Afaceri cu cazier

joi, 13 septembrie 2001, 23:00
2 MIN
 Afaceri cu cazier

Incepind cu anul 2002, fiecare firma va avea propriul cazier fiscal, care va permite urmarirea societatilor care eludeaza legea. Masura a fost luata de guvernanti si materializata printr-o Ordonanta de Urgenta, publicata in Monitorul Oficial la inceputul acestei luni. Scopul declarat este cel al prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, dar si al intaririi administrarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat. Cazierul fiscal va cuprinde o serie de informatii legate de sanctiunile aplicate contribuabililor in cauza, precum si masurile de executare silita care au fost luate. Totodata, documentul in cauza va mai cuprinde, in mod provizoriu, pina la solutionarea definitiva a cauzei, datele privind societatile fata de care organele competente au dispus masuri care pot fi atacate in instanta. Tot provizoriu se trec si acele masuri care nu au fost solutionate in termen de 10 ani si care la implinirea acestui termen se sterg. Practic, fiecare societate, indiferent de marime sau obiect de activitate va avea propriul istoric, menit sa vina in sprijinul atit al statului cit si al firmelor care doresc sa devina parteneri in anumite afaceri. Specialistii sustin ca o astfel de masura este asteptata de multa vreme in mediul de specialitate, pentru cunoasterea trecutului de afaceri pentru partenerii in domeniu. Certificatul de cazier fiscal se emite de catre Directia de Finante la cererea contribuabililor, dar si a organelor de urmarire penala si a instantelor judecatoresti. Documentul este valabil pentru o perioada de 30 de zile de la eliberare, emiterea urmind sa se faca, contra cost, in cel mult 10 zile de la solicitare. In caz de urgenta, tarifele se dubleaza. Pentru afaceristii nemultumiti de datele inscrise in cazier exista posibilitatea solicitarii rectificarii datelor, in caz contrar acestia avind posibilitatea sa se adreseze justitiei pentru indreptarea situatiei. Faptele care se vor inscrie in cazierul fiscal, procedura de solicitare si eliberare a acestuia, informatiile cuprinse precum si procedura de inscriere a datelor si inscrisurilor provizorii vor fi stabilite prin Normele Metodologice de aplicare a Ordonantei mentionate. Acestea vor fi elaborate in termen de maximum 90 de zile de la data intrarii in vigoare a OG 74/2001, respectiv pina la finele lunii martie 2002. Deocamdata, Directia de Finante trebuie sa-si puna la punct banca de date pentru a putea furniza elementele cerute de legislatia in domeniu. (Elena CRISTIAN)

Comentarii