In scoli sint calculatoare, dar multe ramin nefolosite

marți, 25 ianuarie 2005, 00:00
2 MIN
 In scoli sint calculatoare, dar multe ramin nefolosite

Concursul interjudetean de informatica de la Colegiul National Unirea a fost completat de o importanta dezbatere pe tema resurselor tehnologiei informaticii in cadrul sistemului de invatamint. „Resurse IT&C in educatie” a abordat atit problema retelelor de calculatoare din scoli, cit si pregatirea profesorilor pentru utilizarea acestor mijloace. Discutia a pornit de la o realitate cruda si anume aceea ca in multe scoli s-a investit in retele de calculatoare, si cu toate acestea nu sint folosite la maxim. Ba mai mult, ele ramin inchise in laboratoare si utilizate mai mult la inspectii, iar elevii sint nevoiti sa mearga in continuare la internet-cafe-uri. Cei prezenti au cautat sa vada cum pot fi utilizate, eficient, tehnologiile in invatamint, in ce masura profesorii sint pregatiti pentru asta si in ce masura sint pregatire universitatile sa pregateasca cadrele didactice. Avind in vedere ca un calculator se uzeaza moral in trei ani, participantii au fost de parere ca retele din scoli ar trebui utilizate la maxim, chiar si dupa incheierea activitatii din scoli, prin organizarea unor cursuri extrascolare sau pentru adulti. „Tehnologia trebuie folosita si in alfabetizare. Invatamintul s-a degradat pas cu pas in ultimii ani”, a fost de parere profesorul universitar Mihai Jalobeanu. Utilizarea AEL (Asistent Educational pentru Liceu) de catre profesori a fost un alt aspect al dezbaterii. Si pentru ca profesorul este considerat o prima resursa in educatie, o mare parte a discutiei a fost centrata pe pregatirea acestora. Din pacate, foarte putini dascali stiu sa utilizeze calculatorul, unii chiar si din teama de a nu se simti inferiori elevilor. In cadrul discutiei s-a afirmat ca in 2000, doar 7% din profesori stiau sa utilizeze calculatorul. Formarea initiala a profesorilor, care este aproape nula, pentru ca in facultate viitorii profesori nu fac si cursuri de utilizare a calculatorului, lipsa unei metodici a predarii lectiilor pe calculator au fost identificate ca si cauze. In plus, s-a abordat problema ca tinerii nu sint atrasi spre sistemul de invatamint, ca cei care cunosc informatica prefera sa lucreze la anumite firme, unde sint platiti de 2-3 ori mai mult. Faptul ca nu exista o alternativa la AEL, ca sint necesare foarte multe ore pentru a-i pregati pe profesori sa utilizeze acest sistem, faptul ca in scoli s-a impus un monopol Windows, ca pentru sistemele de calculatoare s-a platit mai mult decit ar fi trebuit, au fost alte aspecte abordate. Din pacate, intrebarile unora dintre participanti au ramas fara raspuns, din lipsa unui reprezentant al Ministerului Educatiei la aceasta dezbatere. (Camelia STANILA)

Comentarii