Girlea cel Moale

luni, 02 octombrie 2000, 23:00
4 MIN
 Girlea cel Moale

Consilierii locali l-au pus la zid, ieri, pe directorul RATC, Petru Girlea. Problemele interne ale regiei, precum infiintarea unui serviciu de investitii sau derularea unui contract de leasing, au ajuns sa fie discutate in cadrul unei sedinte extraordinare a Consiliului Local. Consilierii locali au ajuns la concluzia ca directorul Petru Girlea nu este in stare sa administreze singur regia, ajungind ei sa-i rezolve problemele. La aceasta impresie s-a ajuns dupa ce seful transportului in comun din Iasi nu a fost capabil sa raspunda unor intrebari punctuale legate de strategia de dezvoltare a regiei.
Consilierii s-au bagat in bucataria RATC
Sedinta extraordinara de ieri a Consiliului Local a fost
dedicata in exclusivitate situatiei actuale a RATC. Consilierii au considerat inoportuna interventia Consiliului Local pentru organizarea unui serviciu de investitii pe actuala structura a serviciului de protectia mediului si PSI. "Este o chestiune interna. Pe noi nu ne intereseaza cum se organizeaza in interior", a precizat consilierul Vasile Spiridon Danale.
Directorul Girlea a motivat necesitatea aprobarii prin prisma legii, care stabileste ca schimbarea organigramei se decide printr-o hotarire de Consiliu, dar si prin programele europene de zeci de milioane de dolari intocmite de regie, pentru obtinerea unor credite nerambursabile. "Sa avem noi banii acestia", a comentat ironic primarul Constantin Simirad.
Avizul favorabil a fost obtinut de Girlea, pentru ca a fost considerat un "bun necesar".
Munca de un an a lui Girlea, anulata intr-o ora
Girlea a fost luat la bani marunti in momentul in care au inceput discutiile asupra unui contract de leasing cu firma "Dunarea Leasing". In urma unei licitatii organizata de RATC, in luna aprilie a acestui an, a fost desemnata cistigatoare firma "Cristal Car Wash" din Bucuresti, intermediar in operatiunea de cumparare a unui numar de 50 de autobuze de la "Rocar". Alaturi de aceasta firma, s-a prezentat la licitatie, drept partener de afaceri, firma "Dunarea Leasing".
Intr-un interval de trei luni, cele doua firme ar fi livrat la poarta RATC autobuze cu 27 de locuri, la un pret de 27.500 dolari/bucata, cu o dobinda in dolari de 12,5% pe an. "Dunarea Leasing" a solicitat Consiliului Local semnatura pe o contragarantie de credit la Banca "Volksbank Romania", prin care ar fi urmat sa fie derulat contractul de leasing.
"De ce este nevoie de garantia Consiliului Local la un contract de leasing?", a intrebat consilierul Danale.
"Valoarea unui autobuz creste cu 54% timp de patru ani, atit cit prevede contractul. Am vorbit cu directorul de la «Rocar», care m-a asigurat ca se pot livra imediat autobuze daca avem banii asigurati in buget. Platim in plus niste dobinzi nejustificate", a explicat consilierul Constantin Neculau. Parerea generala a fost ca este mai eficient sa se cumpere anual mai putine autobuze, dar cu banii jos, fara rate si dobinzi.
Dupa aceste interventii, iritarea primarului Constantin Simirad a atins cote maxime. El i s-a adresat lui Girlea pe un ton extrem de ridicat: "Va axati activitatea numai pe resursele Consiliului Local. Platesc 35 miliarde lei pentru autobuze, alte 35 miliarde lei pentru subventii, deci in total 70 miliarde lei numai la RATC. Nu stiti decit sa cereti bani, nu faceti nimic ca sa produceti".
Petru Girlea a dat o justificare palida: "Am organizat doua licitatii. Aceasta firma a iesit cistigatoare". "Eu nu semnez scrisoarea asta, nici daca aproba Consiliul Local, nu pot «incapusa» un intermediar. Propun sa trecem la vot si sa respingem acest proiect", a fost cuvintul primarului Simirad.
Apoi, consilierii au facut diverse consideratii asupra calitatii managementului la RATC, consideratii care nu i-au picat deloc bine directorului Girlea.
"Degeaba te-am trimis in Germania si Franta"
Din acest punct, s-a facut trecerea la un alt punct al ordinii de zi, regulamentul de functionare al operatorilor de maxi-taxi. Primarul Simirad a obiectat directorului RATC absenta unor studii specializate pe tema transportului in comun. "Degeaba te-am trimis in Germania si Franta. Vreau sa cobor din casa la 10.15 si sa stiu ca vine tramvaiul. Ditamai hurdubaia de 1600 de tone cu 400 kg de oameni se plimba prin oras si polueaza orasul. V-am spus cind v-am instalat in functie sa faceti un studiu pentru organizarea traseelor. Dimineata este plin, nu se asigura mijloace suficiente, iar apoi se plimba aerul in oras cu 3-4 oameni. Ma gindesc la schimbarea dumneavoastra din functie", a incheiat furios Simirad.
Consilierul Nichita a cerut consilierilor aprobarea unui studiu pentru eficientizarea RATC si infiintarea unei comisii a Consiliului Local pentru analiza ofertelor de cumparare a unor autobuze noi. Contractul de leasing a cazut la vot, urmind sa fie cumparate treptat autobuze, in functie de banii existenti la bugetul local. Din comisie vor face parte cinci consilieri, reprezentanti ai partidelor politice din Consiliu.
Amendamentul propus de Girlea, de trecere a operatorilor de maxi-taxi cu 5-8 locuri in categoria taximetrelor, a fost aminat pentru o alta sedinta. Consilierul Dan Carlan a precizat ca "justificarile domnului Girlea ne-au lamurit ca nu trebuie sa socotim un maxi-taxi drept mijloc de transport public cu traseu si orar fix. Este cerut tocmai pentru ca are un tarif identic, este rapid si opreste intre statii in functie de necesitati. Putem sa le cerem taxe mai mari, pentru ca obtin profituri considerabile, dar nu putem sa limitam aceasta activitate. Altfel, va fi un RATC la o scara redusa". (Fanica DUMITRASCU)

Comentarii