Bacauanii care au cucerit lumea

marți, 18 mai 2004, 23:00
5 MIN
 Bacauanii care au cucerit lumea

Bacauanii Catalina si Marius Albu au revenit in tara dupa ce au
incheiat cel de-al doilea tur complet in jurul lumii, la bordul unui
yaht. Expeditia lui Marius Albu in jurul lumii a reprezentat o
premiera absoluta pentru navigatorii de yahturi din Romania.
Impreuna cu partenera sa din acea vreme, Mihaela Musat, Marius
Albu, care nu implinise 37 de ani la finalul turneului, a fost primul
roman care a facut, intre 1994 si 1997, inconjurul lumii cu o
ambarcatiune cu vele. Desi s-a nascut intr-o zona in care
vapoarele sau barcile sint raritati, la Onesti, bacauanul a fost
pasionat de navigatie de cind se stie. „Am visat de mic sa colind
lumea pe mare. La sase ani am construit prima pluta. Vroiam sa
trec Trotusul cu ea”, isi aminteste Marius Albu. Chiar daca a fost
atentionat de parinti in legatura cu riscurile pe care le implica o
asemenea aventura, pustiul care visa sa manevreze un yaht prin
furtuna nu a renuntat. In clasea a VI-a a facut, cu citiva prieteni de
la bloc, o barca cu care voia sa plece pe Bistrita, pina la Dunare. Si
acea incercare a esuat, pentru ca un securist i-a avertizat pe
parinti si toata munca de citeva luni, ascunsi prin garaje, s-a
finalizat cu o bataie strasnica.
Naveta intre Bacau, Constanta si Grecia
La 20 de ani, Marius era privit ca un nebun, pentru ca avea curajul
sa spere ca intr-o zi va face turul lumii cu un yaht. Dupa ’90,
Marius Albu si-a pus la bataie toata agoniseala si-a cumparat un
yaht degradat. „Era, practic, numai barca unui yaht, pentru ca nu
mi-as fi permis sa cumpar intreaga ambarcatiune. Citind reviste si
carti de specialitate, am inceput sa lucrez la el si sa-l pregatesc
pentru iesirea in larg”, spune bacauanul. Dupa 1990, Marius Albu
a reusit sa stringa bani si sa-si amenajeze propria ambarcatiune.
Mai bine de patru ani, el a facut naveta intre Bacau, unde avea
familia, Constanta, unde amenaja yahtul, si Grecia, unde muncea
prin porturi ca sa cistige bani. Pentru ca a fost construita aproape
din nimic, dupa proiecte concepute si puse in practica de el,
Marius si-a numit ambarcatiunea Phoenix
In 1994, dupa patru ani de pregatire a ambarcatiunii, Marius Albu a
hotarit ca este timpul sa porneasca in calatoria vietii lui: inconjurul
lumii. Desi avea acasa doi copii, a plecat in lume, insotit de sotia
lui din acea vreme, Mihaela Musat. Portul Tomis, Marea Neagra,
Marea Marmara, strimtoarea Bostfor, Dardanele, Marea
Mediterana, Gibraltar, Oceanul Altantic, Insulele Caraibe, Canalul
Panama, Oceanul Pacific, Australia, Marea Arafura, Marea Timor,
Marea Java, Oceanul Indian, Golful Aden, Marea Rosie, Marea
Mediterana, Marea Marmara si Marea Neagra. Acesta a fost
traseul pe care cei doi temerari l-au parcurs pe mare. In 1997, au
revenit in tara, insa succesul nu a fost la fel de rasunator ca
premiera pe care au realizat-o, aceea de a fi primii romani care au
infruntat marile si oceanele lumii cu un yaht. In septembrie 97′, la
nici trei luni dupa ce s-a terminat turul lumii, a inceput al doilea.
Finantare doar prin propria munca
Ca sa poata finanta expeditiile, strungarul din Bacau s-a oprit si a
muncit prin toate porturile in care a ancorat. Dupa un an petrecut
in Caraibe, unde a cistigat si cite 2.500 de dolari pe luna, Marius
Albu a strins suficienti bani sa plece mai departe. Tot dupa
