Sindicatele cer unele schimbari ale reformei "Marga"

joi, 08 februarie 2001, 00:00
3 MIN
 Sindicatele cer unele schimbari ale reformei "Marga"

Federatia "Spiru Haret" a transmis ministrului Educatiei, Ecaterina Andronescu, propunerile organizatiei pentru optimizarea reformei din invatamint, propuneri care au luat la bani marunti intregul proces de invatamint, de la cel prescolar pina la cel preuniversitar. Au fost incriminate astfel optionalele si extinderile de la prescolari, care diminueaza timpul de joc necesar copiilor, optionalele de limba straina platite de parinti, care creeaza discriminare pentru ca unii parinti nu-si pot permite cheltuiala si neconcordanta dintre planul de invatamint de la prescolari cu continuturile clasei I.
Pentru invatamintul primar, sindicalistii din invatamint au cerut ca istroriei si geografiei sa le fie afectate cite o ora saptaminal, iar optionalele sa nu mai fie optionale-obligatorii. Elevii sa poata urma sau nu aceste cursuri, iar religia sa devina optional, si chiar sa nu se primeasca nota la acest obiect, a mai explicat presedintele Federatiei "Spiru Haret", prof. Gheorghe Isvoranu.
La invatamintul gimnazial se preconizeaza ca optionalele si religia sa fie transferate in zilele de simbata. In invatamintul liceal se doreste reabilitarea statutului disciplinelor stiintifice prin cresterea numarului de ore sau reintroducerea la unele profile l-a care s-au scos complet, iar istoria romanilor sa se studieze in doi ani si sa o acopere si pe cea a romanilor din diaspora.
In privinta programelor se apreciaza ca pina acum nu s-a facut o descongestionare reala si se doreste reducerea continuturilor la anumite arii curriculare. Presedintele federatiei, Gheorghe Isvoranu, a precizat ca la ora actuala nu exista nici o disciplina nesupraincarcata, acestea furnizind informatii care nu le vor folosi nicicum in continuare. Se mai doreste depistarea scurtcircuitelor intre programele de matematica si fizica – la fizica sint folosite notiuni de matematica inainte ca acestea sa fie predate, evitarea paralelismelor intre discipline, unele discipline cu o ora pe saptamina sa devina discipline trimestriale sau semestriale.
De asemenea, sindicatele cer ca din comisiile nationale pe discipline sa faca parte cadre didactice performante din toate categoriile de scoli, unificarea in organigrama a comisiilor nationale pentru curriculum cu Agentia Nationala ar fi benefica.
Concursul de manuale sa fie un concurs de autori, nu de edituri, iar manualele alternative, in numar de cel mult trei, sa fie validate de o comisie nationala din care sa faca parte si reprezentanti ai sindicatelor.
Cadrele didactice mai doresc si renuntarea la calificativele pentru prescolari si elevii din invatamintul primar, primii sa revina la bulinute colorate, iar ceilalti la notarea de la 1 la 10. Pentru elevii mai mari sa se prefere evaluarea neconventionala – portofoliu, observare sistematica, autoevaluare, proiecte, eseuri, recenzii, din rindul carora portofoliul sa inlocuiasca teza.
Si capacitate, si examen de admitere la liceele foarte solicitate
Examenele de capacitate si bacalaureat vor fi organizate mai bine, pastrindu-se metodologia, dar admiterea in liceele foarte solicitate sa se realizeze si pe baza unui concurs specific organizat de aceste institutii. De asemenea, profesorii care evaluaeaza sa fie atestati, pentru eliminarea subiectivismului, bacalaureatul si capacitatea sa fie structurate in functie de filiere, profil si specializare, iar probele de examen sa fie cuantificate prin puncte, stabilindu-se o limita minima pentru promovare si admitere in ciclul liceal sau universitar. Clasa a IX-a sa functioneze tot in cadrul liceelor, chiar daca este obligatorie, pentru ca acestea dispun de baza materiala necesara, reintroducerea liceelor pedagogice, iar absolventii acestei filiere, care nu vor-si vor completa studiile in colegii, sa poata fi incadrati ca invatatori sau educatori in zone defavorizate, care astazi sint impinzite de suplinitori necalificati.
Profesorii care au monospecializare sa beneficieze de cursuri postuniversitare gratuite, cu durata de un an, iar la disciplinele deficitare sa se schimbe sistemul de salarizare al orelor peste norma, acestea sa fie platite cu 120% pina la 150%.
Sindicalistii din invatamint mai vor si o Banca a Invatamintului, in care sa se deruleze toate operatiunile privind plata cadrelor didactice, dar sa se si acorde credite cu dobinda subventionata pentru cadrele didactice. In privinta Casei de Ajutor Reciproc a invatamintului, prof. Isvoranu sutine ca aceasta este numai cu numele a invatamintului, pentru a putea beneficia de spatii gratuite, insa intre clientii CAR sint foarte multe persoane din afara sistemului de invatamint. (Cristina DOSULEANU)

Comentarii