Trebuie studiata Religia din clasa 0 pana in clasa a XII-a, mai mult ca Stiintele?

joi, 21 februarie 2013, 10:23
4 MIN
 Trebuie studiata Religia din clasa 0 pana in clasa a XII-a, mai mult ca Stiintele?

 

Lansarea in dezbatere publica a noului lan-cadru pentru invatamantul primar fera prilejul unor discutii si pe marginea unui subiect considerat cel putin sensibil. eligia se regaseste in trunchiul comun de discipline inca din clasa pregatitoare, levii continuand sa o studieze pana in clasa a XII-a inclusiv. In timp ce voci din nvatamantul preuniversitar de stat sustin ca este necesara studierea religiei, ca materie obligatorie, pe tot parcursul anilor
de scoala, voci din mediul academic au din zona asociatiilor educationale
atrag atentia ca se impune schimbarea modului de predare a acesteia. „Sunt din generatia celor care nu au facut macar  ora de religie in scoala si nu as putea spune in ce consta exact o ora de religie, dar, din ce am auzit de la colegii mei, se discuta despre lucruri importante, ce tin de suflet, de spirit. Lucrurile acestea nu se predau la orice materie si un profesor de religie lucreaza cu sufletul si cu sufletul celorlalti, al copiilor. Cred ca religia
te ajuta sa te descoperi ca persoana. E in trunchiul comun, dar nu este o disciplina  obligatorie, din ce stiu eu", e de parere Claudia Rusu, psihopedagog la Grupul Scolar Economic de Turism.

„Stau pe hol si ma pandesc cand vin"

Profesorii de specialitate considera ca elevii au nevoie sa studieze religia, care nu ar avea statut de materie obligatorie. "Eu predau la clasele IX-XII si simt ca au nevoie de aceasta disciplina. Iar la cei mici se merge mult pe poveste, pe idee de bine, de fapta buna, pe teme frumoase; materia e structurata in asa fel incat nu are ce rau sa le faca. Predau si la o clasa de a II-a si copiii abia asteapta ora de religie: stau pe hol si ma pandesc cand vin. E placut si imi dau seama ca e util. Daca n-ar dori cei mici, poate s-ar
simti asta. Depinde acum si de metodele de predare, de cum abordezi temele. Cuvantul obligatoriu pentru religie e prea dur. Acolo unde sunt alte confesiuni, e simplu: parintii pot solicita in scris ca elevii sa nu participe la ora mea", a subliniat Petronela Rubel, profesoara de religie la Liceul „Vasile Alecsandri". De regula, elevii care nu doresc sa faca religie nu pot opta, in schimb, pentru alte discipline. De exemplu, daca ora de religie e prima din zi, atunci elevul vine la scoala mai tarziu cu o ora, iar daca e prinsa la sfarsitul programului, pleaca acasa mai devreme cu o ora. In cazul in
care e programata altfel, elevul poate petrece ora respectiva in biblioteca institutiei sau facandu-si temele la alte materii.

Conteaza cum este predata materia

Studierea religiei din clasa pregatitoare si pana la absolvirea liceului este
sustinuta si de voci din mediul universitar, cu unele obiectii insa. „O asemenea disciplina nu are cum sa faca rau, ci dimpotriva poate sa faca foarte mult bine, avand in vedere marasmul intelectual, starea de decadere, vulgaritatea pe care presa si televiziunile din Romania le promoveaza.
Poate sa ajute la mentinerea unui statut moral, decent, a bunului simt
si a unor valori. Daca scoatem si religia din trunchiul obligatoriu, atunci
viata spirituala a tinerilor va avea de suferit in continuare. Nu prea sunt insa
convins de modul in care este predata religia in scoala. Sunt unul dintre cei
care sustin, mai curand, predarea istoriei religiilor de catre profesori care au calificarea necesara, cu deschidere catre pluralismul religios, catre celelalte culte, catre dialogul intercultural", a punctat Nicu Gavriluta, decan al Facultatii de Filosofie si Stiinte Social-Politice.

Ce spun parintii

Maniera in care le este predata elevilor religia nu este apreciata nici de reprezentant ii unor asociatii educationale. „Din punctul meu de vedere, invatamantul obligatoriu, la modul general, ar trebui sa ofere niste baze, niste repere cat mai diversificate, astfel incat copilul sa aiba capacitatea
de a-si alege, la un moment dat, drumul si vocatia in viata. In contextul
asta, eu consider ca religia este o optiune personala a fiecaruia dintre noi. Eu as considera oportun ca aceasta materie sa fie optionala, insa daca e obligatorie, as considera ca e oportun sa se revizuiasca curricula in sensul diversitatii de opinii, de fenomene religioase si al abordarii ei din perspectiva istorica, si nu din punctul de vedere al ritului specific unei anumite religii, al dogmei in sine. Dogma ar trebui studiata intr-o facultate sau atunci cand copilul si-a facut o imagine ca vrea sa mearga pe un anumit drum din aceasta perspectiva. Dar, in ceea ce priveste inva-
tamantul public si obligatoriu, abordarea trebuie sa fie cat mai obiectiva cu putinta si pluralista. In masura in care aceasta disciplina se studiaza numai din perspectiva dogmatica, atunci nu ar trebui sa se cheme religie, ci religie crestin-ortodoxa si atunci asta ar permite curriculei sa fie adaptata in felul asta", a afirmat Sinziana Baltatescu, reprezentant al Atelierului
Parintilor.

Comentarii