Caraibe, la timona yahtului a avut loc o schimbare, vechea
partenera, Mihaela Musat, fiind inlocuita cu noua sotie, Catalina.
„In 2001 m-am alaturat lui Marius, in incursiunea lui. Nici macar nu
stiu sa inot, dar, oricum, pe mare nu mai conteaza, pentru ca, daca
e sa cazi in mijlocul oceanului, intr-o furtuna, nu mai conteaza
daca inoti sau nu”, spune Catalina Albu. Cei doi bacauani s-au
oprit in Australia, unde au ramas sa munceasca mai bine de trei
ani. Marius a lucrat in santiere, la reparat ambarcatiuni, iar
Catalina, fosta profesoara de biologie, acum in virsta de 44 ani ani,
a fost ajutor.
Pericolele
Nascuti pentru a trai viata la cele mai inalte cote, Marius si Catalina
Albu se pot plinge de orice, numai de plictiseala, nu. „Din toate
traseele pe care le-am parcurs, cele mai periculoase zone au fost
Golful Aden, din Oceanul Indian, cunoscut intre marinari din cauza
piratilor. Sint inarmati cu AG-uri, pusti si pistoale si vineaza yaht-
menii pentru aparatura electronica si bani. Si in Marea Rosie sint
pirati, insa nu la fel de periculosi ca cei din Aden. De obicei, ca sa
tranziteze aceste zone, cei cu iahturi formeaza convoaie. Noi nu
ne-am tinut de ei, pentru ca ambarcatiunea nu e mare, dar am
urmat traseul maritim si am trecut, nu fara emotii, dar fara
probleme”, spune Marius Albu. De la insule pustii pina la
piramidele din Egipt, Mormintul Sfint din Ierusalim, insule exotice
din Orientul Indepartat, toate obiectivele turistice de pe ruta
Thailanda-Constanta au fost vizitate de temerarii bacauani. Cei doi
navigatori se pot mindri ca au semnat in cartile de onoare de la
bariera de corali din Australia. Marius Albu, care a strabatut peste
70.000 de mile marine pe mare, a avut momentele lui de
cumpana. „Cel mai greu mi-a fost in Pacific, cind am stat 35 de
zile neintrerupte pe mare. Navigam peste o groapa in ocean cu o
adincime de peste 5.300 de metri. Cea mai apropiata insula era la
o distanta de peste 2.100 de mile marine, adica la o saptamina de
navigat. Ma gindeam ca, practic, intre mine si fundul marii stau 40
de cm de scindura”, isi aduce aminte, bucuros ca este pe uscat,
Marius Albu.
Si Catalina a avut, in cele peste 15.000 de mile marine, momente
critice. „Furtunile pe mare sint cele mai grele. Dupa doua-trei zile
de furtuna, cind vasul este plimbat de valuri mai ceva ca o frunza,
te trec toti fiorii. Bineinteles ca te gindesti ca s-ar putea sa nu mai
simti niciodata pamintul sub picioare. Dupa fiecare astfel de
experienta, plimbarea pe pamint mi se pare cea mai fericita
intimplare”, spune Catalina Albu, care a strabatut pe apa jumatate
din lume fara sa stie sa inoate.
Tinte pe masura succeselor
Membrii de onoare ai Yaht Club Regal Roman, sotii Albu au fost
invitati de organizatorii Olimpiadei de la Atena sa insoteasca, pe
mare, cu yahtul, flacara olimpica. Cit priveste planurile celor doi,
acestea inseamna alte doua premiere romanesti: „Vrem sa fim
primii romani care vor face o expeditie pe Amazon, iar, la 60 de
ani, vreau sa fiu primul roman care va pleca, singur, sa faca turul
lumii cu yahtul. Iar ca obiectiv mai apropiat, probabil dupa traseul
cu flacara olimpica, vrem sa plecam in Everest”, incheie, optimist,
Marius Albu. Iar in momentele de liniste, pe mare sau pe uscat, el
vrea sa scrie o carte in care sa relateze intimplarile, deloc putine,
care l-au avut ca personaj principal. (Costinela BREAHNA)

Comentarii