Discutii aprinse pe tema statutului colegiilor

marți, 25 ianuarie 2005, 00:00
3 MIN
 Discutii aprinse pe tema statutului colegiilor

Ideea elaborarii unui statut al colegiilor nationale a pornit ieri de la Focsani, odata cu intrunirea organizata de Colegiul „Al. I. Cuza”. Discutiile au plecat de la problema unei autonomii dupa model universitar, care implica atit o libertate in selectia elevilor si cadrelor didactice, cit si elaborarea unui curriculum care sa se plieze pe optiunile elevilor. Printre propuneri s-au numarat posibilitatea ca elevii sa poata urma citeva clase de invatamint general si apoi sa opteze pentru o anumita specializare, dar si cea a infiintarii unor clase cu taxa. Gazdele au pornit si de la premisa ca elevii ar trebui sa beneficieze de un statut aparte, avind in vedere ca lucreaza la un alt nivel decit celelalte licee. „Trebuie sa ne intrebam daca, in afara de un sentiment de mindrie, elevii nostri beneficiaza de anumite drepturi? Nu, ei invata dupa aceleasi programe scolare, dau acelasi examen de bacalaureat, trec prin acelasi sistem de admitere”, a spus, in inceputul discutiei, directoarea adjuncta de la Colegiul „Cuza”, Mihaela Ionica.
Din nou, examen de admitere
Si invitatii, de la Colegiul National „Ferdinand” Bacau, Colegiul „B. P. Hasdeu” Buzau, precum si de la Colegiul National „Unirea”, au aprobat faptul ca exista o diferenta foarte mare intre generatiile admise pe baza de examen si cele admise pe baza testelor nationale, pentru ca deseori „examenele de capacitate sint trucate, iar mediile nu sint reale”, dupa cum a afirmat profesorul Dan Popoiu, care a reprezentat Colegiul „Unirea”. Directorul Colegiului „Ferdinand” a afirmat ca identitatea colegiilor ar trebui privita si din perspectiva multitudinii de sanse la admitere, astfel incit elevii care nu reusesc sa intre la un colegiu de renume sa poata participa la un alt examen de admitere, la un liceu de rang inferior. S-a pus si problema unor programe pentru copiii supradotati si chiar ca acestia sa beneficieze de admitere la facultate fara examen. Astfel, s-a accentuat ideea unei autonomii a colegiilor. Chiar daca au acceptat ca titulatura de „colegiu national” este una onorifica, acordata datorita rezultatelor obtinute de-a lungul anilor si traditiei liceului, profesorii prezenti la dezbatere au afirmat ca aceasta notiune s-a cam banalizat si ca o ierarhizare a liceelor este mai mult decit necesara. Inlaturarea amatorismului din managementul educational, promovarea in fruntea inspectoratelor scolare a unor oameni capabili, cu experienta bogata la conducerea unui liceu, retribuirea corespunzatoare a cadrelor didactice, finantarea unitatilor de invatamint au fost alte aspecte abordate.
Elevii au nevoie sa fie orientati in alegerea carierei
Surprinzator, sau poate nu, in discutie s-au implicat si elevii. Cezar Cherciu, de la CNU, a pus sub semnul intrebarii existenta unor oameni pregatiti sa administreze financiar si nu numai o unitate scolara ce se bucura de autonomie. Uniristul a afirmat si ca timpul alocat de profesori fiecarui elev in parte este prea redus, de aceea ar fi necesar in scoala un psiholog, un consilier pe probleme profesionale, care sa-i indrume in alegerea carierei. „Elevii din clasele de real se duc doar la ASE sau relatii internationale pentru ca asa este la moda. Inainte de a cere autonomie, trebuie sa vedem daca exista in scoala oameni care sa-si asume astfel de responsabilitati”, a fost de parere Cezar Cherciu. Profesorii au afirmat ca o asemenea orientare profesionala s-ar putea realiza cu ajutorul optionalelor. Pentru ca acestea sa fie eficiente este insa nevoie ca grupele sa poata fi realizate cu un numar mai mic de elevi, pentru ca unii dintre ei sa nu fie obligati sa parcurga o disciplina de care nu sint interesati. Discutiile incepute ieri la Colegiul „Cuza” se vor concretiza printr-un proiect de statut, care sa fie inaintat Ministerului Educatiei. Desi nici un reprezentant al Ministerului nu a acceptat invitatia de a participa la aceasta dezbatere, cei prezenti si-au aratat speranta ca lucrurile se vor schimba la urmatoarea intilnire, stabilita pentru 1 aprilie. (Camelia STANILA)

Comentarii