa ne determine sa facem cu drag, pasiune si daruire aceasta meserie", a incheiat ea.

 

Familia Paraiala au devenit o marca a Scolii "Otilia Cazimir"

"E o viata de om aici", a inceput sa-mi povesteasca invatatorul Dumitru Paraiala, de la Scoala "Otilia Cazimir" despre ceea ce inseamna elaborarea de materiale didactice auxiliare si manuale scolare pentru cei mici.

"Sint multe lucruri pe care le incerci la clasa si vezi cum merg. Auxiliar, inseamna metodica. Aceste carti sint si pentru parinti si pentru cadre didactice, nu doar pentru elevi", a precizat invatatorul Dumitru Paraiala care impreuna cu sotia sa, Viorica Paraiala, de asemenea invatatoare, au scos in ultimii 15 ani mai multe materiale didactice auxiliare si manuale pentru ciclul primar.

"Totul a pornit de la copiii nostri, pe care i-am avut elevi. Am constatat ca scolarii trebuie sa stie etapele de lucru, sa invete cum se invata. De aici a pornit ideea de a realiza aceste carti scolare", a completat invatatorul Paraiala.

Astfel, sotii Paraiala au inceput sa adune observatii si sa noteze idei. Realizarea unei publicatii dureaza chiar si doi ani. "Fiul meu cel mare a fost in prima generatie care a sustinut examen de admitere in clasa a cincea. Am vazut acolo ca la matematica sint date spre rezolvare si probleme cu un grad mai mare de dificultate. Asa a aparut ideea sa facem un volum cu probleme rezolvate de la concursurile scolare. Erau exercitii rezolvate chiar si in 8 variante", a mai spus invatatorul.

Cu fiecare noua generatie, sotii Paraiala sint un pol de atragere al multor parinti care spera ca micutii lor vor invata de la cei doi dascali. "Copilul este in curs de dezvoltare. Trebuie sa avem iubire, respect si rabdare. Este important sa ii respectam ritmul propriu de dezvoltare. Pentru rezultate este nevoie insa de foarte multa munca", a mai spus Dumitru Paraiala, caruia ii vine greu de fiecare data sa se desprinda de fostii elevi.

 

"Inca din prima zi de scoala, obiectivul nostru principal este testarea din clasa a patra"

* spune Valeria Aparaschivei, invatatoare la Scoala Carol I

Valeria Aparaschivei este coordonatoarea scolii "Carol I" care apartine de Colegiul "Costache Negruzzi" si este convinsa ca toate colegele ei sint la fel de cautate. Parintii incep sa-i bata la usa chiar si cu trei ani inainte de a avea copilul de clasa intii. Acum are clasa a doua si este dascal pentru 32 de copii.

In anii ’80, Valeria Aparaschivei era invatatoare la o scoala de cartier. Atunci a observat ca poate face performanta cu elevii ei. Un nucleu puternic din clasa a reusit sa se mentina foarte bine la Colegiul "Negruzzi". "Acum 28 de ani mi-am dat seama ca trebuie sa vin sa predau la "Negruzzi". Atunci a fost prima mea serie cu rezultate exceptionale, copii care au intrat la acest liceu", a declarat invatatoarea Aparaschivei.

"Nu poti sa te joci in meseria asta pentru ca stii ca lucrezi cu cel mai sensibil segment al sufletului. Un invatator are menirea de a forma omul de miine, il invata sa se cunoasca, sa aiba incredere in fortele proprii, sa isi cunoasca colegii, sa formeze prietenii. De unul singur, un individ nu reuseste in societate. Inca din prima zi de scoala, obiectivul nostru principal este testarea din clasa a patra", a declarat invatatoarea Aparaschivei, care pune un accent foarte mare pe pregatire.

Toti elevii trebuie sa inteleaga. "Predai de exemplu o cifra, vezi ca nu prinde la toti copiii, incerci si o alta modalitate de abordare. Asa trezesti interesul si ultimului copil din clasa fara sa te plictisesti, iar cel care a inteles din prima, aprofundeaza. Sa lucrezi doar cu copiii care inteleg repede determina un regres. In timp, numarul elevilor care nu inteleg din prima se mareste", este de parere doamna invatatoare.

Cit pentru lucru inafara programei si aprofundare a notiunilor exista programul "after school" la care participa toti elevii clasei. "Oferim posibilitatea de a ramine in clasa. La clasa intii si a doua lucram pina la ora 16, cu pauza de masa de o ora, iar in ultimele doua clase de ciclu primar, lucram mai intens, pina pe la 17, 18 dupa-amiaza. Asta nu inseamna ca fac temele cu ei, ci predau. In apropierea examinarii, lucram si simbata. Practic, dupa-amiaza ma autoevaluez si eu, vad cit au inteles copiii", spune invatatoarea, care isi propune ca in fiecare zi elevii ei sa simta ca vine pentru fiecare in parte.

 

"Le spun copiilor ca au teme de facut, dar nu sint obligatorii"

* spune Doina Nechifor, de la Scoala "B. P. Hasdeu"

"Esenta unui invatator este in fiecare dintre noi, nu intr-un dosar", imi explica invatatoarea Doina Nechifor de la Scoala "B.P. Hasdeu", sugerind ca sint dascali care alearga dupa diplome care sa dea bine, in loc sa se concentreze pe o activitate la clasa exemplara.

