Clasa Step by Step, familia de la scoala

luni, 13 septembrie 2004, 23:00
4 MIN
 Clasa Step by Step, familia de la scoala

Pentru elevii de la Step by Step, curriculum-ul scolar pentru ciclul primar este acelasi cu cel din invatamintul traditional. Deprinderile si cunostintele programate a fi asimilate pe parcursul acestor patru ani – deprinderi de limba si limbaj, scrisul, cititul, deprinderi de masurare, cele patru operatii aritmetice, deprinderi artistice de desen, pictura, modelaj, muzica, cunostinte despre natura, dezvoltare fizica, educatie moral-civica – sint aceleasi, diferenta constind in metoda de formare a acestora care deriva din principiile Step by Step. Disciplinele optionale, precum limbile straine, se invata in functie de posibilitatile scolii sau de solicitarile parintilor. „Metoda alternativa de invatamint il face pe copil responsabil, ii acorda fiecaruia atentia cuvenita. Fiecare poate invata in ritmul si modul propriu. Cine n-a inteles la matematica de la inceput mai are citeva sanse, cu celelalte grupuri”, spune Paraschiv Macrineanu, inspector scolar coordonator.
Program zilnic de opt ore
Programul zilnic al copiilor este de la orele 8.00 la orele 16.00 si are ca principal scop usurarea muncii acestora. Ziua de scoala incepe cu stabilirea programului si cu povestiri ale copiilor despre ce au facut in timpul liber, dupa care se desfasoara activitatea propriu-zisa, pe centre. Pentru aceasta, clasa se organizeaza in cinci grupuri independente, conduse de doi invatatori. In timpul unei ore, care dureaza de regula 50 de minute, scolarii primesc cerinte pe care le rezolva individual. Tot in clasa isi fac si temele, asistati de invatatori. Scolarii de la Step by Step nu-si iau ghiozdanul acasa decit la sfirsit de saptamina, astfel incit dupa orele 16.00 timpul le apartine in totalitate. Acesta este unul dintre meritele sistemului – copiii isi fac lectiile in clasa, corect si cu sprijin de specialitate. Activitatea este concentrata pe sase centre – citire, scriere, matematica, stiinta, arta si constructii. Evaluarile se fac, ca si la clasele traditionale, cu calificative – suficient, bine si foarte bine, dar scolarii sint stimulati si in alt fel – cu fundite, buline, fiind solicitati sa aprecieze notele colegilor. Copiii iau masa de prinz impreuna, in cantina scolii sau intr-un local convenabil din apropiere, lucru hotarit, organizat si finantat de asociatiile de parinti. Dealtfel, costurile pe care le presupune aceasta forma de invatamint se reduc la cele ale mesei de prinz si se situau, anul trecut, intre 25.000 si 45.000 de lei pe zi, la care se mai adauga in unele cazuri cheltuieli de transport ale copiilor la cantina. Dupa prinz, elevii au o pauza in care se recreeaza – se joaca, se uita la televizor sau lucreaza pe calculator.
Copiii, stimulati sa invete singuri
Clasele sint mochetate, unele activitati desfasurindu-se cu copiii asezati pe podea. Bancile fixe sint inlocuite de un mobilier modular care permite delimitarea centrelor de activitate specifice diferitelor activitati. Peretii sint plini de materiale care reflecta activitatile in desfasurare, dar si fotografii ale copiilor, date de nastere, programul activitatilor elevilor din ziua sau saptamina in curs, calendarul vremii, evenimente, aniversari, precum si responsabilitatile scolarilor. Clasa are reguli clare stabilite cu tot grupul de copii, care sint afisate in clasa. „Scaunul autorului” este locul de unde fiecare copil isi expune rezolvarile, experientele, ideile proprii, in fata colegilor.
Mediul ambient, modul in care interactioneaza copiii ii face sa fie mai comunicativi, mai ordonati, mai deschisi, dar ii deprinde si cu studiul individual. „Practic, copiii citesc si invata singuri. Au la dispozitie dictionare, iar pe invatator il intreaba abia cind nu inteleg ceva”, spune Elena Buftea, invatator la o clasa Step by Step. Cind e ziua de nastere a unui copil si la scoala este sarbatoare. Se maninca tort, se cinta, se fac cadouri si se fac urari, lucru menit sa-l apropie si mai mult pe copil de scoala.
Step by step, un succes
Metoda alternativa de invatamint este se pare un succes, reusind sa-i mobilizeze mai mult pe copii sa lucreze. Parintii mai cu pretentii, dar si cu dare de mina, prefera sa-si inscrie copiii la clasa intii Step by Step, preferind sa-si stie copiii in siguranta intr-un mediu propice studiului. Copiii sint incintati de libertatea de care se bucura, de flexibilitatea programului lor si de atentia care li se acorda. Si din perspectiva dascalilor, cei mai multi cu experienta, care au si posibilitatea de a face diferenta, sistemul Step by Step este o reusita, rezultatele regasindu-se in principal in caracterul si comportamentul scolarilor. „Se munceste mult, dar si rezultatele sint pe masura. Metoda este eficienta, ii dezvolta copilului abilitatile de comunicare, il face sa vorbeasca mai liber, devine mai independent”, explica Sultana Voicu, directorul general al Scolii nr. 5.
Deocamdata sistemul de invatamint alternativ a fost implementat in Vrancea la clasele primare. Daca metoda se va dovedi eficienta si la gimnaziu, de anul viitor, la cererea parintilor, s-ar putea forma si clase de gimnaziu pe acelasi model. La Liceul Pedagogic exista o clasa de a IV-a care va avea posibilitatea de a continua gimnaziul in sistem alternativ.
In Romania, programul Step by Step a debutat in anul 1994, sub numele Head Start. Sistemul de invatamint mai incearca sa se perfectioneze si prin intermediul altor alternative educationale, precum Waldorf, Freinet sau Montessori. In Vrancea, sistemul Step by Step a aparut in urma cu cinci ani si are succes, unii dintre parinti grabindu-se sa-si inscrie copiii intr-o astfel de clasa cu citeva luni inainte de a incepe scoala. (Dalia IOSIF)

Comentarii