Ninsoarea si frigul ar putea opri cursele aeriene internationale

joi, 18 decembrie 2003, 00:00
2 MIN
 Ninsoarea si frigul ar putea opri cursele aeriene internationale

Functionarea Aeroportului Bacau este pusa sub semnul indoielii,
din cauza lipsei unui utilaj menit sa deszapezeasca si sa dezghete
aeronavele. Aeroportul Bacau are statut international din 16 mai
2002, dar curse internationale au existat inca din octombrie 2000,
cind trecerea frontierei si vamuirea se faceau la Timisoara. Chiar si
cu statut de aeroport international, traficul aerian s-ar putea opri la
Bacau in aceasta iarna. Si asta, pentru ca aeroportul nu poate
functiona fara aparatul numit degivror. In sedinta Consiliului
Judetean de pe 29 septembrie 2003 s-a aprobat acordarea unei
sume de bani pentru procurarea acestui utilaj care sa mentina
aeronavele functionale pe timp de iarna. Citeva luni bune, traficul
aerian de pe puntea aviatica bacauana a stat sub semnul intrebarii
pentru aceasta iarna, din cauza lipsei degivrorului pentru
deszapezirea si dezghetarea avioanelor mari. Degivrorul are rolul
de a mentine in buna stare aparatele de tip SAAB 2000, BAE 146
si B737. Utilajul de dezapezire costa aproximativ sase miliarde de
lei, dupa cum ne-a declarat Neculai Lupu, presedintele Consiliului
Judetean (CJ) Bacau. Precizam ca Aeroportul este o regie
autonoma, aflata in subordinea CJ Bacau.
Banii s-au alocat, atit de la bugetul judetului, cit si din veniturile
proprii ale Aeroportului, iar conducerea acestuia intentiona sa
achizitioneze un aparat la mina a doua. Ghinioanele s-au tinut,
insa, lant, deorece, desi are bani, Aeroportul nu poate sa cumpere
rivnitul degivror. In fapt, chiar a luat o teapa cit toate zilele. Ce s-a
intimplat? Conform legii, aparatul nu poate fi achizitionat decit in
urma unei licitatii. Prima a fost organizata luna trecuta, cind
participantii nu indeplineau conditiile de eligibilitate. A urmat,
firesc, a doua licitatie, cind ofertantii indeplineau acele conditii, ba
chiar o firma din strainatate a avut cistig de cauza si si-a adjudecat
dreptul sa vinda degivrorul. Tarasenia avea sa se incheie cu o
mare dezamagire, intrucit, zilele trecute, firma cistigatoare a
instiintat conducerea Aeroportului ca, de fapt, nu poate aduce
degivrorul pe care se angajase sa-l livreze. Mai mult, a solicitat
plata in avans. Finantatorul principal a refuzat sa plateasca in
avans, deoarece nu permite legislatia, precizeaza Olga Haineala,
directorul executiv al Directiei Generale Buget-Finante a CJ. Ca
urmare, se va organiza, in ianuarie, o noua licitatie, in urma careia
autoritatile spera sa se gaseasca un furnizor serios.
Pina atunci, insa, problema activitatii de la Aeroport ramine
deschisa, iar asigurarea sigurantei zborurilor incerta. „Daca nu ai
degivror, Autoritatea Aeronautica Civila nu-ti da voie sa functionezi
ca aeroport. Avem unul, dar e vechi si nu face fata solicitarilor. In
plus, nici nu e autorizat de Autoritate. Ca sa intram in normalitate,
trebuie sa cumparam un degivror performant si agreat de
Autoritatea Aeronautica Civila”, afrima Neculai Lupu, presedintele
CJ.
Solicitat sa comenteze consecintele lipsei degivrorului, Cristian
Stanciu, directorul Aeroportului Bacau, s-a abtinut si a spus doar
„vom vedea”. In sedinta de ieri a Consiliului Judetean s-a decis
retragerea sumelor alocate pentru acest an in scopul cumpararii
aparatului, cu promisiunea ca vor fi folositi pentru degivror anul
viitor. (Florin POPESCU)

Comentarii