Afacerea "89"

joi, 03 august 2000, 23:00
3 MIN
 Afacerea "89"

Patronii liniilor cu tarif special, cele ale caror numere incep cu faimoasele cifre "89", scot bani cu usurinta, fara prea multa bataie de cap.
Teoretic, oricine poate sa infiinteze Serviciul cu Valoare Adaugata. Singurele cheltuieli sint cele legate de intocmirea unui dosar voluminos si acordarea unei licente pentru minim cinci numere. In total, vreo sase-sapte milioane de lei.
Afacerea "89" a luat nastere in 1992, odata cu aparitia Ordinului 90 al ministrului Comunicatiilor. In scurt timp, ziarele s-au umplut de anunturi prin care oamenii erau invitati sa sune pentru a asculta "soapte firebinti" la tarife de citeva mii de lei minutul, si tot in foarte scurt timp la Romtelecom au inceput sa curga reclamatii din partea celor care se trezeau cu facturi telefonice pe care nu le puteau plati. Ulterior, "oferta" proprietarilor de linii cu tarif special s-a diversificat. Puteai suna la astfel de numere pentru a-ti afla horoscopul, a cumpara cine stie ce fleacuri sau a participa la concursuri cu premii "fabuloase". In Galati, prima astfel de linie telefonica a fost infiintata de fostul patron al jocului de intrajutorare "Tigrul", Cezar Rogoz. Printre alte "atractii", el le oferea oamenilor posibilitatea de a injura in voie la telefon si chiar a fi si premiati pentru asta.
Galatenilor nu le-a prea placut, pare-se, sa suduie, asa ca linia n-a mers. La faliment au ajuns destul de repede si multe din liniile cu "fetite" care gem cit pot ele de mult si senzual pentru a-l convinge pe apelant sa ramina pe fir. Intre timp s-au gasit insa alte tertipuri pentru a-i determina pe oameni sa dea telefoane costisitoare. La un tarif de "doar" 60.600 de lei pe minut, lor li se ofera iluzia unui loc de munca platit regeste sau posibilitatea de a achizitiona diverse lucruri, de la ceasuri pina la pantofi sport. Bazata pe naivitatea oamenilor, afacerea continua, deci, cu succes, si este al indemina oricarui escroc.
Cum se poate deschide o linie "fierbinte"
Cel care vrea sa deschida un Serviciu cu Valoare Adaugata (SVA) nu trebuie decit sa intocmeasca o cerere catre directia locala de telecomunicatii. Odata obtinut acordul acestei institutii, departamentul tehnic al Romtelecom Galati va face o descriere tehnica de principiu in care se va preciza amplasamentul de la care se va oferi serviciul, zona deservita si tipul de echipamente de telecomunicatii ce se vor utiliza. Solicitantul este obligat sa ceara minim cinci numere diferite de telefon, iar echipamentul folosit trebuie sa fie autorizat de catre Directia generala – reglementari din cadrul Romtelecom. Dupa ce acesti "pasi" au fost facuti, solicitantul va adresa catre Romtelecom Bucuresti o cerere in vederea obtinerii autorizatiei pentru operatorii SVA, la care va anexa toate datele firmei, acordul Romtelecom Galati si descrierea tehnica de principiu.
Avizul prealabil se elibereaza de catre unitatea teritoriala a operatorului public de telecomunicatii din zona geografica in care solicitantul doreste sa opereze, in termen de maximum 15 zile de la data inregistrarii solicitarii. In urma obtinerii acestuia, solicitantul va plati pentru fiecare linie de telefon taxa de instalare de 590.000 de lei, obtinind astfel licenta pentru fiecare linie in parte.
Incheiate toate aceste formalitati, firma va obtine Licenta Generala SVA, prin care se autorizeaza functionarea si comercializarea acestor servicii. Odata obtinuta Licenta Generala SVA, Directia generala-reglementari din Romtelecom elibereaza in cel mult 30 de zile autorizatia finala care trebuie inregistrata la Registrul de Autorizatii din cadrul Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica. Aceasta autorizatie este valabila pe o perioada de cinci ani de la data eliberarii.
Tarifele practicate, negociate cu Romtelecom
Lantul birocratic este destul de complicat, dar verificarile vizeaza mai ales latura "tehnica" a afacerii. Nimeni nu-l intreaba pe proprietarul de "hot-line" daca nu cumva are cazier, nimeni nu verifica daca acesta are intr-adevar posibilitatea de a oferi locuri de munca sau daca nu cumva vinde marfuri de proasta calitate la preturi exorbitante. Romtelecom, care este o societate comerciala, n-are baza legala pentru a face asemenea verificari si nici vreun interes, de altfel, atita vreme cit, conform contractului, ii revine un procent substantial din afacere. Asa se face ca oamenii trebuie sa se pazeasca singuri, parolindu-si telefonul si necedind tentatiei de a suna la unul din numerele cu 89 oricit de disperati sau de incintati ar fi de ofertele din ziare sau de la televiziune. (M. ANTON)

Comentarii