Autoritatile locale vor dictatura in transportul public

vineri, 15 martie 2002, 00:00
2 MIN
 Autoritatile locale vor dictatura in transportul public

Ultima luare de pozitie a primarului Dumitru Nicolae privind organizarea activitatii de transport public local, pare sa schimbe din temelii perspectivele acestui serviciu public. Intr-o perioada in care transportatorii privati asteapta cu sufletul la gura sa se creeze pirghiile legale pentru a-si aduce pe trasee microbuzele cumparate in ultimul timp, seful administratiei publice a decis sa inghete reglementarile introduse prin HCL 136/2001, pentru inca jumatate de an. Directorul executiv al Automobil Clubului Judetean (ACJ), Silviu Cirlan, este una dintre persoanele care a cerut recent lamuriri de la Primarie, privind elaborarea unui nou regulament de transport public, promis inca de anul trecut prin art. 12 din HCL 136/2001. Articol care, reamintim, stipula ca primarul Nicolae ar fi trebuit sa conceapa pina la sfirsitul anului trecut un proiect de hotarire care sa deschida in transportul public drumul microbuzelor, autobuzelor si troleibuzelor, singurele autovehicule agreate de lege. In raspunsul primarului, parvenit in urma cu doua zile pe adresa operatorului de transport, se mentioneaza ca singurele reglementari din aceasta activitate se vor face in baza OG 86/2001 privind serviciul de transport public. "Problema aplicarii articolului 12 din HCL 136/17 mai 2001 a fost aminata prin faptul ca la 1 septembrie 2001 a fost emisa OG 86/2001 privind serviciile publice de transport local de calatori, care modifica radical principiile din HCL 136. Am dispus continuarea aplicarii HCL 136/2001 si in semestrul I – 2002 pentru ca populatia galateana are nevoie de aceasta activitate de transport, iar autovehiculele de 9 locuri, in numar de 420, trebuie sa fie inlocuite de cel putin 350-400 de microbuze. La data de 1 ianuarie 2002, dintr-un inventar nu tocmai fundamentat, detinem informatii ca in municipiu existau pina la 50 de asemenea autovehicule. Pasul spre normalitate se va face in curind, cind vom propune Consiliului Local desemnarea unui operator de transport coordonator care sa aiba un contract ferm de concesiune a serviciului de transport public local, intocmit in spiritul OG 86/2001 si a normelor ce vor veni", se arata in document.
Privatii nu vor sa traga la caruta "Transurb"
Transportatorii privati contesta insa, atit legitimitatea acestei solutii, cit si viabilitatea ei, in conditiile in care o hotarire similara a Consiliului Local Municipal Braila a suscitat o sumedenie de discutii. "Este anticonstitutional sa directionezi proprietatea privata sa se subordoneze unei foste regii. Avem structuri de organizare incompatibile. Atita timp cit operatorii de transport sint autorizati de organe competente, nu inteleg de ce se pune problema unui coordonator. Mai ales ca aceasta notiune nu exista in legislatia romaneasca din domeniu. Cum ar mai fi rentabila o activitate pe care autoritatile o concesioneaza «Transurb», iar aceasta societate o subconcesioneaza dupa bunul plac?", se intreaba Silviu Cirlan. Potrivit sursei citate, OG 86/2001, la care primarul Nicolae face referire, prevede ca serviciul de transport public poate fi concesionat unui singur operator, doar daca acesta este si singurul care se incadreaza la conditiile cerute de lege. Ori, pina la momentul aparitiei normelor de aplicare a actului normativ amintit, lista operatorilor locali s-ar putea largi. (Florin STEFAN)

Comentarii