Lastun de un cal putere

luni, 19 martie 2001, 00:00
3 MIN
 Lastun de un cal putere

Aparute la finele anilor ’80, autoturismele Lastun au fost concepute in ideea de autoturism popular, la care sa aiba acces tot romanul, adica ceva in genul Trabantului nemtesc. Ideea a cazut insa imediat ce a fost pusa in practica. Pretul, de doua treimi din cel al unei Dacii, nu justifica in nici un fel performantele extrem de slabe ale masinii. Ploaia intra in habitaclu pe la toate incheieturile, confortul masinii era ca si inexistent, tabla era jalnica, iar motorul lua foc la drumuri mai lungi, intrucit era si prost si nici nu avea un sistem de racire adecvat. Asa se face ca Lastunul si-a incheiat existenta lamentabil, la numai citiva ani de la nastere, dupa ce si linia de montaj de la Timisoara a fost inchisa.
Imaginea unui Lastun inca in stare de functionare a devenit astfel o adevarata raritate. Din cind in cind, pe drumurile Bacaului isi mai face totusi aparitia o astfel de masina. Ea apartine lui Victor Cocean, un pensionar din cartierul CFR, care a inlocuit insa volanul cu haturile, iar schimbatorul de viteze cu biciul. Altfel spus, Lastunul sau a ajuns acum o mindra sareta de un cal putere, de care se minuneaza pina si politistii.
Pina spre finele anului trecut, masina ar mai fi putut fi scoasa inca la drum. Lastunul fusese cumparat in urma cu doi ani de la cineva din Brasov si a fost folosita de fiul pensionarului. In toamna trecuta venise insa vremea ca masina sa fie dusa la verificari tehnice, ceea ce costa insa mai mult decit masina in sine. Asa s-a decis fiul pensionarului sa renunte la masina. Ideea de a da o utilizare mai buna Lastunului i-a venit lui Victor Cocean in luna decembrie a anului trecut. "I-am spus fiului sa nu arunce masina si sa o lase in curtea mea, fara sa stiu atunci ce voi face cu ea. Am stat si m-am uitat mult timp la ea si, intr-un final, mi-a venit ideea sa o transform in sareta, desi am si o caruta adevarata", spune Victor Cocean. Cel mai greu a fost cu modificarea partii din fata, unde a fost amenajat locul carutasului si unde au fost montate roti noi, mai mici decit cele originale. Motorul a fost si el demontat, dar a fost pastrata frina de mina. "Initial i-am lasat si cabina, dar am fost intr-o zi la tirg si un tigan mi-a spart parbrizul cu oistea. Nu am avut 700.000 de lei ca sa cumpar unul nou, asa ca am renuntat la cabina", spune pensionarul. El i-a lasat totusi geamul lateral din stinga fata, care este functional ca si la inceput. In plus, sareta are si actele in regula, intrucit hirtiile de inregistrare ale vechiului Lastun sint inca valabile.
Desi a lucrat ca electrician la IRE, Victor Cocean a fost si un pasionat crescator de cai. Acum are o mindrete de armasar de munte, adus de la Agas. Il cheama Puiu si este atit de puternic, incit atunci cind este inhamat aproape ca zboara cu sareta, pentru ca abia daca o simte. Cel mai ades, sareta este folosita pentru treburile gospodariei, adica la transportul gunoiului, finului si altor lucruri trebuincioase casei. Domnul Victor mai merge frecvent la tirgul din Serbanesti, sau pe la Luncani. Sareta este folosita insa si pentru placere, intrucit nu de mult a dus familia Cocean la un picnic la iarba verde.
Vecinii sint incintati si amuzati de ideea lui Victor Cocean. La fel se pare ca au fost si politistii care nu cu mult timp in urma l-au oprit pe strada. Agentii de circulatie s-au uitat lung la sareta, au zimbit si au sfirsit prin a-i lasa omului calea libera. (Ovidiu PAULIUC)

Comentarii