"Eu nu ma simt deasupra nimanui. La noi in scoala a fost pina in acest an un cadru didactic cu adevarat deosebit de la care toti am avut de invatat. Este vorba despre doamna invatatoare Magda Iftimie, care a iesit la pensie", a spus invatatoarea Nechifor, care si-a inceput cariera in urma cu 30 de ani.

Acum are clasa intii si spune ca primele doua saptamini sint cele mai grele. "Nu lucrezi numai cu elevul, ci si cu parintele. In primul rind, incerc sa ii cunosc. Ca invatator trebuie sa fii deschis, sa te pliezi, sa fii in pas cu vremurile si sa ai principii", a declarat doamna invatatoare Nechifor.

Arina Baibarac, absolventa a Colegiului "Costache Negruzzi" si medaliata la Olimpiadele internationale de fizica si filosofie i-a fost eleva. "Nu exista sarbatori la care sa nu ne intilnim. Primii opt ani de scoala i-a facut la noi. Acum, cu multi dintre fosii mei elevi am devenit prietena. Mergem chiar si in excursii. Ultima oara am mers cu clasa a zecea", a declarat invatatoarea, care spune ca si-a invatat "copiii si toti nepotii".

"Eu ii incurajez si ii atrag pentru ca nu pedepsesc copiii, ci le arat. Ii responsabilizez spunindu-le ca au teme de facut, dar nu sint obligatorii. Ei din constiinciozitate le rezolva. Prefer sa am o tema gresita, sa identific o problema la clasa, decit sa lucrez doar cu cei buni. Incerc sa ii fac sa se dezvolte firesc, sa fie copii normali. Nu lucrez pentru rezultate imediate, insa cu clasa a patra facem pregatire simbata, intodeauna. In plus, sahul, ca materie optionala, este foarte util si ii invata sa gindeasca", mi-a dezvaluit citeva dintre secrete invatatoarea Doina Nechifor.

 

27 de ani de invatamint si 7 generatii, toate la "Maiorescu"

* asa poate fi rezumata viata Silviei Mustata

Pe doamna invatatoare Silvia Mustata am gasit-o pe holurile scolii "Titu Maiorescu" vorbind cu un parinte. Acum are clasa a patra, iar la anul va avea din nou bobocei. Chiar dupa ce a iesit de pe bancile scolii, doamna invatatoare Mustata a prins loc la Scoala 23, pentru ca la repartitie au contat notele si buletinul de Iasi. Acum se poate mindri cu 7 generatii de copii si 27 de ani de invatamint, in aceeasi unitate scolara.

Chiar daca matematica a fost dintodeauna slabiciunea invatatoarei, are studii superioare cu dubla specializare de chimie si fizica, insa a dorit sa ramina in continuare cu cei mici. "Activitatile cu elevii mici sint foarte placute. Asisti la formarea lor, la cum invata pas cu pas, iar asta isi da incredere in ceea ce faci", motiveaza doamna invatatoare.

Cum nimic nu este intimplator, o mare parte din dragostea pentru copii i-a fost insuflata de fostul ei dascal, invatatorul emerit Gheorghe Sireteanu. "A fost o relatie foarte calda. Cind eram la liceu, domnul invatator chiar ma lasa sa ii tin locul, atunci cind avea de mers in inspectii. A fost o experienta din care am invatat foarte mult", spune invatatoarea Silvia Mustata.

Alegerea pentru meseria de dascal facuta de aceasta nu reprezinta decit ceva temporar pentru multi dintre tinerii care ies acum de pe bancile scolii. Catedra este de multe ori locul de munca de tranzitie spre ceva mai bun. "Un dascal bun trebuie sa reuseasca sa transmita informatiile pe care le detine. Din pacate, invatamintul sufera in prezent. Sint si indrumatoare de practica pedagogica si am observat ca interesul ultimelor generatii de elevi de la Scoala Normala si a celor de la facultate este scazut. Este si normal, tinind cont de faptul ca multi au spus ca nu doresc sa faca o cariera in invatamint", a observat doamna invatatoare Mustata, care este de parere ca elevii au pur si simplu "ceva care te leaga de ei".

La Scoala "Titu Maiorescu" copiii invata sa cinte la flaut si sa utilizeze calculatorul. In clasele mari de ciclu primar fac chiar si educatie europeana. "Incerc totusi sa nu le incarc programul mai mult de 23 de ore pe saptamina, iar in clasa a patra le respect programul. Fiecare disciplina are importanta sa, iar daca ei isi doresc sa faca ceva anume, nu pot sa le impun doar materiile importante. La noi in clasa, copiii invata ca fiecare opinie este binevenita, atit timp cit este si argumentata", a incheiat invatatoarea Silvia Mustata, convinsa ca satisfactiile pe care le are un dascal cind isi vede copiii crescind si facindu-si un rost nu pot fi intilnite decit in putine dintre meserii.

Comentarii