Profitul pe dobitoacele rurale

joi, 31 ianuarie 2002, 00:00
4 MIN
 Profitul pe dobitoacele rurale

Aplicarea Legii 416/2001 privind venitul minim garantat prevede ca autoritatile locale din toate orasele, comunele si satele judetului sa stabileasca prin hotariri ale consiliilor locale care sint limitele minime ale veniturilor lunare ce ar putea fi obtinute prin vinzarea si utilizarea terenurilor, a cladirilor, spatiilor locative si a bunurilor mobile si imobile. De asemenea, primarii vor trebui sa emita dispozitii privind sarcinile care vor fi atribuite beneficiarilor de ajutor social obligati sa munceasca in folosul comunitatii. Pina in prezent, peste 50% dintre autoritatile administrative din judetul Galati au timis rapoarte preliminare la Directia Generala de Munca si Solidaritate Sociala (DGMSS) Galati, documente care cuprind numarul de formulare primite, lista cu fondurile alocate pentru plata drepturilor prevazute de lege si o estimare a numarului familiilor beneficiare. Anexele privind veniturile medii lunare obtinute din cresterea animalelor aprobate prin hotariri ale CL pare insa de departe sa suscite cele mai vii diferente de perspectiva de la o localitate la alta. Astfel, cotatiile anuale ale veniturilor obtinute din cresterea vacilor, oilor, porcilor, cailor si pasarilor de curte vor fi foarte stricte, indiferent daca biata capra a vecinului este sau nu supraponderala.
"Hot-line" pentru problemele create de aplicarea Legii 416
Directorul general al DGMSS Galati, Mihai Catalin Alexandru, sustine ca, in acest moment, dupa toate informarile care s-au facut privind aplicarea Legii 416/2001, autoritatile locale din mediul rural nu mai au nici o scuza pentru eventualele erori in acordarea drepturilor. Totusi, pentru a usura munca unitatilor administrative teritoriale, DGMSS a infiintat o linie telefonica speciala iar fiecarui inspector din cadrul Serviciului de Asistenta Sociala i s-a repartizat un grup de 8-9 comune, in scopul de a asigura consultanta necesara. "S-au facut doua instruiri cu toti primarii locali si s-au purtat discutii cu AJOFM Galati si DGFP Galati astfel incit sa se creeze un sistem organizatoric de primire si solutionare a cererilor. Intregul colectiv al Serviciului de Asistenta Sociala din cadrul DGMSS a fost angrenat in aceasta actiune si fiecare va conlucra cu autoritatile locale din comunele repartizate, dar, in acelasi timp, va si verifica activitatea. Institutia noastra monitorizeaza modul in care aceasta lege functioneaza in judet si deja avem anumite informatii de la peste 50% din localitati", ne-a declarat Mihai Catalin Alexandru.
In multe cazuri dosarele inregistrate depasesc estimarile facute
Hotarirea Consiliului Judetean 144/27 decembrie 2001 prevede pentru primul trimestru al anului 2002 alocarea unor fonduri de la bugetul de stat in valoare totala de 29 miliarde lei. Partea leului a revenit municipiului Galati, care a primit 10 miliarde lei pentru plata drepturilor prevazute de Legea 416/2001. Celelalte localitati au primit fonduri de sute de milioane, repartizate in functie de estimarile realizate la nivel local, concepute probabil dupa cuantumul ajutoarelor financiare platite in trecut in baza Legii 67/1995. Insa, socoteala de acasa nu a coincis intotdeauna cu socoteala din tirg. Astfel, in comuna Grivita de pilda, pina in prezent s-au depus la Primarie 426 de dosare, in timp ce estimarea a fost ca doar 300 de familii vor beneficia de prevederile Legii 416/2001. De altfel, dosarele inregistrate in comuna au depasit pina si numarul formularelor repartizate de catre Consiliul Judetean Galati, adica 400. Comuna Grivita a primit pentru plata ajutorului social in primul trimestru a lui 2002, suma de 250 milioane lei de la bugetul de stat. La polul opus se situeaza comuna Independenta, unde, desi la Primarie au ajuns nu mai putin de 1.000 de formulare tipizate iar fondurile repartizate pentru primele trei luni din 2002 se ridica la 350 milioane lei, numarul dosarelor este de 143. In comunele Jorasti si Vladesti numarul solicitantilor de drepturi in baza Legii 416/2001 nu s-a situat cu mult peste estimarile initiale.
Magarii din Vladesti nu vor mai cara samarul la negru
Stabilirea valorilor medii lunare ale cistigurilor obtinute de pe urma animalelor crescute in batatura va atirna greu la determinarea cuantumului ajutorului social. Mai precis, consiliile locale vor trebui sa calculeze exact ce beneficii scot taranii de pe urma orataniilor pe care le au in ograda. Astfel, prin HCL 1/24 ianuarie 2002 se stabileste ca in comuna Grivita localnicii cistiga 387.000 lei pe luna de pe urma laptelui muls de la o vaca, iar un vitel aduce un beneficiu lunar de 160.000 – 287.000 lei in urma valorificarii carnii, cistiguri calculate pentru o bovina "adolescenta" care cintareste intre 150 si 200 Kg in momentul sacrificarii. Tot in Grivita s-a estimat ca o oaie aduce 26.000 lei lunar in buzunarul taranului, un porc – 255.000 lei, un cal – 241.000 lei iar pasarea de curte – 13.000 lei.
Intr-o alta comuna, si anume Vladesti, lucrurile stau cu totul altfel. Potrivit HCL 41/21 ianuarie 2001, o bovina adulta aduce un profit lunar de 640.000 lei, pe cind godacul ii ingroasa buzunarul proprietarului cu 200.000 lei. Oaia din Vladesti, probabil de soi mai bun decit la Grivita, aduce un venit lunar de 50.000 lei la bugetul familiei in timp ce gaina zburataceste prin ograda la o cotatie de 8.000 lei pe luna. In ceea ce priveste calul, daca trage bine la ham poate aduce un beneficiu lunar de 200.000 lei. Pina si magarul, introdus probabil din exces de zel in actul normativ, daca este exploatat cum trebuie, aduce un venit de 100.000 lei pe luna, potrivit calculelor facute de autoritati. Binenteles, daca nu cumva reglementarea consilierilor locali nu include si estimarea unor profituri aduse de urecheati prin anuntarea orei exacte ori prin incapatinarea exprimata sub forma de decibeli. (Florin STEFAN)

Comentarii