Reglementarile din transportul public privat s-au nascut moarte

marți, 13 noiembrie 2001, 00:00
4 MIN
 Reglementarile din transportul public privat s-au nascut moarte

In prezent, in Galati circula cu forme legale 420 de autoturisme 8+1. Primele 400 si-au cistigat locurile pe trasee in urma unei clasificari pe criterii tehnice organizate in vara de Primarie, iar restul au primit suplimente mai sarace din transportul public, datorita situatiei sociale precare a proprietarilor, desi erau mai vechi de 15 ani, vechimea limita admisa initial. Adjudecarea traseelor s-a facut prin licitatie publica in baza punctajului obtinut de fiecare masina la clasificare, cele mai noi si mai dotate prinzind bulevardele, iar autoturismele mai vechi, strazile secundare. Desi teoretic imparteala trebuia sa fie intii si intii in folosul calatorilor care urmau sa gaseasca oriunde un mijloc de transport confortabil, practic soferii au ajuns imediat sa fure de la portie.
Autoturisme maxi-taxi cu statie de amplificare, aer conditionat si tarif de 3.000 de lei se gasesc doar in HCL 136
Teodoru Dobritoiu si Silviu Cirlan, persoanele care conduc operatorii de transport "Sherr Impex" SRL, respectiv "Automobil Clubul Judetean" (ACJ), sustin ca soferii nu respecta traseele adjudecate ca si, de altfel, mare parte din obligatiile asumate pentru a ramine in trafic dupa aparitia HCL 136. "Dupa parerea mea, problema este ca trebuie sa determinam pe toata lumea sa vina sa se licentieze. Atita timp cit sint masini care circula fara licenta, traseele vor fi incalcate. Oamenii vad cum isi pierd clientii in fata piratilor si sint nevoiti sa faca si de-astea", ne-a declarat consilierul local Teodoru Dobritoiu. Nu numai traseele sint insa incalcate in prezent pe strazile Galatiului. Soferii de maxi-taxi nu impart bilete si nici nu opresc in spatiile zigzagate concepute special pentru autoturismele 8+1. De altfel, ei incalca chiar obligatiile pentru care au obtinut punctaj la clasificare si, in consecinta, un traseu mai acatarii.
Probabil Primaria ar trebui sa instituie premii de fidelitate pentru proprietarii de maxi-taxi care au in trafic masini dotate cu statie de amplificare, aer conditionat si inchidere centralizata sau tarife de 3.000 de lei, pentru a putea prezenta un asemenea exemplu opiniei publice. Desi toate acceste dotari sau facilitati sint mentionate pe licenta, iar cei care nu le respecta ar trebui, conform HCL 136, sa ramina fara piine, in realitate nu se intimpla asa ceva. Se pare chiar ca inspectorii Primariei au fost de-a dreptul incurcati cind au gasit in trafic masini in care se calatorea cu 4.000 de lei, desi pe licenta scria 3.000 de lei in dreptul tarifului. Ezitarea lor pare justificata daca ne gindim ca persoanele fizice autorizate platesc impozit in valoare de milioane bune la bugetul local. Pe de alta parte, pare putin scuzabila eroarea de a introduce intr-un act normativ criterii aproape imposibil de respectat, dar care au creat inechitati la clasificare. "Criterii precum statie de amplificare voce, aer conditionat sau reducerea costurilor de calatorie individual si nu pe operator sint lucruri care nu aveau ce cauta in HCL 136. In rest, 50% din scopul hotaririi a fost atins. In primul rind s-a limitat in proportie de 80% pirateria si in al doilea rind acum ne putem da seama de cite masini avem nevoie in trafic", ne-a declarat Silviu Cirlan.
Operatorii de transport pregatesc terenul pentru microbuze
Autoritatile locale nu au avut pina acum nici o pozitie oficiala fata de problema microbuzelor. Ramase intr-un vid legislativ la nivel local, motiv pentru care cel mai adesea circula pe blat, acestea sint totusi mijloacele de transport minime ca si capacitate prevazute in OG 86/septembrie 2001. Desi ultimul act normativ din domeniu stipuleaza ca nu au ce cauta in acest serviciu autoturismele cu mai putin de 10 locuri, municipalitatea nu pare ingrijorata de faptul ca tocmai acestea sint lasate la o parte in transportul local.
"Politica noastra este de a ne orienta pe microbuze in 2002, prin reomologari, vinzare-cumparare sau prin asimilare. Noi avem in prezent in jur de 60 de masini in circulatie, autoturisme 8+1. Totusi, cred ca de la anul, necesarul de mijloace de transport ar trebui completat mai intii cu microbuze si apoi, ce ramine, cu 8+1", ne-a declarat directorul executiv al ACJ, Silviu Cirlan. Si administratorul "Sherr", consilierul Dobritoiu, sustine, la rindul sau, ca dotarea transportatorilor cu microbuze reprezinta o conditie obligatorie, mai ales din perspectiva aplicarii OG 86. "Cine vrea sa faca transport regulat de persoane trebuie sa-si reglementeze parcul. Primaria a fost foarte elastica din acest punct de vedere si a acceptat mai multe termene de licentiere pentru proprietarii de autoturisme 8+1. Interesul autoritatilor locale este insa sa rezolve problema transportului public si nu a proprietarilor de maxi-taxi. Conform OG 86, licitarea serviciului de transport public se va face de catre operatori, iar acestia nu pot fi atestati daca detin autoturisme 8+1", spune Teodoru Dobritoiu. (Florin STEFAN)

Comentarii