Scolile vor primi calificative ca elevii din ciclul primar

marți, 11 ianuarie 2011, 17:00
3 MIN
 Scolile vor primi calificative ca elevii din ciclul primar

Potrivit noii Legi a Educatiei, Ministerul va finanta anual, in cadrul programelor nationale aprobate prin hotarire de Guvern, competitii intre scoli care se bazeaza pe evaluarea institutionala a fiecaruia, dupa doua axe majore: incluziune si performanta.

In urma evaluarii, se va realiza o clasificare a scolilor pe cinci niveluri, corespunzatoare calificativelor "Excelent", "Foarte bun", "Bun", "Satisfacator" si "Nesatisfacator". Vor fi premiate atit scolile cu excelenta in incluziune, cit si cele cu excelenta in performanta, de stat, particulare sau confesionale.

Scolile care vor obtine calificativul "Satisfacator" sau "Nesatisfacator" nu vor fi penalizate, dar vor fi supuse monitorizarii, in vederea cresterii performantelor. De asemenea, in baza unei metodologii elaborate de MECTS, scolile vor desemna "Profesorul anului", ca semn al excelentei in predare. "Profesorul anului" va fi desemnat la nivel judetean si national pentru fiecare disciplina din planul de invatamint.

Excelenta in predare va fi recompensata financiar, prin programul national de stimulare a excelentei didactice.

Finantarea poate face diferente

Competitiile intre scoli, in vederea cresterii performantei sau a gradului de incluziune, sint binevenite in conditiile in care se vor organiza dupa criterii clare si obiective. "Pentru a fi o competitie loiala, ar trebui ca, in momentul participarii, scolile sa aiba egalitate de sanse. Adica sa se asigure mai intii o baza materiala, conditii ambientale si igienico-sanitare decente pentru toata lumea. Daca ai o scoala care a beneficiat in ultimii 20 de ani de fonduri pentru renovari, dotari si pentru toate cele, si o alta care, din varii motive, a primit pe ici pe colo fonduri, e clar ca diferenta e fantastica, nu pornim de pe picior de egalitate", e de parere Gheorghe Moga, directorul Scolii generale din Liteni, comuna Belcesti.

Carmen Dimitriu, directoarea Colegiului "M. Sadoveanu" din Pascani, a atras atentia ca, pentru a putea vorbi de egalitate de sanse, va trebui sa fie luate in calcul mai multe categorii de concurs. "Nu vom putea compara un liceu sau un colegiu teoretic cu unul tehnic. Cel tehnic poate atinge un nivel de excelenta, prin comparatie cu unitati scolare de profil, dar nu va putea sau va putea cu greu sa realizeze acest lucru, prin comparatie cu unitati scolare de profil teoretic. Totodata, nu poti compara o scoala generala, unde iti vin prioritar copiii din circumscriptie, cu un colegiu, care organizeaza testare pentru elevii de clasa a V-a", considera Carmen Dimitriu.

Metode de compensare

Seryl Talpalaru, directorul Colegiului "E. Racovita", crede ca diferentele dintre scoli in ceea ce priveste conditiile si capacitatea elevilor pot fi compensate prin acordarea unui punctaj mai mare celor care sint din zone defavorizate. "Pentru a avea o concurenta corecta, va trebui bineinteles sa corelam criteriile de evaluare cu conditiile din scolile participante. In principiu, pentru a crea un echilibru, se pot acorda scolilor defavorizate punctaje mai mari pe anumite criterii", e de parere Seryl Talpalaru.

De cealalta parte, premierea profesorilor cu rezultate deosebite la clasa este vazuta ca o masura compensatorie. "La un moment dat, existau salariul de merit, distinctia «Lazar» si prima trimestriala, care se aplicau si care creau o anumita emulatie in rindul cadrelor didactice, mai ales in rindul celor tinere. In lipsa unui stimulent financiar, din ce observ eu, devine greu si sa tii in sistem dascalii tineri. De exemplu, 3 dintre colegii mei isi cauta alta slujba in Canada, SUA si Germania", a semnalat Gheorghe Moga.

Sefa ISJ, Liliana Romaniuc, sustine ca profesorii vor fi incurajati sa se pregateasca mai mult si sa aiba rezultate mai bune cu elevii doar daca Ministerul Educatiei va organiza o competitie serioasa. "Nu cred ca ar trebui sa ne sperie competitia, fiindca reprezinta o provocare cu scopul de a ne pregati mai mult si pentru a avea scoli mai bune pentru copiii nostri, dar daca aceasta se va rezuma tot la niste dosare, vom avea o problema. Sa speram ca, prin metodologia care va fi elaborata, lucrurile vor arata altfel", a precizat Liliana Romaniuc.

Comentarii